Magnifying glass Close

Investeerders willen keteninnovatie in fastfood

McDonald’s, Burger King en Domino’s Pizza moeten hun toeleveringsketens verduurzamen. Wanneer ze geen maatregelen nemen, brengen ze hun financiële stabiliteit in gevaar. Een groep van 80 investeerders, met in totaal 6,5 triljoen dollar aan bezittingen in de fastfoodindustrie, heeft in een aantal brieven deze waarschuwing geuit.

De investeerders hebben onder meer een brief gestuurd naar Domino’s Pizza, McDonald’s, Restaurant Brands International (eigenaar van Burger King) en Yum Brands (eigenaar van KFC en Pizza Hut). De schrijvers stellen dat andere uitstootrijke industrieën al volop bezig zijn met het bestrijden van de milieuproblemen in hun ketens. De fastfood industrie zou in dit opzicht ernstig achterblijven.

Doelstellingen
De briefschrijvers willen onder meer dat de fastfood-industrie precieze doelstellingen stelt voor het verlagen van de CO2-uitstoot in haar ketens, en duidelijk maakt wanneer deze doelstellingen gehaald moeten worden. Bovendien moeten zij ook van hun leveranciers van dierlijke producten eisen dat zij soortgelijke duurzaamheidsmaatregelen treffen.

Klimaatverandering
Volgens branchemedium Supply Chain Dive is het idee van onduurzame ketenpraktijken als bedrijfsrisico relatief nieuw. Toch lijkt het steeds meer weerklank te vinden, zeker binnen de melk- en vleesindustrie. Investeerders zouden steeds bewuster worden van het feit dat in de toekomst stijgende temperaturen en watertekorten negatieve gevolgen kunnen hebben voor deze sector.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres