Magnifying glass Close

Geautomatiseerde inkoop advertenties neemt toe

In de Amerikaanse b2b markt wordt steeds meer uitgegeven aan ‘programmatisch’ adverteren, ofwel de geautomatiseerde inkoop van advertenties. In 2018 werd hier 39 miljard dollar aan uitgegeven, een stijging van 20% ten opzichte van een jaar eerder. En verwacht wordt dat dit bedrag in 2019 zal stijgen naar 45,7 miljard dollar. Dat zou betekenen dat 80% van alle advertentiedollars via geautomatiseerde kanalen zullen stromen.

Deze cijfers blijken uit een onderzoek van branchemedium Adweek onder 164 b2b-marketeers, uitgevoerd in opdracht van Dun & Bradstreet. Volgens het rapport is de stijging te danken aan het toenemende besef dat programmatisch adverteren meer is dan alleen ‘retargeting’, en dat het effectief gebruikt kan worden om de vraag naar een B2B-product te verhogen.

Kleinere markt
Het onderzoek stelt dat de b2b-markt in dit opzicht nog altijd achterloopt op de b2c-markt, maar noemt dat ook begrijpelijk. Het automatiseren van de media-inkoop is volgens het rapport lastiger in de b2b-markt vanwege de kleinere markt en de complexere klantervaring. Bovendien zijn er meer stakeholders die het inkoopproces beïnvloeden.

Big data
De b2b-markt heeft volgens het rapport soms ook te weinig kennis in huis om de media-inkoop efficiënt te automatiseren. Zo weet men vaak wel dat big data van toegevoegde waarde is, maar ze weten nog niet hoe ze dit in de praktijk kunnen implementeren in hun digitale strategie. Dat leidt uiteindelijk tot een gebrek aan betrouwbare gegevens.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres