Magnifying glass Close

FBI onderzoekt inkooppraktijken mediabureaus

De FBI heeft de eerste dagvaardingen verzonden in een onderzoek naar de inkooppraktijken van mediabureaus. Adverteerders worden ervan verdacht het inkoopproces te hebben gemanipuleerd door onder meer ontvangen kortingen niet bekend te maken. Dat blijkt uit berichtgeving van de Wall Street Journal (WSJ).

Een belangrijke aanleiding voor het FBI-onderzoek is een rapport dat de Amerikaanse Vereniging van Adverteerders (ANA) in 2016 publiceerde. Daaruit blijkt onder meer dat niet transparante inkooppraktijken amper ontweken kunnen worden in de wereld van de media inkoop.

Verdienmodel
Mediabedrijven staan onder steeds grotere druk vanwege hun op advertentie-inkomsten gebaseerde verdienmodel. Een strafrechtelijk onderzoek kan dan ook grote invloed hebben op meerdere industrieën. Brian Wieser, senior onderzoeker bij Pivotal Research Group, stelt in de WSJ bijvoorbeeld dat de media-inkoop sinds het begin van deze eeuw hoofdverantwoordelijk is geweest voor de winstgroei van de (grote) reclamebedrijven.

Nederland
Maarten Roelofs, specialist op het gebied van online advertentietechnologie reageert in branchemedium Adformatie verheugd op de dagvaardingen. Nadat het ANA-rapport beweerde hij dat soortgelijke praktijken ook in Nederland plaatsvinden. Hij stelt nu dat er nog altijd veel mis is met de Nederlandse media-inkoop en verwacht dat ook hier een dergelijk onderzoek zal plaatsvinden.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres