Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Dit zijn de belangrijkste inkooptrends voor 2020

Het Britse Supply Management heeft de belangrijkste inkoopontwikkelingen voor 2020 op een rij gezet. Allereerst blijft er sprake van veel onzekerheid vanwege onder andere aanhoudende tariefoorlogen tussen de VS en China en een dreigende Brexit-deadline. “Onzekerheid zoals tariefwijzigingen vormt een unieke uitdaging voor bedrijven, omdat elke stijging de kostenstructuur voor producten kan beïnvloeden, waardoor bepaalde supply chains mogelijk onhoudbaar worden”, aldus Alex Saric, chief marketing officer bij Ivalua. Volgens hem gaat het er voor inkoopteams om dat ze inzicht krijgen in de impact van tariefscenario’s op hun totale toeleveringsketen en haalbare alternatieven.

Cobots en datasilo’s

Daarnaast zorgden in Groot-Brittannië Brexit-voorbereidingen voor meer voorraad in 2019, waardoor de Britse pakhuizen in juli 2019 vol waren. In het nieuwe jaar kan echter sprake zijn van een grootschalige overgang naar slimme magazijnacceptatie. Mel Tymm, hoofd industrie bij e-commercebedrijf Maginus, denkt dat er ook een ontwikkeling zal zijn van automatisering en collaboratieve robots (cobots) die samen met werknemers gaan werken en helpen bij zware til- en repetitieve taken. Volgens Tom Kieley, CEO van softwarebedrijf SourceDay, betekent de vraag van consumenten naar onmiddellijke bevrediging, gevoed door sites zoals Amazon, dat toeleveringsketens sneller en efficiënter moeten werken als ze willen concurreren in 2020. “Om dit te doen, zullen bedrijven datasilo’s moeten elimineren die kostbare verspilling veroorzaken; verspilling die inkomsten en middelen onttrekt, vaak vanwege slechte ERP-gegevens. Ze moeten zichzelf ook in de positie brengen om realtime verandering te bereiken en te beheren, voordat de verandering invloed heeft op hun vermogen om aan de vraag van de klant te voldoen”, aldus Kieley.

Duurzaamheid en een recessie

Verder eisen klanten transparantie. Duurzaamheid wordt volgens Supply Management zowel ecologisch als sociaal een cruciaal aspect van inkoop. “Om geloofwaardig te zijn, verschuiven de slimme partijen van alleen focussen op kostenbesparingen en compliance naar echte waardecreatie en vermijden ze greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is). Op kosten van leveranciers besparen, is niet meer genoeg. Kopers en leveranciers komen samen om waarde te creëren voor hun wederzijdse klant.”, stelt Padmini Ranganathan, wereldwijde vice-president, risico en duurzaamheid bij SAP Ariba. Alex Saric van Ivalua waarschuwt dat geopolitieke factoren kunnen leiden tot wereldwijde recessies, waarbij organisaties zich opnieuw richten op het nettoresultaat en kosten besparen. “De inkoop is de afgelopen jaren met grote stappen vooruitgegaan, van een prijsverlager tot een afdeling die strategische waarde toevoegt. Een recessie dreigt deze vooruitgang terug te dringen met een hernieuwde nadruk op kosten boven andere doelstellingen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Aston Martin pakt kosten toeleveringsketen aan

De winst van de Britse autofabrikant Aston Martin halveerde vorig jaar praktisch tot 130 miljoen pond. De autoverkoop steeg met 12 procent, het beste resultaat sinds 2007, maar de onderliggende prestaties leverden niet de verwachte winst op. Aston Martin komt daarom in 2020 met een kostenbesparingsprogramma. Dat was in het laatste jaarverslag al terug te vinden als ‘strategische benadering van de inkoop’. Zo melden Nevi en de Britse vakwebsite Supply Management.

Voortdurende optimalisatie

Voor de nieuwe aanpak benoemt de producent van luxe sportauto’s een nieuw hoofd inkoop en toeleveringsketen. Aston Martin omschrijft zijn rol als het leidinggeven aan de voortdurende optimalisatie van de bestaande toeleveringsketen met een focus op kosten, doorlooptijd, leveranciersprestaties en voorraadverbetering. De Britse autofabrikant heeft 302 directe en 126 indirecte leveranciers.

Bronnen: Nevi, Cips

Partner van Inkoperscafé

Consument kan productieketen babymelkpoeder nu ook volgen

Retailer Carrefour en het voedingsmiddelenconcern Nestlé maakten op 14 november bekend dat ze de blockchain-technologie IBM Food Trust nu ook inzetten voor het volgen van de productie van babymelkpoeder. De twee bedrijven willen consumenten meer transparantie bieden met het inzetten van de blockchain-technologie. Dit meldt Supply Chain Magazine.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Jumbo's blockchain creëert inzichtelijke tilapiaketen

Klanten van Jumbo kunnen nu precies weten welke reis hun tilapiavis heeft afgelegd, van een viskwekerij in Indonesië tot de supermarkt in Nederland. Met behulp van blockchain wordt de reis in kaart gebracht, zo schrijft Duurzaam Bedrijfsleven, en op die manier geeft Jumbo inzicht in hoe partijen in de tilapiaketen zich inzetten voor de verduurzaming van het product. Door het scannen van de QR-code op een product, kunnen klanten het productieproces stap voor stap inzien. 

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Consumenten kunnen nu hele toeleveringsketen bananen volgen

NEVI meldt dat supermarktketen PLUS, leverancier Fyffes en technologiepartner SIM met blockchain-technologie de toeleveringsketen van bananen transparant maken. Consumenten zien via een QR-code op de bananen welke route deze hebben gevolgd van de bananenplantage naar de supermarkt. Het begin van de keten is één van de zeventien coöperaties in de regio Urabá in Colombia waar de bananen geteeld en geoogst worden. Via de blockchain krijgt de consument ook informatie over de oogstdatum van de bananen, sociaal-maatschappelijke activiteiten en de CO2-uitstoot per schakel in de keten.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Antoine Leclercq van Ampleon verkozen tot Supply Chain Professional 2019

Antoine Leclercq is de nieuwe Nederlandse ambassadeur van het vakgebied Supply Chain Management. Op woensdag 26 juni werd hij in zijn functie als Head of Global Supply Chain Management bij chipproducent Ampleon verkozen tot Supply Chain Professional van het jaar 2019. Valérie Kakebeeke-de Bruin van Unilever en Rogier van Hasselt van Tate & Lyle waren de twee concurrenten in de strijd om deze titel.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Blockchain biedt nog weinig meerwaarde aan supply chain

Hoewel  blockchain een trend blijft, lukt het toonaangevende bedrijven niet om er geschikte gebruiksmogelijkheden voor te vinden. Hierdoor vertoont 90 procent van de hierop gebaseerde supplychain-initiatieven tegen 2023 daarom ‘blockchain-moeheid’ door een tekort aan sterke use cases. Supply Chain Magazine bericht over deze voorspelling van onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Hoogleraar Vos gaat werken voor Brightlands Institute for Supply Chain Innovation

Na de zomer treedt hoogleraar Bart Vos van de Tilburg School of Economics & Management in dienst bij het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI) in Venlo. Dit meldt de Universiteit Maastricht. BISCI ondersteunt de logistiek en het integraal ketenbeheer (supply chain management) in Limburg met slimme en duurzame innovaties. Vos heeft namens NEVI een leerstoel in Tilburg. In Venlo krijgt hij de interne Supply Chain Innovation leerstoel. Hij wordt ook verantwoordelijk voor Global Supply Chain Management and Change.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Jumbo pakt productieketens aan

Jumbo volgt het voorbeeld van Albert Heijn en neemt beleidsmaatregelen om haar toeleveringsketens ethischer, duurzamer en transparanter te maken. Zo is de supermarktketen begonnen met het systematisch in kaart brengen van mensenrechtenschendingen in haar ketens. Jumbo wil onder meer specifiek gaan kijken naar de behandeling van vrouwen in haar productieketens.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Retailers willen meer ketenzichtbaarheid

Retailers hebben onvoldoende zicht op hun toeleveringsketen en denken dat dit een negatieve invloed op hun bedrijf heeft. Dat blijkt uit een onderzoek van Sapio Research, in opdracht van Zetes, onder 451 retailers in Europa. 94% van de respondenten geeft daarin aan geen goed beeld te hebben van events die van invloed kunnen zijn op hun ketenprestaties.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres