Magnifying glass Close

Kostenbesparing is niet langer topprioriteit bij inkoop

Voor een duurzame supply chain moet naast de kosten maatschappelijk verantwoord ondernemen op de inkoopagenda staan. Tijdens een sustainability summit van SAP Ariba in Barcelona was er veel aandacht voor hoe je niet alleen de eerste, maar ook de tweede en derde tier monitort en aanzet tot verbetering. Zo is te lezen op de site van Supply Chain Magazine.

De eerste conclusie op de summit was dat voor Chief Procurement Officers (CPO’s) kostenbesparingen niet langer de topprioriteit zijn, maar zaken als risicobeheersing, aandeelhouderswaarde en het aantrekken van talent. Deze drie onderwerpen hangen sterk samen met maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). “De tijd is voorbij dat inkopers alleen nog maar letten op prijs. Als je als leverancier een deal wilt binnenhalen, kun je beter focussen op de maatschappelijke impact van jouw product of dienst dan op korting”, aldus Paul Polizzotto, oprichter van technologiebedrijf Givewith. Via dit bedrijf kunnen leveranciers en klanten afspraken maken over hun maatschappelijke impact en de resultaten daarvan monitoren.

Big data

Volgens Sebastian Ociepka van de International Airlines Group is aandacht voor mvo voor alle bedrijven belangrijk, maar zeker voor partijen waarvan de activiteiten niet duurzaam zijn. “Het is fundamenteel voor de groei van ons bedrijf dat we duurzamer gaan vliegen. De grootste slag slaan we natuurlijk met emissiereductie en geluidsreductie van de vliegtuigen zelf, maar we letten ook op de winst die we kunnen behalen door de keten te verduurzamen. Transparantie door gebruik van (big) data is daarbij cruciaal. We creëren beter inzicht met wie we samenwerken en wat zij doen op het gebied van duurzaamheid. Ons motto is: meten is weten, en dat is de sleutel tot verbeteren.”

Imago

Polizzotto meent ook dat data en analytics de sleutels zijn voor succes. “Veel bedrijven focussen op grote doelen, die vaak gepaard gaan met grote investeringen. Dat is natuurlijk ook goed, maar pluk ook het laaghangende fruit. Data kunnen je vertellen waar dat fruit hangt en wat het je oplevert in termen van bijvoorbeeld CO2-reductie of plasticreductie.” Deze aanpak kan ook goed zijn voor het imago van een onderneming. “Communiceer aan medewerkers en klanten wat je doet en wat dat oplevert”, beveelt Polizzotto aan.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres