Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Hoe herken je de financiële gevolgen van het coronavirus voor de toeleveringsketen?

Volgens het Britse Supply Management moeten bedrijven oppassen voor tekenen van financiële nood, doordat het coronavirus de toeleveringsketens verstoort. Simon Underwood van accountantskantoor Menzies, stelt dat bedrijven waarvan de werknemers niet vanuit huis kunnen werken – zoals die in de detailhandel, horeca en recreatie – te maken hebben met ‘aanzienlijke verstoring’ en ‘grote financiële stress’.

Volgens Underwood moeten bedrijven letten op ‘financiële rode vlaggen’, waaronder moeilijkheden bij het tijdig betalen van crediteuren of werknemers en plotselinge veranderingen in communicatiepatronen met belangrijke klanten. Hij zegt dat bedrijven die financiële rode vlaggen snel herkennen en er snel op reageren, een deel van de onmiddellijke druk op de kasstroom kunnen verlichten en de bedrijfscontinuïteit tijdens de crisis behouden. “Als het bijvoorbeeld steeds moeilijker wordt om crediteuren of werknemers op tijd te betalen, kan dit een teken zijn dat er mogelijk niet genoeg geld op de bank staat om de storm te doorstaan.”

Communicatiepatronen
Een andere belangrijke indicator voor toekomstige financiële problemen kunnen volgens Underwood plotselinge veranderingen zijn in de communicatiepatronen met belangrijke klanten. “En als betalingen worden uitgesteld, kan dit een aanzienlijke impact hebben op de cashflow.” Hij adviseert een sterke strategie voor kredietbeheer te implementeren, schulden te laten betalen en met schuldeisers te praten om de betalingstermijnen te verlengen.

War rooms
RapidRatings, een bedrijf dat de financiële gezondheid van bedrijven analyseert, schat dat bedrijven uit China, Korea en Italië ongeveer twaalf procent vormen van de gemiddelde supply chain van een wereldwijd bedrijf. “Het is een angstaanjagende tijd voor organisaties over de hele wereld die de impact op hun bedrijvigheid beoordelen. Velen hebben ‘war rooms’ opgericht en enorme middelen toegewezen aan selectie, bijvoorbeeld het identificeren van risico’s, het formuleren van mitigatiestrategieën en het aanpassen van toeleveringsketens en de bedrijfsstrategie.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres