Magnifying glass Close

Inkoop draait om 'strategic sourcing'

Volgens Malcom Harrison, CEO van het Chartered Institute of Purchasing & Supply (CIPS), gaat inkoop meer over ‘strategic sourcing’ dan het plaatsen van inkooporders en het soepel verwerken van deze aanvragen, zo verteld hij op Supply Management. Tijdens een rond-de-tafelgesprek van CIPS in Londen geeft hij aan dat de aanbesteding in het verleden was gericht op het leveren van waarde en het verzekeren van consistentie en continuïteit van het aanbod. ‘De context is veranderd. Als u nadenkt over wat veel seniorleiders, bedrijven en organisaties zoeken naar hun inkoop- en leveringsfunctie, gaat het niet alleen om het leveren van waarde of het waarborgen van de continuïteit van het aanbod. Het gaat om het beheren van de risico-agenda’.

Harrison: ‘Weet u als hoofdinkoper absoluut zeker dat er nergens in uw toeleveringsketen moderne slavernij bestaat? Welke stappen neemt u om ervoor te zorgen dat dit het geval is? Weet u zeker dat uw supply chain volledig duurzaam is?’ Volgens de CEO kiezen consumenten producten die ze willen kopen deels op basis van de ethische reputatie van organisaties, waardoor het echt een topkwestie is. Daarbij voegt hij eraan toe dat er bij sommige mensen de overtuiging leek te zijn dat inkoop in het verleden geen belangrijke strategische functie voor organisaties was. ‘Ik denk dat we meer zien veranderen dan bedrijven zich realiseren. Het gaat niet alleen om het plaatsen van inkooporders en het soepel verwerken van deze aanvragen. Het gaat absoluut om ‘strategic sourcing’. Ik denk dat het altijd om ‘strategic sourcing’ ging voor die bedrijven die de echte waarde van inkoop écht begrijpen’, aldus Harrison.

Digitale vooruitgang

Volgens Jorge Gouveia de Oliveira, directeur van Russel Reynels Associates en medeorganisator van het rond-de-tafelgesprek, moeten de CPO’s van de toekomst ervoor zorgen dat ze strategisch leiderschap bieden, aangezien digitalisering een realiteit wordt. Kenmerken die organisaties nodig hebben, zoals de mogelijkheid om digitale transformatie te leiden, worden nog niet opgenomen in de CPO-gemeenschap, voegde hij eraan toe. ‘Je moet inzicht hebben in digitale vooruitgang, omdat digitaal iedereen treft, van chief marketing officers tot CPO’s. In de toekomst zullen veel supply chain-werkzaamheden worden geautomatiseerd. Wat overblijft, is het strategische werk en de mogelijkheid om intern en extern te communiceren’.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres