Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Inkoop steeds belangrijker voor bedrijven

Volgens onderzoek is de helft (50%) van de bedrijven van plan hun investeringen in inkoop te verhogen vanwege corona. Minder dan een kwart (23%) van de bedrijven wil de investeringen in het inkopen verminderen. Zo laat een onderzoek van Ivalua en Forrester zien, waarover het Britse Supply Management bericht.

Van de meer dan 450 ondervraagde besluitvormers op het gebied van financiën, inkoop en toeleveringsketens, gaf 85 procent aan dat de leiding van hun bedrijf de rol van inkoop bij omzetgroei erkent. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat inkoopprioriteiten strategischer waren geworden, waarbij bedrijven zich willen concentreren op het verbeteren van de veerkracht en groei van de toeleveringsketen. Volgens bijna twee derde van de ondervraagde organisaties heeft de pandemie de prioriteit verhoogd om de flexibiliteit en continuïteit van de toeleveringsketen te waarborgen (65%), nieuwe inkomstenmogelijkheden te identificeren (64%) en de besluitvorming te verbeteren (64%).

Inflexibele inkooptools
Wel voegden respondenten er aan toe dat inflexibele inkooptools en slechte datakwaliteit voor voorraadproblemen hadden gezorgd. Ook hadden bedrijven moeite om voorraadniveaus te registreren en problemen in hun toeleveringsketens te identificeren. Hierdoor kreeg bijna de helft (47%) van de organisaties tijdens de coronacrisis te maken met geannuleerde of verloren bestellingen, terwijl andere te maken hadden met lagere inkomsten (45%) en lagere winstmarges (44%). Ook zei bijna de helft (49%) van de bedrijven dat ze een boete kregen van een externe marktplaats voor het missen van service level agreements. Verder had 47 procent maandelijks te maken met teveel voorraad op een bepaalde locatie, wat bijdroeg aan opslagkosten en leidde tot extra kosten.

Bevoorrading tijdens de pandemie
David Khuat-Duy, corporate CEO bij Ivalua: “Voor veel organisaties was inkoop cruciaal om de bevoorrading tijdens de pandemie op peil te houden en de impact op de winstgevendheid te minimaliseren. Maar in veel gevallen legde Covid-19 zwakke punten bloot in verouderde inkoopprocessen, tools en gegevens die de flexibiliteit beperkten en de besluitvorming beïnvloedden. Volgens Khuat-Duy is dit het moment om inkoop te digitaliseren en als groeimotor te gebruiken. “Dit betekent dat gegevens worden gebruikt om nieuwe inkomstenstromen te vinden en door leveranciers geleide innovatie te ontsluiten. Als inkoopleiders de technologische uitdagingen nu niet overwinnen, lopen ze het risico groeikansen en toekomstige veerkracht te missen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link