Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Kledingleveranciers Bangladesh zoeken klanten buiten de VS en Europa

Vanwege de uitzonderlijke inflatie heeft de kledingindustrie in Bangladesh voor het komende winterseizoen te maken met een sterke afname van de inkooporders vanuit Europa en de Verenigde Staten. Ze moet zich daarom richten op andere markten voor voldoende export van kleding om te voorkomen dat fabrieken stilvallen. Dat bericht het FD.

Minder inkooporders

Vanwege de torenhoge inflatie en dreigende recessie hebben de VS en Europa minder inkooporders uitgezet bij de textielindustrie in Bangladesh. Dit betekent ernstige problemen voor Bangladesh. De kledingindustrie in het Aziatische land moet naar andere afnemers zoeken. Volgens Shahudullah Azim, vicepresident van een belangenorganisatie voor kledingproducenten in Bangladesh, hebben fabrieken voor het komende winterseizoen 30% minder orders binnengekregen, vanwege de oorlog in Oekraïne en de gevolgen die dit heeft voor de economie van Europa en de VS. De Bengaalse kledingproducenten concentreren zich nu onder andere op landen en regio’s zoals Japan, Zuid-Korea, India en het Midden-Oosten voor voldoende export. Ook Latijns-Amerika zou op termijn een afzetmarkt kunnen worden.

Grote kledingketens en detailhandelsreuzen

De textielindustrie is zeer belangrijk voor Bangladesh. De industrie levert ongeveer een vijfde van het bruto nationaal product op en 80% van de exportinkomsten. Normaal gaat zo’n driekwart van de export naar Europa en de Verenigde Staten. Grote klanten van de textiel uit Bangladesh zijn naast H&M en Primark ook Zara en Amerikaanse detailhandelsreuzen als Walmart en Target. Fahmida Khatun, directeur bij een denktank in de Bengaalse hoofdstad Dhaka, meent dat de afnemende vraag ook komt doordat Bangladesh vooral kleding produceert voor lagere en middeninkomens. “Deze groepen worden evenredig hard geraakt door de hoge inflatie. Hun koopkracht neemt enorm af.” Zij ziet als oplossing dat Bangladesh zich richt op andere markten, maar ook zijn kledingproductie diversifieert en zich richt op hogere inkomens, zoals in Japan en Zuid-Korea.

Bron: FD

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang een gratis e-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Zo krijg je het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang je het e-book 'ICT-contracten & contract-management: tips, trucs en juridische valkuilen.'