Magnifying glass Close

Groothandels moeten omschakelen om te overleven

Door e-commerce en verdwijnende branchegrenzen beleven groothandels moeilijke tijden. Dit meldt Supply Chain Magazine naar aanleiding van een achtergrondartikel in het FD. Ze moeten een nieuwe rol vinden als bijvoorbeeld intermediair of ketenregisseur.

Er zijn in Nederland nog ongeveer 80.000 groothandels, die het zwaar hebben. Ze kennen een slechtere gemiddelde groei dan het bedrijfsleven en de Rabobank stelt dat de concurrentie verder zal groeien. Verandering is daarom hard nodig. Volgens het FD ging groothandel Wiltec, gespecialiseerd in bedrijfskleding, die uitdaging aan. Wiltec fungeert nu als ketenregisseur. Het bedrijf werkt hierbij samen met kledingfabrikant Havep in Goirle. Zo haalde Wiltec recent een miljoenenorder van Ambulancezorg Nederland binnen voor een nieuw tenue voor alle Nederlandse ambulancemedewerkers.

Schakel tussen fabriek en winkel

Dit laat zien dat de schakel tussen fabriek en winkel succesvol opnieuw zijn toegevoegde waarde duidelijk kan maken. In het FD staan een aantal strategieën en bedrijfsmodellen die de groothandel kan inzetten voor de toekomst. Een optie is het zorgen voor schaalgrootte, waardoor klanten niet meer om de groothandel heen kunnen. Een andere mogelijkheid is een uitbreiding van de activiteiten met (een deel van) het productieproces. Ten derde kan een groothandel nieuwe diensten en producten aanbieden. Bidfood schakelde bijvoorbeeld over van traditionele groothandel naar webshop voor food professionals. Daarnaast is een keuze voor een sterk en eenduidig profiel een mogelijkheid. Voormalig totaalgrossier Sligro verkocht vorig jaar supermarktketen EMTÉ en specialiseert zich nu volledig in de groothandel. Verder stelt Rogier Hosman van digitaal adviesbureau Youwe in het FD dat iedere groothandel zijn database beter moet gebruiken. “Op basis van die data kunnen ze voorspellingen doen met behulp van kunstmatige intelligentie. Daarmee kunnen ze zelf efficiënter werken, maar je kunt die ook gebruiken voor adviezen aan klanten.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres