Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Inkoopopleidingen: 5 conclusies

Wij vroegen jullie vorige maand welke inkoopopleiding inkopers zouden moeten volgen. Vervolgens werden we overspoeld met reacties op de website, social media en via de e-mail. De reacties waren stuk voor stuk inhoudelijke en nuttige tips. Op basis hiervan hebben we vijf conclusies getrokken die we graag met jullie delen.

1. Steeds meer inkoopopleidingen
De conclusie die uit alle reacties getrokken kan worden, is dat NEVI niet meer de enige inkoopopleiding is in de markt. “NEVI was vroeger een
begrip en must om op je CV te hebben staan. Tegenwoordig worden gelukkig ook andere opleidingen door bedrijven geaccepteerd, waaronder InkoopAcademie”, aldus Edwin Herwijnen. Naast InkoopAcademie en NEVI, werd onder andere ook de minor Inkoopmanagement bij de Hanzehogeschool, het NCOI en LOI aangeraden.

2. Brede opleiding vereist
De inzenders waren van mening dat inkopers, naast inkoopopleidingen, ook buiten het inkoopstraatje opleidingen zouden moeten volgen. “Om via inkoop waarde te creëren in de organisatie en voor het eindproduct, werkt inkoop samen met leveranciers, collega’s en de klant. Hiervoor is een brede opleiding nodig, waarin naast inkoop en economie, ook juridische kennis, marketing, processen, projecten, advisering en communicatie behandeld wordt”, stelt Ingrid van Dongen.

3. Kennis van bedrijfskunde en veranderkunde
“De koppeling tussen inkoopmanagement, bedrijfskunde en veranderkunde zijn in de huidige tijd essentieel om inkoop op een hoger maturity niveau te krijgen”, vindt Remco Witteveen. Bij een brede opleiding mag volgens hem een bedrijfskundige opleiding, zoals de HBO MER bedrijfskunde, zeker niet ontbreken. “Het aangaan van duurzame en strategische relaties met een win-winperspectief zijn issues anno 2015. Het is tijd dat inkopers het ‘inkopersjuk afwerpen’ en zich gaan bezighouden met ondernemen!”

4. Competenties communicatie en verkoop
Ook communiceren en verkopen blijven aandachtspunten voor inkopers. “Kijk waar de business echt behoefte aan heeft. Creëer daar inkoopoplossingen voor en verkoop (communiceer) die oplossingen aan de business”, vertelt Pieter van Dam. Deze lessen kunnen volgens Van Dam geleerd worden tijdens de Masterclass Business Gedreven Inkoop van Gerco Rietveld.

5. Leren door te ervaren
Tot slot leer je misschien nog wel het meest wanneer je het vak daadwerkelijk uitvoert. Ad Koolen stelt in zijn reactie zelfs dat ervaring de belangrijkste tool is. “Hoe overtuig ik de verkoper dat hij de prijs moet laten zakken en extra diensten moet aanbieden voor dezelfde prijs? Daarnaast is expertise en goed overleg met de behoeftesteller cruciaal om te krijgen wat er gevraagd wordt”, vindt Koolen. Ook Diederik Bauw deelt deze mening: “Daarom heb ik ervoor gekozen om bij Inkopenvoor te gaan werken, waar ik intern wordt opgeleid.”

De komende weken wordt er elke maandag een artikel over inkoopopleidingen geplaatst.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

inkoperscafe gebruiker 23 september 2015 09:17 uur

Een opleiding is maar beperkt. Net als bij autorijden leert men van de praktijk meer. Bijscholen is dan wel verstandig want we leren ook verkeerde dingen of vergeten op den duur eea. Dus een combi van werken en blijven leren. En het vak leuk vinden!

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres