Magnifying glass Close

Laag waterpeil bemoeilijkt aanvoer grondstoffen

De aanhoudende droogte heeft bijzonder negatieve gevolgen voor de containerscheepvaart tussen Nederland en Duitsland. Door de lage waterstand kunnen containerschepen vaak voor maar een kwart van hun capaciteit gevuld worden. Ook kunnen ze minder snel varen. Sommige bedrijven proberen in het treinvervoer een alternatief te vinden, maar veel grondstoffen kunnen niet zomaar via het spoor vervoerd worden. Onder meer veel fabrieken vinden het daardoor lastig om hun voorraad op peil te houden.

Bedrijven die ander vervoer weten te regelen krijgen bovendien met extra kosten te maken. In totaal is hier een bedrag van 380 miljoen euro mee gemoeid, schat Evofenedex in. Woordvoerder Ellen Timmer laat aan RTL Z weten dat er weinig ruimte is voor alternatieven, ook omdat de transportsector met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs kampt.

Grondstoffen
Volgens Robert Kasteel, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) kan een container wel relatief eenvoudig van schip naar trein worden verzet, maar geldt dat niet voor grondstoffen als kolen, granen of erts. Dat is bijvoorbeeld een probleem voor mengvoerbedrijven die vaak bij Duitse fabrikanten zaad inkopen. Dat geldt ook voor de bouwindustrie, dat jaarlijks 7,5 miljoen ton aan zand en grind uit Duitsland importeert.

Incident
Timmer stelt dat bedrijven weinig kunnen doen dan afwachten en hopen dat het weer voldoende gaat regenen. De vraag blijft bovendien of de droogte een incident is of structureler van aard is. Dat laatste zou een grote uitdaging betekenen voor vervoerders en hun afnemers. En voor consumenten, want de extra kosten zullen uiteindelijk ook bij hen terechtkomen.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres