Magnifying glass Close

Inkoop moet zich voorbereiden op toenemend gebruik plantaardige grondstoffen

De meer veeleisende consument van tegenwoordig wil weten waar zijn voedsel vandaan komt, hoe het is gemaakt en wat de gevolgen daarvan voor het milieu zijn. Barbara Guignard van adviesbureau Efficio ging op de site van het Engelse Supply Management in op de gevolgen hiervan voor de inkoop van vlees en zuivel.

Vlees en zuivel

Voedselproducenten investeren steeds meer in op planten gebaseerde alternatieven. Dit wijst op een verschuiving in de toekomstige productie en consumptie van vlees en zuivel. Inkoopprofessionals kunnen zich hier volgens Guignard allereerst op voorbereiden door rekening te houden met traceerbaarheid en duurzaamheid. Het gaat dan om de systemen om de aanvoerketen te blijven volgen en om de wijze waarop je je ervan verzekert dat de productie duurzaam verloopt. Ten tweede is de samenwerking met leveranciers en innovatie van belang. Daarnaast is er een strategische benadering nodig bij de inkoop. Het gaat daarbij niet alleen om de contracten maar om alle inkoopelementen in de organisatie.

Kruisbestuiving

Verder stelt Guignard dat in een organisatie sprake moet zijn van voldoende kruisbestuiving. Hierbij stemt de inkoopafdeling bijvoorbeeld zaken goed af met de afdeling verkoop om voor oplossingen te zorgen met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Tot slot is opleiding de belangrijkste prikkel voor verandering in de organisatie. Zelfs als effecten niet direct tastbaar zijn, zullen teams er op de lange termijn van profiteren.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres