Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Duurzaamheidsplan Unilever levert ruim 1 miljard euro kostenbesparing op

Unilever bespaart ruim 1 miljard euro aan kosten met zijn tien jaar lopende op duurzaamheid gerichte Sustainable Living Plan (USLP). Volgens het bedrijf wist het kosten te beperken van merken zoals Dove, Hellmann’s en Domestos door de water- en energie-efficiëntie in zijn fabrieken te verbeteren, minder materiaal te gebruiken en minder afval te produceren. Zo meldt het Britse Supply Management.

Het USLP, dat in 2010 startte, bevat de doelstellingen van Unilever om mensenrechten in het hele bedrijf te verankeren. Ook gaat het in op sociale kwesties zoals gendergelijkheid en wil het de gevolgen van de productie voor het milieu halveren. Volgens Rebecca Marmot, Chief Sustainability Officer bij Unilever, zijn er verschillende hindernissen onderkend tijdens het project. “Unilever heeft veel programma’s om het levensonderhoud te verbeteren en de kansen voor vrouwen te vergroten; maar het meten van hun werkelijke impact is buitengewoon moeilijk gebleken”, aldus Marmot. Daarnaast benadrukt ze dat de complexiteit van veel van de wereldwijde toeleveringsketens het bereiken van de doelstellingen voor duurzaam inkopen extra uitdagend heeft gemaakt.

Klimaatactie
Alan Jope, CEO van Unilever, roept op tot collectieve actie om ervoor te zorgen dat de crises van sociale ongelijkheid en klimaatverandering niet worden verwaarloosd na COVID-19. “Bedrijven in verschillende sectoren, regeringen over continenten, ideële organisaties, academici, onderzoekers, wetenschappers…we moeten allemaal samenkomen. We kunnen klimaatactie niet uitstellen. We kunnen de mensen die in armoede leven niet laten wachten. 2020 is het jaar waarin een ongekende hoeveelheid overheidsgeld zal worden uitgegeven om de economie weer op de rails te krijgen. Maar we moeten niet proberen de economie ‘weer normaal’ te krijgen. In plaats daarvan moeten we sterker en veerkrachtiger tevoorschijn komen dan voorheen; klaar om beslissende en definitieve actie te ondernemen om voor de mensen en de planeet te zorgen”, benadrukt Jope. Volgens de Unilever-topman is het bedrijf van plan om voort te bouwen op de lessen van de USLP bij het werken aan de toekomst van de post- Covid-19-wereld.

Globalisering en kapitalisme
“Vóór de Covid-19-crisis was het al duidelijk dat het huidige kapitalistische model gerepareerd moet worden. Globalisering en kapitalisme zijn goed voor een bedrijf als het onze, maar globalisering en kapitalisme ten koste van mens en planeet niet. Het is daarom aan bedrijven zoals wij die samenwerken met partners, ideële organisaties, overheidsorganisaties, academici, leveranciers en klanten – om een ​​nieuw kapitalistisch model te ontwikkelen en een betere toekomst op te bouwen.

Nu de wereld steeds sneller verandert, verwachten onze medewerkers, onze consumenten, onze klanten, onze leveranciers, onze partners meer van ons. We weten dat we de leiding kunnen blijven nemen, maar we moeten beter, brutaler en sneller zijn”, stelt Jope. Dat het niet alleen om woorden maar ook om daden gaat, bewees Unilever toen het vorige maand aankondigde dat het als ondersteunende maatregel vijfhonderd miljoen euro aan kasstroomverlichting ging bieden aan haar meest kwetsbare MKB-leveranciers.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres