Magnifying glass Close

E-commerce-explosie verwacht door de last mile

Volgens Damien Bon, COO van de Britse delivery startup Stuart, wordt de laatste stap in de supply chain in de toekomst duurzamer en een stuk persoonlijker, vermeldt op Marketing Tribune. De last mile is steeds dominanter voor succesvolle e-commerce, zo sprak hij uit op Manhattan Exchange, het jaarcongres van Manhattan Associaties, begin deze week in Barcelona.

Acht toekomstvoorspellingen

Bon verwacht dat binnen nu en vijf jaar het aantal pakketjes dat richting de eindgebruiker wordt gestuurd, zal verdubbelen. Hij benoemde de e-commerce-explosie niet expliciet, maar de verdubbeling zal een aanzienlijke druk hebben op niet alleen de logistiek, maar ook op sociaal-maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken. Op het congres lichtte Bon acht toekomstvoorspellingen toe, op basis van onderzoek dat door Stuart zelf is uitgevoerd:

  1. E-commerce blijft vooralsnog groeien. De verwachting bestaat dat 14,6% van de consumptieve West-Europese aanbestedingen in 2020 zijn te wijten aan online bestellingen.
  2. De angst voor de ecologische impact neemt tegelijkertijd toe. 35% van de West-Europese CO2-uitstoot wordt gerealiseerd door het transport van producten.
  3. De consument laat steeds vaker zijn bewuste kant zien, aangezien 27% zich zorgen maakt over de milieu-impact van pakjestransport.
  4. Generatie Y, de ‘nieuwere’ consument, wil duidelijke afspraken over een tijdslot bij thuislevering. Van de consumenten wil 64% precies weten wanneer de bezorger voor de deur staat.
  5. Tailor made services worden bovendien belangrijker. Zo is 57% van de consumenten groot voorstander van een try before you buy-optie.
  6. Consumenten zijn daarnaast bereid te betalen voor een premium service. 25% wil extra betalen voor duidelijke afspraken over een aflevertijdstip.
  7. Thuisbezorging aan de leverancierszijde gaat steeds sneller. 65% van de verzenders wil binnen nu en twee jaar komen tot een same day-delivery.
  8. Tot slot: logistieke prestaties worden steeds preciezer, zoals met real time inventory management. De consument zal een out of stock-situatie niet meer tolereren.
Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres