Magnifying glass Close

Flexibiliteit cruciaal bij het afstemmen van inkoop op verschillende services

Flexibiliteit is cruciaal op goede doelen met uiteenlopende diensten in staat te stellen hun inkoopfunctie aan te passen. Voor organisaties zoals Salvation Army, het Leger des Heils in de UK, dat een scala aan sociale zorgdiensten aanbiedt vanuit meer dan duizend locaties, moet inkoop ervoor zorgen dat zijn praktijken flexibel kunnen worden gebruikt. Andrew Roper, inkoopdirecteur bij Salvation Army verteld aan Supply Management dat het gaat om een ‘inkooptoolkit maken en deze op een flexibele manier gebruiken. Wat werkt voor een dakloos hostel, hoeft niet noodzakelijkerwijs te werken voor bijvoorbeeld een kerk.’

Het goede doel besteedt elk jaar 160 miljoen pond aan leveranciers aan zijn Britse services, waaronder 82 hostel, 650 kerken en 12 residentiële verzorgingstehuizen en dagcentra voor volwassenen. Roger: ‘Onze kerken zijn buurthuizen en we moeten ervoor zorgen dat ze flexibiliteit en ondersteuning hebben om lokale handelaars of lokale leveranciers te gebruiken waar nodig om die lokale relatie te onderhouden.’ De centrale inkoopafhandeling beheert de categorieën met een hoog volume en veel uitgaven, maar individuele services mogen hun eigen uitgaven beheren. ‘We geven ze de autoriteit en het vertrouwen om lokaal uitgaventerreinen te beheren, omdat we niet alles vanuit het hoofdkantoor kunnen beheren,’ voegde Roper toe. ‘Zelfs als we zouden kunnen, willen we niet dat mensen verantwoordelijkheid en eigendom nemen voor hun eigen budget.’

Grote goede doelen, kleine inkoopteams

Omdat de liefdadigheidssector verschillende niveaus van inkoopvolwassenheid en beschikbare middelen heeft, is Roper van mening dat een samenwerkend en gedecentraliseerd inkoopmodel beter kan werken met de juiste ondersteuning en training voor organisaties zoals het Leger des Heils. ‘In de laatste drie jaar sinds ik bij de sector kwam, is het kennisniveau van inkoop duidelijk toegenomen,’ zei hij. ‘Maar goede doelen hebben niet de middelen die veel bedrijven of de publieke sector hebben. Veel vrij grote goede doelen hebben relatief kleine inkoopteams.’

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres