Magnifying glass Close

Kritiek op agressieve inkoop van Jumbo

De kritiek op de inkoop van Jumbo neemt toe. A-merken zien dat de keten agressief inkoopt en te weinig rendement oplevert. “Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas”, aldus een leverancier. Hiermee verwoordt hij het gevoel dat onder de leveranciers van de supermarktketen leeft.

De kritiek op Jumbo werd dit jaar bevestigd in een Industributie-onderzoek. Hierin daalde Jumbo zes posities in de overallwaardering. Voor Industributie-begrippen is dat erg veel, laat Distrifood weten.

Aanbiedingen
Naast de agressieve inkoop van Jumbo stellen de leveranciers ook dat het moeilijk is om de investering terug te verdienen, omdat de keten niet of nauwelijks met aanbiedingen werkt. “Aanbiedingen leveren volumeverkoop op, waarmee je je investeringen terugverdient”, aldus een leverancier.

Hogere inkoopprijs
In een reactie stelt Ed van de Weerd, directeur commercie bij Jumbo zich niet te herkennen in het beeld. Volgens Weerd worden de kosten voor promoties doorberekend in een hogere inkoopprijs. “Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken”, zegt de directeur. “Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven.”

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties (1)

16 februari 2016 15:28 uur

Jumbo hanteert de laagste prijsgarantie. Deze zekerheid voor de consument zal iemand moeten betalen. Ik trek de conclusie dat Jumbo de rekening van haar eigen formule niet zelf betaalt. Als jouw formule afhankelijk is van de loyaliteit van je leveranciers, haalt Jumbo met dit beleid haar eigen formule onderuit.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres