Magnifying glass Close

Harde Brexit kan toeleveringsketens stilleggen

“De Rabobank berekende eens dat Brexit Nederland 2% van haar bbp kan kosten. Velen dachten dat het zo een vaart niet zou lopen, maar inmiddels moet we daar toch wel rekening mee houden.” Hans de Boer, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, windt er tijdens een door KPMG georganiseerd Brexit-event geen doekjes om. Het aankomende Britse vertrek uit de EU is zorgelijk, ook voor Nederland.

De Boer benadrukt dat het om meer gaat dan slechte cijfers alleen. “De economie als geheel gaat het wat rustiger aan doen, wat kan gaan leiden tot een harmonica-effect. Vooraan gaan er een paar langzamer rijden, waardoor achterin de toeleveringsketens de boel stil komt te liggen.” 2% van het bnp komt neer op 16 miljard euro. 5 miljard euro daarvan zou het Rijk in haar begroting gaan missen stelt de Boer. Bovendien zouden er tussen de 100.000 en 200,000 banen op de tocht staan. Ondertussen komt een harde Brexit steeds dichterbij. “Ik kom vaak in Brussel waar ze een steeds grotere hekel aan de Britten en Theresa May krijgen, omdat zij nooit met werkbare plannen terugkomt. De goodwill aan Europese zijde voor het VK is heel klein geworden. Ik maak me dan ook zorgen. Nederlandse bedrijven moeten zich daarom goed voorbereiden en hun positie in de keten bepalen. Kijk niet alleen naar je rechtstreekse leveranciers en afnemers, maar ook naar de tweede orde. Wanneer zij met Brexit te maken krijgen, gaat het jouw bedrijf ook raken.”

Lichtpuntjes
De Boer waarschuwt dat het Nederlandse bedrijfsleven Brexit nog steeds niet voldoende serieus neemt. “Zeker 50% van de ondernemers heeft nog niets gedaan. Daarnaast blijkt uit statistieken dat 20% zich vooral zorgen maakt over procedures, 10% over de kosten en dat de rest zich eigenlijk amper zorgen lijkt te maken. Dat kunnen we niet hebben. Iedereen moet aan de slag.” Toch ziet de Boer ook enige lichtpuntjes onder meer bij de middelgrote en kleine bedrijven die een handelsrelatie hebben met het VK. Velen van hen schakelen logistiek dienstverleners in, om ze met de Brexit-voorbereidingen te helpen.

Opslagcapaciteit
“Komt mijn auto aan de boot? Is er voldoende opslagcapaciteit? Heb ik een agent aan de andere kant van de grens?” De Boer stelt dat dit slechts een paar van de vele vragen zijn waar logistiek dienstverleners mee kunnen helpen. Bovendien heeft Nederland volgens hem op dit gebied de beste bedrijven ter wereld. Daardoor nemen zijn zorgen echter alleen maar toe. “Dit zijn de bedrijven die het beste zicht hebben op de gevolgen van Brexit, en ook zij geven aan dat het spannend wordt.

File
Volgens de Boer geven logistiek dienstverleners aan dat het probleem vooral bij de Britten ligt. “Ik hoor dat Nederland het goed doet door bijvoorbeeld extra douaniers aan te nemen, maar dat er aan de aan de andere kant van de grens te weinig gebeurt. Het zal al een hele klus worden om verse waren en bloemen door de tunnel te krijgen. Wanneer daar ook nog industriële producten bijkomen, hoeft er maar iets mis te gaan en je hebt aan beide kanten van de tunnel een file van 100, 200 km. Bovendien hebben veel transporteurs en logistiek dienstverleners te maken met capaciteitsgebrek en alle extra douanehandelingen die er door omheen komen, kosten ook tijd. Dat is ook het geval wanneer ze voor de boot in plaats van de trein kiezen.”

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres