Magnifying glass Close

Geen lange levertijden meer door 3D-printing

Waarom zou je scheepsonderdelen inkopen in Azië, als je ze ook zelf kunt printen? Steeds meer bedrijven maken er gebruik van: 3D-printers. Eind juli werd bekend dat de Amerikaanse marine, met behulp van 3D-kunststofprinten, een romp van een onderzeeër heeft gemaakt. Ook onderdelen van vliegtuigen worden al gemaakt met 3D-metaalprinters, schrijft het FD.

Er hangt echter wel een prijskaartje aan 3D-printing. Drie studenten van TU Delft hebben uitgerekend dat bij het 3D-printen van complete schepen de terugverdientijd nu nog kan oplopen tot zo’n 200 jaar. Voor scheepscomponenten, zoals schroeven en roeren, is 3D-printing realistischer.

Het scheepsbouwbedrijf Damen Shipyards investeert sinds twee jaar in 3D-printing. Componenten, zoals schroeven en roeren, komen vaak uit lage lonenlanden. De levertijden zijn lang. ‘Onze reparatiewerven kunnen in de nabije toekomst dit soort componenten ter plekke in kleine volumes maken en onmiddellijk klanten bedienen. Ze hoeven niet meer weken te wachten op leveranciers uit China of Maleisië’, aldus Kees Custers, ingenieur bij Damen Shipyards, tegen FD.

Volgens Custers kan 3D-printing ook zorgen voor lichtere constructies en kan het de vorm en functionaliteit van componenten veranderen, waardoor schepen minder brandstof gebruiken. Bovendien hoeven de scheepswerven geen dure voorraden meer aan te houden.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres