Magnifying glass Close

Inkoop moet het voortouw nemen rondom duurzaamheid

De inkoopwereld krijgt steeds meer verantwoordelijkheid en kan ‘het voortouw nemen’ als het gaat om duurzaamheid. Inkoopprofessionals zouden zichzelf dus in het middelpunt van de bedrijfsinspanningen moeten plaatsen om duurzamer te worden, zo meldt Supply Management.

James Allen, directeur Vermogensbeheer bij Arriva, vertelt dat de overweging van de levenscycluskosten onvermijdelijk kwesties rondom duurzaamheid omvatten. “Ik zie dat inkoop meer verantwoordelijkheid krijgt”, voegt hij toe. “Iemand moet de levenscycluskosten beheren en ik zie inkoop centraal staan.” Ook Patrick dunne, directeur van Groepseigendom, Inkoop en Transformatie van de kostenbasis bij J Sainsbury haakt hierop in. “We moeten instappen en het voortouw nemen. Duurzaamheid is het volgende doel dat door middel van inkoop tot het volgende hoofdstuk kan leiden.” Over de kostenimplicaties van duurzaamheidsinitiatieven zegt Dunne: “Concurrentievermogen gaat niet over prijs – het gaat over het voldoen aan de verwachtingen van klanten.”

Goede beslissing = duurzame beslissing

Allen, die aangeeft dat het overstappen van diesel naar waterstofcellen en elektrische voertuigen de grootste uitdaging van Arriva was, voegt eraan toe: “De kosten en de duurzaamheidsagenda moeten elkaar overlappen. Goede beslissingen zijn meestal dan ook duurzame beslissingen.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres