Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Groeiende zorgen over brexit in supply chain

Logistiek dienstverleners en douaneagenten krijgen heel veel vragen over de brexit. Een voorbeeld is de Belgische logistiek dienstverlener H. Essers, die er voor een webinar over de brexit op 26 november maar liefst zeshonderd vragen over ontving. Zo meldt Supply Chain Magazine.

Onderhandelaars van de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn nog hard bezig om tot een handelsovereenkomst te komen. Volgens Joffrey Decock, senior manager global trade bij Ernst & Young, is de kans daarop klein. Hij werd door logistiek dienstverlener H. Essers uitgenodigd op het webinar om zijn kijk te geven op de brexit. Decock schat de kans dat er geen handelsakkoord ligt in het nieuwe jaar op 55 procent. Hij heeft nog wel goede hoop op een versimpelde overeenkomst met enkele basisafspraken. Die moet er dan wel snel zijn. “Een handelsovereenkomst moet er binnen enkele dagen liggen. Als het langer duurt, wordt het erg lastig om de overeenkomst geratificeerd te krijgen door het Britse parlement, het Europarlement en de parlementen van alle afzonderlijke lidstaten van de EU”, aldus Decock.

Stijgende transportkosten
Veel bedrijven stelden zich het afgelopen jaar afwachtend op. Nu blijkt dat de onduidelijkheid over de brexit niet verdwijnt, stijgt de paniek. Volgens NU.nl leggen veel Britse bedrijven extra grote voorraden aan. Zo willen ze problemen voor zijn als per 1 januari 2021 voor elke zending over het kanaal een douaneaangifte nodig is. Mede hierdoor namen de transportkosten de afgelopen weken al met twintig procent toe. Naar verwachting stijgen deze prijzen nog verder.

Handel met Noord-Ierland
Tijdens de webinar waren er ook veel vragen over Noord-Ierland. “Om te voorkomen dat de grens van de Europese douane-unie met het Verenigd Koninkrijk op het Ierse eiland komt te liggen, wordt Noord-Ierland vooralsnog behandeld als elk ander land in de Europese Unie. Dat houdt in dat geen importaangifte is vereist”, antwoordde Decock. Wel is met het transport over de weg door het VK extra papierwerk nodig. Christopher Van den Daele van H. Essers adviseert daarom om rechtstreeks met de ferry van het vasteland naar het Ierse eiland te gaan. Johan Ghijsselinck van H. Essers waarschuwt voor het goederenvervoer voor langere doorlooptijden die kunnen oplopen tot enkele dagen. Een belangrijk advies voor alle bedrijven is om duidelijke afspraken te maken met handelspartners over de incoterms. Die bepalen onder andere wie de verantwoordelijkheid heeft voor de importaangifte in het VK.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres