Magnifying glass Close

Jumbo's blockchain creëert inzichtelijke tilapiaketen

Klanten van Jumbo kunnen nu precies weten welke reis hun tilapiavis heeft afgelegd, van een viskwekerij in Indonesië tot de supermarkt in Nederland. Met behulp van blockchain wordt de reis in kaart gebracht, zo schrijft Duurzaam Bedrijfsleven, en op die manier geeft Jumbo inzicht in hoe partijen in de tilapiaketen zich inzetten voor de verduurzaming van het product. Door het scannen van de QR-code op een product, kunnen klanten het productieproces stap voor stap inzien. 

Het project is onderdeel van Jumbo’s doel om eigen keten transparanter te maken. Om de druk op wildvangst te verminderen, is er gekozen voor de kweekvis tilapia. De supermarktketen stelt wel dat er risico’s verbonden zijn aan het product, zoals op het gebied van biodiversiteit en mensenrechten, maar dat dit het wel interessanter maakt op de keten transparanter te maken met blockchain. Het laat immers aan iedereen zien wat er goed gaat in de keten en wat er beter kan.

Transparanter met blockchain

Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo, legt uit: “Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu. En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaag komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkbeleid en audits die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog inzichtelijker te maken en zo de nodige actie te ondernemen.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres