Magnifying glass Close

Inkoopproblemen Kraft Heinz leveren drie lessen op

Ondanks stevige bezuinigingen kwam het levensmiddelenbedrijf Kraft Heinz niet tot de gewenste groei. Het bedrijf wil nu haar inkoopproces onderzoeken om haar winstgevendheid te bevorderen. Michaela Merlin-Jones van Efficio, een wereldwijd inkoopadviesbureau, gaf op de site van het Engelse Supply Management aan drie manieren te zien waarop een bedrijf als Kraft Heinz winstgevender kan worden via het inkoopproces.

Een eerste tip van haar is het kennen van je markt. In het geval van Kraft Heinz is dat meer dan alleen besparen op grondstoffen. Van belang is dan bijvoorbeeld ook het begrijpen van de stappen die nodig zijn voor je product. Hierbij kan je bij onderhandelingen met leveranciers verder kijken dan alleen de basisprijs en ook kijken of bepaalde stappen wel nodig zijn. Dit begrip helpt ook de risico’s van de toeleveringsketen te verkleinen.

Effectieve governance
Merlin-Jones geeft als tweede tip het zorgen voor een effectieve governance. Daarbij speelt een gedetailleerd begrip van de hoofdlijnen van de organisatie een rol. Voor het realiseren van besparingen is een rol bij de leveranciersovereenkomst absoluut noodzakelijk. Ook van belang is het zicht op belangrijke mijlpalen om goed te kunnen inschatten waar doelen wel en niet kunnen worden bereikt.

Duurzame besparingen
Ten derde doen bedrijven zoals Kraft Heinz er volgens Merlin-Jones goed aan zich te richten op de lange termijn. Het doel is om via de inkoop te komen tot duurzame besparingen en aanhoudende verbeteringen. Dit kan via het vastleggen, navragen en begrijpen van bestedingsgegevens tijdens de looptijd van een contract. Daarbij kan het toevoegen van prikkels aan het contract zorgen dat leveranciers verbeteringen blijven aanbrengen.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres