Magnifying glass Close

Jumbo pakt productieketens aan

Jumbo volgt het voorbeeld van Albert Heijn en neemt beleidsmaatregelen om haar toeleveringsketens ethischer, duurzamer en transparanter te maken. Zo is de supermarktketen begonnen met het systematisch in kaart brengen van mensenrechtenschendingen in haar ketens. Jumbo wil onder meer specifiek gaan kijken naar de behandeling van vrouwen in haar productieketens.

Het nieuwe beleid van Jumbo is het gevolg van de campagne ‘Behind the Barcodes’ van Oxfam Novib, zo stelt onder meer het Brabants Dagblad. De ontwikkelingsorganisatie wil hiermee aandacht vragen voor de slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders en boeren uit ontwikkelingslanden die mede verantwoordelijk zijn voor de producten op de schappen van de vijf grootste supermarktketens in Nederland.

Leefbaar loon
Naar aanleiding van deze campagne nam Albert Heijn eerder al maatregelen om haar ketenpraktijken te verbeteren. Nu volgt Jumbo, dat onder meer stelt jaarlijks publiekelijk te rapporteren over haar toeleveringsketen. Ook gaat het bedrijf minstens drie keer per jaar onderzoeken uitvoeren in ontwikkelingslanden, mede om te kijken of werknemers in hun productieketen een leefbaar loon krijgen.

Bescherming arbeidsrechten
Jumbo benadrukt tegelijkertijd dat het niet alleen een verbetering van de arbeidsomstandigheden kan verwezenlijken. Het stelt daarom in gesprek te willen gaan met haar leveranciers, lokale boeren, vakbonden en maatschappelijke organisaties over hoe arbeidsrechten beter beschermd kunnen worden. Vanuit Oxfam Novib noemt men deze beloftes heel belangrijk. De organisatie hoopt dat Lidl, Aldi en PLUS het voorbeeld van Jumbo en Albert Heijn zullen volgen.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres