Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
Eerlijke concurrentie met goede voorwaarden voor de mensen op de werkvloer en kwaliteit voor de opdrachtgever, dat is verantwoordelijk marktgedrag. Om dit tot uitdrukking te brengen bij het inkopen van diensten heeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag vijf publicaties ontwikkeld, namelijk de Handreikingen Inkopen van Diensten. Hieraan hebben zowel inkoop- als branche-experts meegewerkt.
De Handreikingen zijn praktische handvatten voor het formuleren van kwaliteitscriteria bij het uitbesteden van diensten, waarbij de belangen van opdrachtgevers, ondernemers en medewerkers in balans zijn. Bij de gunning van opdrachten is soms het uitgangspunt dat de aanbieding met de laagste prijs wint. Steeds vaker wint echter de aanbieding met de beste prijskwaliteitverhouding. Ondernemers houden echter vaak het gevoel dat prijs zwaarder meeweegt in het eindoordeel dan bedoeld was.
Voor verantwoordelijk marktgedrag bij inkoop van diensten richtte de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zich tot nu toe vooral op aspecten die te maken hebben met houding en gedrag. Er was minder aandacht voor de ‘technische’ aspecten van marktgedrag, zoals de wijze waarop opdrachtgevers aanbiedingen beoordelen. Terwijl juist deze aspecten marktverstorend kunnen werken, bijvoorbeeld door het toekennen van teveel gewicht aan prijs als beoordelingscriterium. Daarom ontwikkelde PPRC, onderzoekscentrum voor publieke inkoop en opdrachtgeverschap, in opdracht van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag de vijf Handreikingen Inkopen van Diensten. Deze zijn gratis te downloaden op de website van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Ze zijn primair geschreven voor inkopers van opdrachtgevers, maar ook opdrachtnemers kunnen ze gebruiken.