Magnifying glass Close

Het spook van de Brexit

Duitsland. Daar kopen we het meeste in. Gevolgd door België. Het Verenigd Koninkrijk staat op nummer 3 als het gaat om import. Ongeveer 3% van het BNP. Ik las laatst dat ruim 77.000 Nederlandse bedrijven op een of andere manier te maken krijgt met (een nog niet nader te bepalen vorm van) Brexit. Toch bespeur ik een enorme stilte voor de storm, een soort laconieke houding.

Bij mijn vraag: “Hoe bereidt u zich voor op de Brexit?” hoor ik regelmatig: “Nou, bij ons loopt het allemaal zo’n vaart niet.” Mijn gevoel dat niet veel bedrijven zijn voorbereid wordt ondersteund door een recent onderzoek van de KVK. Zij vroegen de leden van hun ondernemerspanel wat ze hebben voorbereid. De uitkomsten laten het volgende zien:

  • 15 procent van de bedrijven is goed voorbereid op de nieuwe situatie.
  • 39 procent is slecht voorbereid,
  • 46 procent is ‘enigszins’ voorbereid.

En een verdere conclusie:
‘81 procent van de 227 ondernemers die de vragenlijst invulden verwacht dat het uittreden van de Britten invloed zal hebben op hun bedrijven. Voor de helft blijft dat wel bij een vaag vermoeden: 49 procent geeft aan niet te weten wát de impact zal zijn.’

Het lijkt wel of er een spook in huis waart. Maar we weten niet of hij het formaat van een lief schattig Caspertje heeft of dat het een enorme engerd is. Hoe ingewikkeld is het om de impact te bepalen op uw reilen en zeilen binnen inkoop?

Hoe bereid u zich voor? Wat zijn de scenario’s? Dat weet inderdaad niemand. Dus is het heel begrijpelijk dat iedereen zijn kop in het zand steekt. Maar wat u wél kunt doen is bepalen hoeveel last uw inkoop ervan heeft als (niet geheel ondenkbaar) het volgende gebeurt:

  1. Invoerrechten: Er moeten invoerrechten betaald worden over de producten die u inkoopt uit het Verenigd Koninkrijk. Hoe hoog? Geen idee. Maar het slechtste scenario zijn de WTO-importrechten.
  2. Geen vrij verkeer van goederen en diensten: U moet (waarschijnlijk langer) wachten op uw goederen.

Dus hebben wij een 5-stappenplan bedacht waarbij u een eerste indicatie kunt bepalen van een Brexit op uw inkoop. Ongeacht wat het uiteindelijke scenario wordt bent u dan in ieder geval iets beter voorbereid.

Stap 1: Waar zitten uw leveranciers?
Doe een locatie-analyse. Niets meer dan een analyse op welke leverancier waar zit. Neem als start de adressen van de facturen van uw bedrijf. De crediteuradministratie kan vast een lijst aanleveren.

Stap 2: Wat geeft u uit bij deze leveranciers?
Doe een spendanalyse op de betreffende leveranciers. Om hoeveel gaat het? En procentueel op uw totale spend?

Stap 3: Wat gebeurt er bij een toename in invoerrechten?
Sommige producten zullen geen invoerrechten krijgen, andere wel. Waar bestaan uw producten uit? Als u dit niet kunt bepalen, dan is een globale berekening in ieder geval een startindicatie. Bereken de impact bij 5% verhoging van de prijs, bij 10%, bij 15% en 20%. Wat is de impact op de totale bedrijfswinst?

Stap 4: Wat gebeurt er bij vertraging?
Hoeveel impact heeft een dag latere levering van de goederen en diensten? En op welke afdeling heeft dit impact? Waarschijnlijk heeft een dag vertraging niet zo’n impact op uw eindproductie, maar wat als het nu een week wordt? Of een maand? Omdat niemand iets geregeld heeft en het allemaal bij de douane stil staat?

Stap 5: En wat nu u dit allemaal weet?
Ga in gesprek met uw collega’s van financiën, productie, sales. Iedereen op wie vertraging impact heeft. En iedereen wiens budgetten het gaan merken als er een prijsverhoging plaatsvindt. Laat zien wat de impact is die u heeft bepaald. En bepaal met elkaar de vervolgstappen.

Er is natuurlijk veel meer te bedenken. We hebben niet gekeken naar de impact van leveranciers van leveranciers. Of aansprakelijkheid, valutarisico’s bij devaluatie van de Pond, intellectueel eigendom of externen die u vanuit het Verenigd Koninkrijk inhuurt. Hierover kunt u veel meer lezen bij het KVK en het Brexitloket. Ik ben benieuwd naar uw reactie.



Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres