Magnifying glass Close

Huismerken takelen af door inkoopmacht grootwinkelbedrijven

De inkoopmacht van de grootwinkelbedrijven verstoort de relatie met hun huismerkleveranciers en zorgt ervoor dat niet meer het beste product voor de beste prijs wordt ingekocht. Dat schrijft het FD op basis van onderzoek van adviesbureau IPLC.

De markt voor huismerkproducten groeit, maar is in handen van een klein aantal winkelbedrijven. In de meeste EU-landen heeft de top 5 zo’n 70 procent van de markt in handen. Door de dominantie van deze kleine groep machtige inkopers, tegenover vele fabrikanten in een markt die kampt met overcapaciteit, verdampen de marges van leveranciers.

Ten koste van kwaliteit
De private label-industrie is bang dat de jacht op de laagste inkoopprijzen ten koste gaat van de kwaliteit van de huismerkproducten. Er wordt te weinig in een langdurige samenwerking geïnvesteerd en dat weerhoudt de fabrikanten ervan om te investeren in betere producten.

Prijsvechters
Een uitzondering op de regel zijn de prijsvechters. Private label-fabrikanten geven aan dat het contact met de discount-ketens beter is. Daar zijn minder personeelswisselingen en daardoor meer product- en marktkennis. Ook discounters zijn veeleisend, maar volgens leveranciers betrouwbaarder en beter in staat om snel knopen door te hakken.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres