Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Fris & Fluitend door het Verlaten Paradigma

Het nieuwe paradigma is uitgevonden. De soft skills oftewel de zachte vaardigheden van de inkoper! Yes, weer iets nieuws waar de branche zich op kan storten. Maar is dat wel zo? En hoe komt het dat de vakbladen en kennisplatforms er opeens bol van staan? Inkoop is toch niet van gisteren? Nee, dat is zeker niet zo. Maar er schuilt wat meer achter deze theorie dan alleen het moeten aanleren van ‘zachte vaardigheden’. Het is namelijk niet zo dat dit alleen iets van inkoop is en het is echt niet de bedoeling dat we ons gaan ontpoppen tot een soort zachtgekookte eieren.

De Gevestigde Orde
Inkoop is zeker niet van gisteren. Het is een wezenlijke ontwikkeling binnen de industriële revolutie. Met de modernisering van de industrie ontstaat er een veranderende behoefte binnen de bedrijfsvoering. Met als gevolg de “industriële mens”, waaronder de inkoper en de verkoper. Echter is het effect van iedere industriële revolutie dat het altijd nadelen met zich meebrengt voor de mens. Dit zit in de versnelling van de processen, in milieuvervuiling, maar ook in de drang naar meer. Dit laatste legt een tegennatuurlijke druk en eis op de mens als onderdeel van het proces.

Industrie gaat niet over Harmonie
En eigenlijk is hierin de afgelopen 50 jaar niet zo heel veel veranderd. En dat is logisch, want de focus lag hierna vooral op het verslimmen van de werkprocessen en de administratieve processen. Allemaal zaken die de industriële revoluties gelegitimeerd hebben. Maar wat we toen nog niet direct wisten, is dat de mens niet ingezet kan worden als een soort machine. En net zoals we nu nog doen, acteren we pas op het moment dat er noodzaak toe is, en proberen we dat op te lossen met snelle en korte slagen. Maar nooit met de focus op het rimpeleffect ervan voor de mens en natuur of de harmonie hiertussen.

Het Versleten Paradigma
De ontwikkelingen van de afgelopen decennia binnen de industrie, zijn mede onderhevig aan het gedachtengoed van ‘toen’ en het ‘stigma’ ervan. Stigma is met name een sociaal proces waarin men zich kan profileren als degenen die normaal, goed en mooi zijn en degenen die dat niet zijn. En het is nu eenmaal een feit dat de industrie werd gevormd door mannen, macht en geld. De subjectieve vertaling van man zijn, macht hebben en geld tot je beschikking hebben, is hiermee normaal, goed en mooi.

Als je hier niet aan voldoet, ben je een loser en ben je geen succesvol leven beschoren. Bummer!

Monkey See, Monkey Do
En dan hoor ik je nu denken: Ja, maar dit is toch helemaal niet hoe het nu is? Zo werken we toch niet meer?! En dat is precies het euvel. Ons brein werkt namelijk anders, dan hoe wij het onszelf wijsmaken. Dit heeft met allerlei zaken te maken als neuronen en transmitters en cognitie. Maar de uitkomst ervan is, is dat we als we ons behaaglijk voelen in het bekende en vertrouwde we er alles aan doen om dit in stand te houden. Dit gaat ook over wat vertrouwd is en herkenbaar. Dit betekent dat de gevestigde orde vanuit de vorige generatie hier niet zo snel afscheid van zal nemen. En nog niet klaar is om ruimte te maken voor een nieuwe generatie. Want je omringen met dezelfde en gelijkgestemde voelt als een warm bad. Het borgt de omgeving als een veilige comfortzone. Ook weer heel logisch dus allemaal.


Het Verlaten Paradigma
Maar inmiddels zijn we er achter dat de mens dus geen machine is, maar een wezen met emoties en gevoel. Wat dus ook geldt voor de inkoper. En als dit niet gehonoreerd wordt en er geen aandacht aan besteed wordt, dit ten kosten gaat van de business. En dat alles toedekken met de mantel der Ouwe Jongens Krentenbrood niet meer werkt. De vlieger waar men nu nog op kan meeliften van het succes van een ander gaat niet langer op. Niet meer omdat ze slechts nog voldoen aan het beeld van ‘toen’ en zo hun strepen hebben verdiend. De ervaring van toen is in de tijd van nu niet meer dan een aangeleerde truc zonder ontplooiing.

Neo-Beatnik is in aantocht
We zijn echter in een nieuwe era beland. Er vindt dit decennium een wisseling van de wacht plaats en dat zien we nu al gebeuren. Er is een opwacht van de nieuwe generatie. En ik ben blij met deze opwacht. Laat ze maar komen. De nieuwe Generatie is er een van eigenheid, inclusie en diversiteit. En ze zijn nieuwsgierig. Dit merk ik aan de nieuwe instroom binnen Inkoop en Contractmanagement en ook de traineeships.  

Maar deze nieuwe garde is ook een soort Neo-Beatnik. Want ook al voert expertise en vakmanschap de boventoon, zijn ze tegelijkertijd ongeleid en onvoorbereid. Ze hebben een eigen visie, zonder besef en ervaring van rimpeleffecten of verantwoordelijkheid nemen. Dus ze hebben er wel zin in, maar dan wel op hun moment en op basis van hun voorkeur. Wat natuurlijk niet zo werkt!


Hoe werkt het dan wel?
Als we iets hebben geleerd van het Verlaten Paradigma, dan is het wel dat de wereld grillig is. En datplannen doorgaans anders lopen dan we van tevoren hadden bedacht. Wat betekent dat je moet leren anticiperen. Hiervoor is een bepaalde mate van veerkracht, inzicht en moed nodig. Wat hierbij helpt, is begrijpen dat het leven een soort blauwdruk heeft. Deze blauwdruk is een aaneenschakeling van scenario’s. Het is een proces dat steeds weer in dezelfde structuur te herkennen is. Het gaat over zaken die steeds in dezelfde hoedanigheid binnen de aspecten van leven, leren en werken terugkomen. Zo is hier ook een patroon binnen het intra persoonlijk proces aan verbonden. De uitkomst hiervan is een product van zowel een mentaal als fysiek proces in ons lichaam, maar het is niet tastbaar. Hoewel het wel sterk aanwezig is en invloed heeft. Dit is wanneer erbij een gevoel bepaalde gedachten ontstaan, waaruit emoties volgen, die weer leiden tot een bepaald gedrag.

Gewenst Gedrag
Zo geldt voor ‘gewenst gedrag’ dus ook een vaste structuur. Bij gewenst gedrag is het van belang dat iemand ook de capaciteit heeft om het gewenste gedrag te kunnen vertonen. Wat dus gaat over het hebben van de juiste kerncompetenties en vaardigheden. Maar ook of iemand in staat wordt gesteld om gewenst gedrag te kunnen vertonen. Want iemand kan wel willen, maar als er geen ruimte voor is, wordt het moeilijk. En uiteindelijk blijft gewenst gedrag altijd afhankelijk van iemands intrinsieke motivatie. De reden waarom iemand fris en fluitend een positieve bijdrage wil leveren aan een groter geheel. Motivatie is dan ook zo’n niet tastbaar product, maar het effect ervan is wel degelijk waarneembaar.

Executive vaardigheden
Maar hoe doe je dat dan? En hoe houd je gewenst gedrag in stand? Ik zal het één keer vertellen. Houdt het simpel. De inkoopvolwassenheidsmodellen gaan letterlijk over het de efficiëntie van de ‘fabriek’, de ‘industrie’. Maar die draait natuurlijk niet vanzelf. Hiervoor zijn ondersteunende processen nodig. En deze werken alleen maar als hierbij ook de juiste instrumenten en middelen ingezet kunnen worden. Bij het vermenselijken van de processen werkt dit net zo. En dit gaat niet alleen over soft skills als inlevingsvermogen en luisteren. Dit gaat over het ontwikkelen van uitvoerende vaardigheden. Wat heel simpel gaat over weten hoe je moet prioriteren, focus aanbrengen, marges inbouwen, eigenaarschap vertonen en ruimte creëren om fouten te mogen maken.

Dus toch een beetje een Zacht Ei
Helaas wordt ons dit allemaal niet verteld of uitgelegd, maar moet je het gedurende het leven, leren en werken allemaal zelf ondervinden. Dit vraagt daarom ook om zorg dat er op de werkvloer ruimte en aandacht is voor werkgeluk en persoonlijk welzijn. De business moet hiermee een wezenlijke omslag maken van ‘industrie’ naar ‘vermenselijking’ van de bedrijfsvoering. Het creëren en bieden van een omgeving waar men zich in kan herkennen, sociaal kan verbinden en zich kan ontplooien. Dit gaat dus niet alleen om doorgroei of senioriteit. Het vraagt om het borgen en inbedden van creativiteit en continuïteit. Dit is de essentie van het hart van een organisatie. En hiermee onlosmakelijk verbonden met de inkooporganisatievolwassenheid.

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties (1)

inkoperscafe gebruiker 12 april 2022 17:41 uur

[…] Publicatie Inkoperscafe.nl – dd 12 https://www.inkoperscafe.nl/fris-fluitend-door-het-verlaten-paradigma/ […]

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang een gratis e-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Zo krijg je het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang je het e-book 'ICT-contracten & contract-management: tips, trucs en juridische valkuilen.'