Magnifying glass Close

Duurzaamheid relevante factor bij decemberaankopen

Transparantie, ondersteuning van de lokale economie, gepersonaliseerde interactie in de winkel en het minimaliseren van het gebruik van plastic zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op de decemberaankopen van Europese consumenten. Customer Talk bericht hierover. Van de Europese consumenten geeft 70 procent aan actief rekening te willen houden met het belang van duurzaamheid bij de aankopen voor Sinterklaas en Kerstmis.

Een onderzoek van Deloitte onder ruim 6.000 consumenten uit zeven Europese landen, waaronder 937 Nederlanders, biedt inzicht in de consumentenverwachtingen over de decemberaankopen in 2019.

Tegenovergestelde richting

“Hoewel respondenten dit jaar aangeven dat ze duurzaamheid belangrijk vinden om rekening mee te houden tijdens de decemberaankopen, lijkt hun werkelijke winkelgedrag in de tegenovergestelde richting te wijzen”, geeft Adgild Hop aan, partner retail market lead Nederland bij Deloitte. “Black Friday wint ook dit jaar weer aan populariteit, net als aankopen via de online-only-webshops.”

Oog voor duurzaamheid

De producttransparantie is voor 49 procent van de respondenten een belangrijke factor. 45 procent geeft aan het minimaliseren van plastic verpakkingen en het ondersteunen van lokale winkels tijdens de decemberaankopen belangrijk te vinden. Opvallend is dat de oudere generatie aanzienlijk meer belang hecht aan lokale initiatieven, zoals het winkelen in lokale winkels of het kopen van lokale product. De jongere generatie richt zich meer op de minder bedeelden in de wereld door producten te kopen die een eerlijke werkomgeving en eerlijke beloningen garanderen.

Inhaken op duurzaamheidsthema’s

Door het vermijden van thuisbezorging dragen respondenten met een lager inkomen vaker bij aan een beter milieu (35%), terwijl respondenten met een hoger inkomen eerder bereid zijn om extra te betalen voor milieuvriendelijke producten (27%). “Als duurzaamheid belangrijk is voor een bepaalde doelgroep, is het absoluut zinvol voor retailers om deze thema’s op te pakken”, aldus Hop. “Grote online-only-retailers stappen al actief in dit veld.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres