Magnifying glass Close

Driekwart van bedrijven evalueert leveranciers te weinig

Een derde (34%) van de bedrijven weet niet hoe hun leveranciers presteren. Zo blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf MarketDojo waarover het Britse Supply Management bericht. Tegen driekwart (73%) van de respondenten meldde dat hun organisatie leveranciers te weinig evalueert. Tijdsgebrek (37%), te weinig software (24%) en geen behoefte om het te doen (18%) waren de hoofdredenen voor het niet evalueren van leveranciers. Uit het onderzoek onder meer dan 450 inkoopprofessionals uit het Verenigd Koninkrijk kwamen ook een te kleine staf (13%) en vergeten (7%) als redenen naar voren.

Negatieve gevolgen
Verder werkt een vierde (25%) van de respondenten met een digitale inkoopstrategie, terwijl 43% bezig is om die op te zetten. De overige 32% heeft geen plannen om er een te ontwikkelen. Van degenen die de leveranciersprestaties niet evalueert, denkt een derde (33%) dat dit hun strategie negatief beïnvloedt. De meesten (45%) gaven aan dat het gaat om verstoorde of negatieve relaties met leveranciers, gevolgd door een slechtere kosteneffectiviteit (38%). Ruim de helft van de onderzoeksdeelnemers (51%) had geklaagd tegen leveranciers, met ‘transparantie of gebrekkige communciatie’ als voornaamste klacht (32%).

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres