Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

‘Inkopers kijken steeds minder door een westerse bril naar China’

Coolen China ondersteunt inkoop vanuit China en verzorgt kwaliteitscontroles in Chinese fabrieken. Directeur Ties Coolen gaat in op het werk van zijn bedrijf en hoe de inkoop vanuit China zich het afgelopen coronajaar heeft ontwikkeld. Hij was bang voor een rampjaar, maar dat viel uiteindelijk erg mee.

Coolen China werkt vanuit een hoofdkantoor in Shanghai. Het bedrijf heeft partners op verschillende plekken in China waardoor direct contact met Chinese fabrieken en kwaliteitsinspecties van die fabrieken mogelijk is. De coördinatie vindt plaats vanuit ’s-Hertogenbosch. Bij het bedrijf werken dertig mensen, waarvan de meesten in China.

“We zijn op drie gebieden actief”, vertelt Ties Coolen. “Ten eerste gaat het om sourcing. Daarbij zoeken we de juiste producenten in China. Daarnaast doen we op een breed terrein aan inkoopbegeleiding. Dan moet je denken aan hulp bij inkoopcontracten, communicatie en transportadvies. Bij dat laatste geven we ook advies over transportpartijen.”

De derde activiteit Quality Control (kwaliteitsinspecties) is voor Coolen een belangrijke tak van sport. “Onze kwaliteitsinspecteurs bekijken van alles, van meubels en waterkokers tot kinderwagens en kleding. Daarbij focussen we ons op China, maar we doen daarnaast inspecties in Vietnam, India, Bangladesh en Pakistan.”

Ties Coolen, directeur Coolen China

Coolen benadrukt dat het ondersteunen van de communicatie van importeurs met leveranciers in China het belangrijkste is dat zijn bedrijf doet. “Dan heb je het over duidelijke afspraken maken en goed de wensen en eisen afstemmen tijdens het hele inkoopproces. Daar ligt vooral de behoefte vanwege de taal- en cultuurverschillen, maar zeker ook omdat het kwaliteitsbesef in China anders is dan in Europa.”

Quarantaine
De corona-uitbraak in de Chinese regio Wuhan begin vorig jaar had direct veel impact op Coolen China. “Ons hele team moest ook zo’n vier tot acht weken in quarantaine. Het gebeurde in de periode van het Chinese Nieuwjaar. De meeste mensen gaan dan terug naar hun geboorteplaats, waarna alles zeker twee weken plat ligt. Na het Chinese Nieuwjaar barst de productie normaalgesproken weer op volle kracht los. Nu brak de pandemie echter in alle hevigheid uit en lag de productie dus plat. De supply chain kreeg een opdonder en ik was heel bang dat het een rampjaar zou worden. Nederlandse bedrijven gingen dichter bij huis inkopen.”

Vervolgens kwam corona naar Europa en Nederland. “Ik verbaasde me erover dat buiten de evenementenbranche, de horecabranches en het toerisme de bedrijvigheid in branches zoals de bouw gewoon doorging. We merkten wel de negatieve gevolgen bij toeleveranciers van de getroffen branches. In China ging het ondertussen beter en klanten begonnen er weer te bestellen. Er kwam een inhaalslag in de Chinese productie, met ook weer meer vraag naar kwaliteitscontroles.”


Als kwaliteitsinspecteurs kunnen wij nooit de kracht van inkopers vervangen. We kunnen die alleen versterken.”

Ties Coolen, directeur Coolen China

Een gevolg van corona dat nog steeds doorwerkt is dat China voor buitenlanders moeilijk toegankelijk is. Ook inkopers hebben daarmee te maken. “Als ze nu naar China willen reizen moeten ze daar eerst veertien dagen in quarantaine. Veel inkopers vlogen voor de crisis meerdere malen per jaar naar China voor het afsluiten van deals en het bekijken van fabrieken en in te kopen goederen. Ze zijn zich naast de quarantaines gaan afvragen waarom ze zo vaak naar China zouden vliegen. Dat heeft te maken met de milieuschade door vliegen en de vlieg- en verblijfkosten in China. We merken dat inkoopafdelingen mede daarom nu meer een beroep doen op onze kwaliteitsinspecties”, licht Coolen toe.

Hij benadrukt dat zijn kwaliteitsinspecteurs de rol van inkopers niet mogen overnemen. “Zij moeten neutraal en niet-beïnvloedbaar zijn. Soms nemen onze projectmanagers in Shanghai wat inkooptaken over. Wij kunnen echter nooit de kracht van inkopers vervangen, maar die alleen versterken.”

Balans
Coolen ziet dat bedrijven vanwege de coronacrisis anders omgaan met inkoop. “Bedrijven zijn wakker geschud. Als het inkoopproces stopt, hangt hun bestaan aan een zijden draadje. Ze beseffen dat inkoop en supplychainmanagement echt een vak zijn. Bedrijven zien het belang in van slim inkopen en een goed voorraadbeheer.”

Daarnaast kijken inkopers volgens hem steeds minder door een westerse bril naar China. “Ze beseffen nu dat Chinezen goed zijn in snel schakelen en het vinden van oplossingen. Je merkt ook dat bedrijven die eerder kozen voor nearshoring, weer teruggaan naar Chinese leveranciers. Ik verwacht dat Europese bedrijven in de supply chain wel meer balans blijven zoeken. Ze zullen kiezen voor een combinatie China en Europa met eventueel nog andere landen.”


Met een kwaliteitscheck weet je beter wat je bestelt en laat vervoeren. Dat scheelt ook weer voorraden die weggegooid moeten worden. Wat weer beter is voor het milieu.

Ties Coolen, directeur Coolen China

Containers
Een groot probleem vindt Coolen op dit moment het gebrek aan containers. “De transportkosten zijn daardoor enorm gestegen. Dat komt ten eerste doordat er voor iedere drie containers die worden geëxporteerd, maar een container het land binnenkomt. De Chinese export is namelijk met ruim twintig procent gestegen, terwijl de import tegelijkertijd afnam. Daarnaast zorgt een afname van de vluchten van passagiersvliegtuigen, die ook vracht vervoeren, voor een toegenomen vraag naar zeevracht. Hierbij komt nog de door de coronacrisis vertraagde terugkeer van containers naar China.”

Normaal kostte een zeecontainer 1700 euro. “Nu wordt er wel 8500 euro voor betaald. Voor klanten is het de vraag of het nog interessant is om vanuit China te importeren als de transportkosten zoveel hoger liggen. Waar ik me echter nog meer zorgen over maak, is dat klanten helemaal geen container kunnen krijgen. Partijen kunnen daardoor hun leveringsafspraken niet meer nakomen. Hierdoor gaat de supply chain een flinke tik krijgen.”

Experts verwachten volgens Coolen geen prijsverlagingen totdat er wereldwijd voldoende is gevaccineerd. Hij beklemtoont dat inkopers naast de hoge transportkosten geldverslindende verrassingen in de vorm van zeecontainers met defecte of beschadigde goederen moeten voorkomen. Dat maakt kwaliteitsinspecties volgens Coolen extra belangrijk. “Met een kwaliteitscheck weet je beter wat je bestelt en laat vervoeren. Dat scheelt ook weer voorraden die weggegooid moeten worden. Wat weer beter is voor het milieu.”

Coolen vindt het heel moeilijk te bepalen wat er verder gaat gebeuren. “Ik ben benieuwd hoe China gaat reageren als we hier gevaccineerd zijn. Het is ook afwachten wat de rol van Europa wordt tussen China en Amerika in.” Voorlopig blijft het moeilijk om naar China te gaan. “Ik mis het directe contact met het team in China en het gevoel om weer eens door een Chinese fabriek te lopen.”

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties (1)

inkoperscafe gebruiker 1 april 2021 18:55 uur

[…] Lees hier het volledige artikel. […]

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link