Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Investeringen in ketentechnologie zijn niet effectief

Bedrijven investeren miljoenen in nieuwe digitale technieken, maar hun supply chains presteren niet of nauwelijks beter. Op de site van Supply Chain Magazine adviseert Peter Schram van Breakthrough Advisory om even een stap terug te doen. Pas daarna kunnen bedrijven de vraag beantwoorden welke technologieën wel of niet interessant zijn.

Onderzoek van Harvard Business Review laat zien dat maar 28 procent van de respondenten hun eigen bedrijf digitaal volwassen vindt. “Als je alle verhalen over digitale transformatie moet geloven, zou je verwachten dat de volwassenheid hoog is. Maar de bedrijven die ik als consultant spreek, scoren volgens hun eigen organisatie vaak niet hoger dan 1 of 2 op een schaal van 1 tot 5. Volgens het onderzoek van Harvard Business Review wil 68 procent van de bedrijven zich meer inspannen om hun supply chain te moderniseren. Maar ik zie veel bedrijven daarmee worstelen. Tussen dat wat digitaal mogelijk is en dat waar bedrijven staan, gaapt een grote kloof”, stelt Schram.

Betere voorbereiding digitalisering nodig
Volgens Schram kan digitalisering wel lonen. Het levert vele nieuwe technologische mogelijkheden op, zoals de inzet van artificiële intelligentie of internet of things waarbij een supply chain altijd verbonden is met het internet. Hoewel de technologische mogelijkheden groot zijn, lukt het onvoldoende om die optimaal te gebruiken. “Als je kijkt naar de KPI’s, dan is slechts 5 procent van de bedrijven erin geslaagd hun prestaties de afgelopen tien jaar te verbeteren. En dat getal gaat over de prestaties vóórdat Covid-19 uitbrak.” Dat ligt niet aan de digitale ambities, maar aan de plannen die bedrijven maken om die ambities te realiseren en het vermogen om ze uit te voeren. Schram: “Door alle disrupties van de afgelopen jaren zijn bedrijven alleen maar meer op de korte termijn gaan focussen.” Hij heeft dan ook als boodschap dat bedrijven zich beter moeten voorbereiden.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.