Magnifying glass Close

Inkooptopper: Maartje Vermeer

We blazen de rubriek ‘De Inkooptopper’ nieuw leven in! Elke maand belichten we een inkoper met een bijzonder verhaal of bijzondere achtergrond. Deze maand: Maartje Vermeer, ruim acht jaar inkoper bij woningcorporatie Het Woonbedrijf in Eindhoven. Vanaf deze maand is Maartje columnist op inkoperscafé.nl. Een mooie aanleiding om haar eens te leren kennen. Haar eerste column vind je hier.

Maartje, was het voor jou een vanzelfsprekende keuze om na je opleiding inkoper te worden?

Nee, eigenlijk helemaal niet. Woonbedrijf is bij toeval op mijn pad gekomen. Ik begon hier in de functie van contractbeheerder en zo maakte ik kennis met het vak. Dat vond ik heel leuk. Uiteindelijk heb ik hier ook de mogelijkheid gekregen me verder te specialiseren en een vakinhoudelijke opleiding te volgen. Mijn hart ligt wel echt bij Eindhoven. Ik vind het een heel leuke stad en ik vind het mooi dat ik vanuit deze positie de gelegenheid heb om een bijdrage te leveren aan Eindhoven.

Wat maakt het inkopersvak zo interessant voor je?

De variatie die komt kijken bij inkoop binnen een woningcorporatie. Als je het hebt over een woningcorporatie dan gaat het vooral om de inkoop van het beheer van woningen. Daarvoor werk ik samen met partijen uit de aannemerij, toeleveranciers, liftenbranche, installatiebranche, eigenlijk alle gebouwgebonden diensten en installaties die je in een woning vindt.

Welke eigenschappen en vaardigheden moet je volgens jou hebben als je inkoper bent?

Als je kijkt naar onze organisatie moet je bij iedere beslissing die je neemt of bij elk contract dat je inricht soms wel honderd man op sleeptouw nemen. Dat kun je nooit allemaal goed doen. Dus je moet een plan goed kunnen verkopen en de mensen kunnen overtuigen. Daarbij komt ook: het inkoopvak is aan het veranderen. De traditionele inkoper zei altijd: ‘Het moet niet twintig cent kosten, het moet tien cent kosten.’ Dat is niet meer. Het gaat nu veel meer over de service, de relatie en de lange termijn.

Is die focus op relatie ook te koppelen aan jouw motto ‘Duurzaam samenwerken’?

Ja, zeker. Voor ons is het belangrijk dat onze partners weten dat wíj niet de klant zijn, maar onze eindgebruikers. Een woningcorporatie is van oudsher toch altijd een aantrekkelijke opdrachtgever. Omdat wij een stabiele partij zijn willen leveranciers graag voor ons werken. Alleen vergissen ze zich soms in de meerledigheid. Ze zien ons als klant, want wij hebben het geld. En dan zeg ik wel eens: ‘Je hoeft niet naar mij te kijken, je moet naar die 70.000 bewoners kijken waar we het voor doen’. We moeten hen duidelijk maken waar nu precies de dienstverlening over moet gaan. Ik betaal dan liever wat meer als ik weet dat we daardoor goede service krijgen. Die relatie is dus heel belangrijk.

Wat speelt er op dit moment in jouw sector en hoe ga jij daarmee om?

Nou, het belangrijkst is wat mij betreft vooral de tijd waar we nu in zitten. Zowel mensen, middelen als materialen zijn schaars. Wij moeten dus zorgen dat we niet onderaan het lijstje komen te staan. Als wij willen dat ons onderhoud, beheer en de bouw niet stagneren, moeten wij heel goed aangehaakt zijn bij de markt. En we moeten ons realiseren: er is geen ruimte om zaken op het laatste moment te veranderen. Wij moeten een betrouwbare opdrachtgever zijn want er is op dit moment gewoon geen ruimte om te zeggen ‘We gaan het toch allemaal maar niet doen.’ We moeten ons realiseren dat we het samen moeten doen. Omdat ik nu al een tijdje op deze stoel zit bouw je een relatie op. Mensen weten dat dit het gezicht is van Woonbedrijf. Ik heb echt het gevoel dat we de afgelopen jaren mooie dingen met elkaar hebben gemaakt.

Als je kijkt naar de komende tijd, zitten er dan nog uitdagingen tussen?

Nou, we zitten midden in de energietransitie en kijken natuurlijk ook naar verduurzaming. Er zijn enorme woningtekorten en dan kom je als snel in een spanningsveld terecht, in samenwerking met gemeenten en overheid. Wij willen bijbouwen, maar daar moet ook plek en gelegenheid voor zijn. Of neem bijvoorbeeld gasloos bouwen. Dat is niet alleen voor ons nieuw maar ook voor onze leveranciers en voor de eindgebruiker. En we komen handjes te kort in de bouw, dus hoe gaan we dat dan realiseren? Ik ben ervan overtuigd dat we alleen betaalbare woningen op de markt kunnen brengen als we inzetten op automatisering in de bouw.

Dan even heel iets anders. Je bent net begonnen als life coach, wat heeft je doen besluiten die weg in te slaan?

Ik blijf mezelf graag uitdagen en ben op zoek gegaan naar iets waar ik me verder in wilde ontwikkelen. Ik houd ervan om mensen te helpen en vind het fijn iemand tools mee te kunnen geven als iemand ergens in vastloopt. Dus toen heb ik besloten om daar een opleiding in te gaan volgen en nu heb ik mijn eigen praktijk. Dat doe ik ernaast. Ik ben er echt mee begonnen vanuit een intrinsieke motivatie. Op den duur ook zou ik ook graag collega-inkopers willen ondersteunen om te blijven groeien in hun werk. Niet vakinhoudelijk, maar bijvoorbeeld met het ontwikkelen van hun soft skills, als dat nodig is.

Je hebt jezelf aangemeld als columnist. Waarom heb je dat gedaan?

Ik lees best veel in Deal! en op inkoperscafé.nl en af en toe heb ik wel eens een discussie met collega-inkopers. Ik dacht: ‘Ik vind daar ook best wel wat van.’ Toen kwam dit voorbij, en leek het me mooi zoiets gewoon te proberen. Het is wel goed om gewoon af en toe uit je comfort zone te stappen en jezelf op zo’n manier uit te dagen!

De volgende column van Maartje Vermeer verschijnt medio oktober op inkoperscafé.nl.

Fotografie: Norbert van Onna

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres