Magnifying glass Close

Hoe ziet een datagestuurde aanpak van inkoop eruit?

Thomas Crawford is groep inkoopmanager bij farmaceutische onderneming Almac Group. Hij vertelt op de website van het Britse Supply Management hoe Almac data-analyse integreert in haar inkoopprocessen. “Inkoopprocessen genereren meer gegevens dan processen bij iedere andere afdeling van een bedrijf”, aldus Crawford. “Van leveranciersinformatie tot transactiegeschiedenis en alles daartussenin, zijn inkoopactiviteiten zeer getraceerd, gereguleerd en gedocumenteerd.”

Almac Group heeft als dienstverlener voor pharmaceutische en biotechnologische bedrijven duizenden leveranciers over de hele wereld. Daarmee heeft het structureel te maken met grote hoeveelheden inkoopgegevens. Voor Almac was het cruciaal om proactief analyses te verweven in de bedrijfsprocessen die zelfs zonder softwareoplossing effectief zijn. Crawford geeft zes tips op welke terreinen organisaties moeten letten bij het implementeren van een datagestuurde aanpak van inkoop.

1. Gegevens omzetten in robuuste managementinformatie
Hierdoor wordt de globale inkoopplanning geïnformeerd en worden discussies en samenwerkingen ondersteund van bedrijfsonderdelen met interne belanghebbenden.

2. Uitgaven evalueren
Organisaties kunnen taxonomieën (bestedingscategorisatie) toepassen om operationele modellen te informeren. Dit geeft een duidelijk beeld van het bestedingslandschap via gegevensuitvoer die lijkt op een ‘bestedingskubus’. Met gegevensalgoritmen kan een bedrijf prijsonregelmatigheden tussen leveranciers identificeren en met trendanalyse eventuele prijsverschillen in de tijd vinden. “Onze ervaring is dat op mondiaal niveau een diepgaande dataminingbenadering de synergiemogelijkheden in de Almac Global Business Units identificeert en lagere kosten of efficiëntere opties duidelijker maakt.”

3. Optimalisatie van de inkoopstrategie
Met observatie van trends en veranderingen in de uitgaven kan een organisatie haar inkoopstrategie optimaliseren voor de toekomst. Crawford benadrukt dat als organisaties geld en middelen gaan uitgeven aan het gebruik van data-analyse, ze de data ook als live managementinformatie moeten behandelen.

4. Verdeling en positionering van leveranciers
Informatie over opbrengstenbeheer biedt de nodige transparantie om verdeling en positionering van leveranciers ten opzichte van wereldwijde business units en dochterondernemingen te voltooien. Dit ondersteunt vervolgens gesprekken met senior interne belanghebbenden en geeft informatie over de prioriteit van activiteiten.

5. Relatiebeheer en ontwikkeling
Zijn strategische leveranciers geïdentificeerd, dan kunnen organisaties zich richten op het ontwikkelen van relaties. Dit stimuleert innovatie en kan de vraag van de markt aan de voorkant vormgeven. Hierbij kan bijvoorbeeld een partnerschap met een strategische leverancier worden aangegaan.

6. Vooroordelen uitschakelen
Een leveranciersrelatie is vaak langdurig en vertrouwelijk. Dergelijke relaties kunnen ertoe leiden dat inkopers een voorkeur voor één leverancier hebben en er automatisch van uitgaan dat deze leverancier de beste waarde levert. Het gebruik van data-analyse kan zo’n vooroordeel uitschakelen.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres