Magnifying glass Close

Het glazen plafond van inkoop doorbreken gaat niet alleen over genderdiversiteit

De meeste inkoopafdelingen worden alom erkend voor hun bijdrage aan zakelijk succes. Desondanks vormen vrouwelijke inkoopleiders nog steeds een minderheid in de directiekamer. Gemiddeld wordt 80% van deze rollen in topbedrijven nog steeds ingenomen door mannelijke leider. Het verwijderen van gendervooroordelen is niet alleen een HR-initiatief; het moet onderdeel worden van de organisatiecultuur, zo meldt Supply Chain Dive.

De toekomst begint er echter positiever uit te zien. Volgens een recent onderzoek van McKinsey onder meer dan 300 CPO’s in de VS, Europa en Azië in 14 bedrijfstakken, verklaarde 60% van de respondenten dat er meer vrouwen in hun organisatie waren in vergelijking met drie jaar geleden. Het onderzoek suggereert dat CPO’s waarvan de organisaties meer dan 40% vrouwelijk zijn, de afgelopen vijf jaar aanzienlijk betere financiële prestaties hebben gerapporteerd. Daarnaast merkte 65% van de CPO’s een verbetering in hun inkoopprestaties in verband met een verhoogd aantal vrouwen in hun teams.

Wat kunnen vrouwelijke inkopers doen?

Ondanks de voordelen van een genderevenwichtig personeelsbestand, waaronder dus verbeterde bedrijfsprestaties, innovatie en verbeterde bedrijfsreputatie, is de verhouding tussen vrouwen in leidinggevende functies nog steeds onevenwichtig en hebben bedrijven moeite om vrouwelijk inkooptalent aan te trekken en te behouden. Om het glazen plafond te doorbreken en zich erkend te voelen op de werkplek, moeten vrouwen in inkoop eerst hun eigen talent en vaardigheden erkennen. Ze moeten verder kijken dan stereotypen en huidige beperkingen en hun brede scala aan mogelijkheden laten zien, waaronder technische knowhow en interpersoonlijke vaardigheden om de leiderschapsladder te bereiken.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres