Magnifying glass Close

Google koopt op grote schaal hernieuwbare energie in

Internetgigant Google heeft energiecapaciteit van 1600 megawatt (MW) ingekocht. Dit was ’s werelds grootste zakelijke inkoop van duurzame energie tot nu toe. Zo meldt het Britse Supply Management. Door de inkoop stijgt het bestaande bezit van Google van hernieuwbare energie met meer dan 40 procent tot 5,5 MW. Dat komt overeen met een miljoen zonnedaken. Volgens het technologiebedrijf zal zijn CO2-vrije energiebezit meer elektriciteit produceren dan complete landen, zoals Litouwen of Uruguay, in een jaar gebruiken. Bij de overeenkomst hoort dat Google 2 miljard dollar zal uitgeven aan nieuwe energie-infrastructuur, waaronder zonnepanelen en windturbines.

Inkoop nieuwe energie

De hernieuwbare energie die Google inkoopt is niet afkomstig van bestaande energieregelingen, maar van nog niet gebouwde faciliteiten.”Dit betekent dat we geen stroom kopen van bestaande wind- en zonneparken, maar in plaats daarvan langetermijnaankoopverplichtingen aangaan die leiden tot de ontwikkeling van nieuwe projecten”, aldus Google CEO Sundar Pichai. Jeff Bezos, de baas van een andere techreus, Amazon, heeft beloofd dat zijn bedrijf CO2-neutraal zal worden en de doelstellingen zal bereiken van het Klimaatakkoord van Parijs tegen 2040. Dat is 10 jaar eerder dan gepland. Bezos: “Als een bedrijf met zoveel fysieke infrastructuur als Amazon – dat meer dan 10 miljard items per jaar levert – 10 jaar eerder aan de Overeenkomst van Parijs kan voldoen, dan kan elk bedrijf dat.”

Samenwerking met leveranciers

Wereldwijde voedselproducent Nestlé kondigde ook CO2-emissiedoelstellingen aan, waarmee het bedrijf tegen 2050 CO2-neutraal wil zijn. De bijbehorende acties omvatten het gebruik van meer klimaatvriendelijke ingrediënten en een overgang naar alternatieve verpakkingsmaterialen. “Om onze doelen op één lijn te brengen met het traject van maximaal 1,5 °C klimaatopwarming, transformeren we onze activiteiten. Dit zal leiden tot een grote verschuiving in de manier waarop onze ingrediënten worden geproduceerd en ingekocht. We hebben onze leveranciers nodig om met ons aan deze reis te beginnen. De taak is enorm, maar we zijn vastbesloten om het te laten gebeuren”, vertelde Magdi Batato, hoofd operaties bij Nestlé.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres