Magnifying glass Close

Inkooptopper van de maand: Wesley Lagerwerf

Elke maand belonen we een inkoper voor het geven van een interessante reactie op een van de artikelen op InkopersCafe.nl. Deze maand wordt Wesley Lagerwerf in de schijnwerpers gezet en ontvangt hij de strip Inkooptopper.

Wesley Lagerwerf is senior buyer bij Facilicom Facility Solutions en begeleidt inkoopprocessen op facilitaire gebieden zoals catering en schoonmaak. Lagerwerf heeft in zijn reactie op het artikel ‘Zijn inkopers de nieuwe bureaucraten?’ een duidelijke boodschap: “Inkopers moeten meer lef tonen in de omgang met leveranciers”. “Inkopers communiceren veel via netwerkevenementen over de inkoper 2.0, die samenwerkt met de leverancier, maar de praktijk laat wat anders zien”, aldus Lagerwerf.

Inkoper 2.0 biedt ruimte
Volgens Lagerwerf moet de inkoper 2.0 ruimte bieden aan de leverancier. “Vroegtijdige deelname in het traject, van alle betrokken partijen, is cruciaal. Dit zorgt voor een dialoog en legt de vraag achter de vraag bloot”, stelt Lagerwerf. “Dit zorgt voor veel creatievere oplossingen, waar misschien in eerste instantie niet aan was gedacht.”

Haal het beste uit de markt
“Door de vraag open te stellen en de mogelijkheden niet gelijk dicht te timmeren, haal je het beste uit de markt. De leverancier kan zijn expertise vroegtijdig tonen.” Volgens Lagerwerf vallen er ook sneller leveranciers af die niet zelf met oplossingen kunnen komen. Dit scheelt een hoop tijd. “Niet iedere leverancier, en ook niet iedere inkoper of bedrijf, is er al klaar voor om de regie uit handen te geven”, voegt Lagerwerf hieraan toe.

Cultuuromslag
Wesley Lagerwerf geeft aan dat hij met Facilicom de goede weg is ingeslagen, maar dat er nog steeds uitdagingen zijn. “Voor mij zijn de stakeholders de grootste uitdaging. Er moet namelijk een cultuuromslag plaatsvinden bij de organisaties, waarvoor ik inkoop. Zij moeten meer loslaten en het bredere speelveld een kans geven. Niet altijd staan ze hiervoor open. Mijn uitdaging is om de stakeholders van het tegendeel te overtuigen”, aldus Lagerwerf.

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres