Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Hoe één vastgelopen schip de supply chain deels lam legt

Het containerschip dat inmiddels al vijf dagen vastligt in het Suezkanaal kan voor een aanzienlijke verstoring van de supply chain zorgen. Dat is is inmiddels wel duidelijk. Omdat wij met zijn allen zo’n tien procent van de wereldhandel door het Suezkanaal vervoeren is de rekensom snel gemaakt. De supply chain kan flink ontregeld worden door de problemen die daar nu spelen. Lees in bijgaand artikel hoe één schip daarvoor verantwoordelijk kan zijn en welke gevolgen dat heeft.  

Één schip, één kanaal, vele problemen
Het is een van de grootste containerschepen ter wereld dat nu overdwars vastzit in het Suezkanaal. Ook nog eens op de verkeerde plek, zoals uit deze video blijkt. Andere schepen kunnen er niet meer langs, en dan hebben we een probleem in de supply chain. Of beter gezegd: vele problemen. Het Nederlandse baggerbedrijf Boskalis, dat inmiddels ter plekke is, gaat helpen om het schip los te trekken uit de walkant van het kanaal. Het kan volgens Boskalis dagen tot weken duren voordat het Suezkanaal weer bevaarbaar is voor andere schepen.    

Suezkanaal is cruciale route 
En laat het kanaal nu net een cruciale route zijn voor de handel tussen China en Europa. Overigens is dat al eeuwenlang het geval. Per dag gaan er tegenwoordig meer dan veertig containerschepen door het Suezkanaal. Van die schepen is er een op de drie volgeladen met containers, de rest valt onder bulkschepen en olietankers. En ja, theoretisch kun je omvaren als je nog niet in de file achter het vastgelopen schip ligt, maar die die route duurt zo’n tien tot veertien dagen langer. Transporteurs en rederijen zullen daar niet snel voor kiezen, waardoor nu bijna de gehele bevoorrading vanuit China flinke vertraging oploopt.    

Kettingreactie op gang  
Retailbedrijven zoals Action en de Primark hebben niet altijd grote voorraden opgeslagen. Daarnaast zijn sommige producten seizoensgevoelig, zoals tuinmeubilair – en dat met de lente die eraan komt. Die producten komen voor een groot deel uit China. Het zal lastig worden de schappen bij te vullen als het containerschip de zaak lang blijft blokkeren. De kans is dus reëel dat bepaalde producten duurder en/of schaarser worden. Leveranciers moeten misschien hogere inkoopprijzen doorberekenen aan hun klanten, zeker als de schepen om moeten varen via Kaap Goede Hoop.  

De benzinepomp
Als de situatie lang(er) gaat duren zal de consument aan de benzinepomp merken dat het Suezkanaal wordt geblokkeerd. Het Suezkanaal is voor veel olieproducten die daar uit de buurt vandaan komen essentieel. Afgelopen woensdag, toen het notabene net was gebeurd, zag je al reacties op de oliemarkten. Met vertraging gaat dat doorwerken aan de pomp, waarbij de kans groot is dat de prijzen daar zullen stijgen. Voor de vele mensen die thuiswerken niet direct een probleem, maar voor transportbedrijven bijvoorbeeld wel. Daarvan zal een deel doorberekend worden in de keten.   

Voorraden onder druk
Voor consumenten zijn de gevolgen nog te overzien. Voor bedrijven kan de situatie grotere gevolgen krijgen. Over timing gesproken, de blokkade van het Suezkanaal had niet op een slechter moment plaats kunnen vinden. Bedrijven hadden gedwongen door de coronacrisis vorig jaar al actie ondernomen om hun voorraden laag of lager dan normaal aan te houden. Alleen steeg sinds november de vraag enorm, omdat veel consumenten hun geld niet konden uitgeven aan horeca en vakanties. Spullen kopen was dus het devies. Met als gevolg dat er door grote tekorten overal druk op de toeleveringsketens ontstond. Voorbeelden daarvan waren simpele en kleine producten als spaanplaten, piepschuim, hout, printplaatjes en chips in de auto-industrie.           

Keten verder onder druk
Door die tekorten vielen productielijnen al eerder stil en kwam er druk op de keten te staan. Dat probleem kan door het vastliggen van het containerschip in het Suezkanaal erger worden. Los van het feit dat de nieuwe tekorten een extra klap opleveren voor bedrijven en hun toeleveranciers. Door de coronacrisis hadden ze financieel al een zwaar jaar achter de rug. Door eventuele nieuwe tekorten worden hun grondstoffen duurder, terwijl ze met hun klanten al een bepaalde prijs hebben afgesproken. Wees niet verbaasd als er de komende weken op sommige plekken lege schappen ontstaan of je bij een vraag over een bepaalde levering te horen krijgt dat er vertraging is opgetreden. 

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link