Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Een bestedingskubus biedt veel voordelen voor de inkoop

Het Britse afvalverwerkingsbedrijf Biffa werkt samen met zo’n 4000 actieve leveranciers. Het is daarom van groot belang dat het inkoopteam de bestedingsgegevens volledig begrijpt. Emma Craig, assistent-inkoper bij Biffa, licht de werkwijze van het afvalbedrijf toe op de website van Supply Management.

De bestedingskubus is volgens Craig een krachtig hulpmiddel voor elke inkoopprofessional. “Zonder deze tool kan een categoriemanager zijn categorie niet op een professionele manier benaderen en kan een hoofd van de inkoop zijn team niet effectief inzetten.”

Voordelen bestedingskubus
Een bestedingskubus waarin alle bestedingscategorieën zijn opgenomen, geeft duidelijkheid over de totale bestedingswaarde voor het bedrijf, de totale bestedingswaarde met invloed op de inkoop, de verschillende bestedingsniveaus en de bestedingswaarde per categorie. Daarnaast geeft de kubus inzicht in het aantal leveranciers per categorie, de bestedingswaarde bij elke leverancier en de uitgaven van leveranciers en veranderende trends.

Craig benadrukt dat ieder hoofd van de inkoop alleen de juiste teamstructuur en middelen effectief kan opbouwen als hij of zij alle bestedingscategorieën begrijpt. De 4000 leveranciers van Biffa leveren op alle gebieden, van vloot, brandstof, transport, HR, IT, MRO, afval tot al het andere daartussenin. “Een bestedingskubus is daarom essentieel.”

Categoriestrategie
De inkoopcategoriemanagers bij Biffa moeten hun categorie-uitgaven en aantal leveranciers evalueren voordat zij een categoriestrategie ontwikkelen. “Ze moeten weten welke invloed het bedrijf heeft op elke bestedingscategorie. Dit kan helpen bij het verder opbouwen van informatie en het betrekken van verzoeken om informatie van leveranciers. Ook geeft het duidelijkheid over de vraagprofielen, verzoeken om voorstellen en herclassificatie van leveranciers.” Dit kan volgens Craig leiden tot een vermindering van het aanbod, lagere kosten, verbeterde aanbiedingen met toegevoegde waarde van belangrijke leveranciers en verbeterde relaties met belangrijke leveranciers. Daarnaast kan het zorgen voor de ontwikkeling van een voorkeursleverancierslijst, formele leveringscontracten en leveranciersrelatie- en contractmanagement.

Als voor het nieuwe aanvraagproces voor leveranciers goedkeuring nodig is, dan voorkomt dat dat nieuwe leveranciers worden toegevoegd aan de bestedingscategorie. Dit verbetert vervolgens de naleving van de lijst met voorkeursleveranciers voor een categorie.

Kostenbesparing
Met hulp van de Biffa-bestedingskubus kan de categoriemanager, naast de nationale leveringseisen van Biffa, de markt beoordelen en het aantal leveranciers verminderen. De nieuw aangestelde voorkeursleveranciers brengen een verbeterde doorlooptijd met zich mee en extra toegevoegde waarde voor plaatselijke bedrijfslocaties. Verder leverde het bij Biffa gestandaardiseerde leveringscontracten en betalingsvoorwaarden voor voorkeursleveranciers op en een kostenbesparing van 8 procent over de categorie-uitgaven.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres