Magnifying glass Close

Duurzaam inkopen: het nieuwe normaal?

“Ik ben ooit begonnen als inkoper op de Botlek in Rotterdam, bij Vopak. Nadat daar een aantal incidenten met tanks waren gebeurd draaide alles daar om veiligheid. Vanaf dat moment gingen we niks meer kopen wanneer het niet veilig was. En dat is nu eigenlijk in de hele inkoopwereld zo. Als iets niet veilig is, dan gaan we het niet kopen. Het hoeft niet eens meer benoemd te worden als wens. Waarom geldt dat niet voor duurzaamheid? Moet het niet zo zijn dat we iets niet willen kopen, omdat het niet duurzaam is?” Zo vraagt Karin van Ijsselmuide, kennismanager de NEVI, zich af tijdens een debat over maatschappelijk verantwoord inkopen op de NEVI Ledendag.

Alle deelnemers aan het debat zijn eensgezind: duurzaamheid moet inderdaad het nieuwe normaal worden in de inkoopwereld. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Waarom vinden zoveel organisaties het lastig om zich hier op aan te passen? Jolien Grandia heeft als universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek vanuit het perspectief van organisatieverandering gekeken naar de bewustwording rondom duurzaam inkopen. Zij stelt dat een transformatie naar duurzame inkoop betekent “dat organisaties zich moeten aanpassen, En mensen vinden verandering niet zo fijn. Het is dus niet zo raar dat er nog weinig vooruitgang is geboekt.”

Kleine stappen
Volgens Grandia laat onderzoek zien dat bedrijven veranderingen pas doorvoeren wanneer ze dat willen en kunnen. “Als je iets anders moet doen in je werk, al is het maar iets heel kleins, dan betekent dat een extra taak. Daarnaast is anders werken dan je gewend bent vaak spannend en lastig. Toch kan zelfs een kleine stap verschil maken, Een inkooptraject is een proces waarin je veel, grote en kleine, beslissingen moet nemen. Als je duurzaam wil inkopen is het handig dat je over al die beslissingen nadenkt. Een collega bellen die ervaring heeft met duurzaam inkopen, of informatie opzoeken over duurzame alternatieven, kan al invloed hebben op het product dat je uiteindelijk inkoopt.”

Vaag begrip
Sociaal ondernemer Joost de Kluijver identificeert nog een ander probleem. “Duurzaamheid is een vaag begrip. Wat betekent het om te zeggen dat iets goed is voor de duurzaamheid, of goed is voor het milieu? Dat spreekt veel mensen niet aan. Ze weten niet zo goed wat dat precies oplevert. Je moet het daarom kleiner maken en je specifiek binnen het thema duurzaamheid op een bepaalde product of dienst richten. Daarnaast moet je een duidelijke link leggen met organisatiedoelen, en het niet alleen over het maatschappelijke effect hebben. Maatschappelijk verantwoord inkopen is immers al een net zo vaag begrip. Wat is goed voor de maatschappij?”

ISO 204000
Van Ijsselmuide geeft aan dat zij “de vaagheid” rond duurzaam en maatschappelijk verantwoord inkopen niet kan wegnemen. Zij benadrukt wel dat er inmiddels definities zijn, zoals “de internationale standaard ISO 20400 voor ‘sustainable procurement.’ Dat is een praktische richtlijn waarin de stappen waarmee jij als inkoper maatschappelijke impact kunt uitoefenen duidelijk zijn beschreven. Via de richtlijn wordt ook duidelijk dat je heel klein kan beginnen. Ik denk daardoor dat het helemaal niet zo vaag is. Het is wel zo dat de instrumenten om de duurzame impact te meten verder ontwikkeld moeten worden.”

 

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres