Magnifying glass Close

Internationaal inkoopgedrag bedreigt omzet merkfabrikanten

Niet alleen consumenten winkelen steeds internationaler, maar ook detailhandelaren kijken steeds meer over de landsgrenzen voor hun inkoop. Zo laat onderzoek van adviesbureau Oliver Wyman zien waarover Brisk Magazine bericht. Nederlandse consumenten maken steeds meer gebruik van internationale webwinkels zoals Amazon en Alibaba. Uit het onderzoek van Oliver Wyman blijkt dat consumenten identieke producten buiten Europa tot wel 50 procent goedkoper kunnen krijgen. Ook de detailhandel maakt gebruik van dit internationale kostenvoordeel en importeert goederen uit goedkopere regio’s. Daarnaast organiseren detailhandelbedrijven zich in internationale samenwerkingsverbanden, zoals inkoopallianties.

Kleinere prijsverschillen
Volgens deskundigen van Oliver Wyman bedreigt het grensoverschrijdend inkopen van grote detailhandelaren twintig procent van de omzet van merkfabrikanten in Europa. Franc Verhage, retailexpert bij Oliver Wyman, benadrukt dat fabrikanten daarom snel moeten handelen. “Ze moeten de tarieven en voorwaarden van producten die in verschillende landen verkocht worden, standaardiseren. Prijzen moeten in iedere markt passen bij de lokale koopkracht en concurrentie, maar de onderlinge prijsverschillen moeten niet dusdanig groot zijn, dat retailers of groothandels hier voordeel uit kunnen halen.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres