Magnifying glass Close

KPN wil inkoopproces grotendeels robotiseren

Telecommunicatie- en ICT-bedrijf KPN heeft haar inkoopstrategie aangepast. Het Nederlandse bedrijf bereidt zich voor op een toekomst waarbij algoritmen menselijke processen vervangen.

Michelle Baker, hoofd inkoopmanagement bij KPN, vertelde het Engelse Supply Management dat KPN gelooft dat tussen de 50 en 70 procent van het ‘source-to-contract’-proces en mogelijk nog een groter deel van het ‘purchase-to-pay’-proces kan worden gerobotiseerd.

Nieuwe inkoopstrategie
Volgens Baker geldt voor de inkoopstrategie dat of de inkooporganisatie zichzelf vernieuwt of dat de inkoopindustrie een machinaal proces wordt. Het veranderingsproces bij KPN begon in 2018 en eindigt naar verwachting in 2020.

Alliantiestructuur
KPN vormt allianties met andere organisaties om te komen tot een alliantiestructuur die gebaseerd is op een model waarbij menselijke interactie eerder toeneemt dan afneemt. Het personeel wordt hierop voorbereid, waarbij ook het trainen van inzicht in datamodellen een belangrijke rol speelt. Volgens KPN is dat een fundamentele vaardigheid voor de toekomst.

Innovatie organisatie en inkoop
Daarnaast heeft KPN geïnvesteerd in innovatieve oplossingen op het gebied van organisatie en inkoop. Het gaat daarbij om gestructureerde interventies en meer geavanceerde samenwerkingstechnieken.

Kostenbesparing via crowdsourcing
Afgelopen jaar paste KPN een succesvol pilotprogramma toe voor kostenreductie gebaseerd op crowdsourcing. Het programma vroeg medewerkers op alle niveaus om ideeën voor kostenreductie. Uitgangspunt was dat de beslissers op inkoopgebied niet de enigen zijn die kostenbesparende strategieën herkennen. KPN zet dit jaar een verfijnde versie van dit programma in.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres