Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

“Gebruik goed gereedschap in sourcing projecten”

“Menig inkoper werkt met het verkeerde gereedschap in complexe sourcing projecten”, dat stelt Guido Winnink, directeur Adjust. “Kostenbesparingen blijven hierdoor vaak liggen.” Adjust richt zich als inkoopadviesbureau op het structureel verhogen van de winstgevendheid door voortdurend te zoeken naar alternatieve biedingen en oplossingen met een “twist”.

Deze “twist” heeft Adjust ook toegepast in een transporttender voor DuynieBeuker, een internationale leverancier van gezonde diervoeding. “Bij deze tender ging het om enorme hoeveelheden, namelijk ongeveer 1,2 miljoen ton tank- en bulktransport”, licht Winnink toe. “Adjust werd voor deze klus ingezet, omdat we verder denken dan de gebaande paden.”

Gigantische kostenbesparing
Transportkosten is voor DuynieBeuker een grote component. “Het is daarom erg belangrijk dat deze kostenpost efficiënt wordt ingericht. DuynieBeuker was hier al een heel eind mee, maar om concurrerend te zijn in de markt, moest dit naar een hoger level getild worden”, vertelt Winnink enthousiast. “En daar kwamen wij bij kijken. Door de inzet van software voor geavanceerde analyse werd het mogelijk om een gigantische kostenbesparing van 441.000 euro te realiseren. Dit is 5,9% kostenbesparing op een spend van 7,4 miljoen.”

Brei aan data analyseren
Om deze kostenbesparing te realiseren moest er goed gereedschap ingezet worden. “Het gereedschap was in dit geval geavanceerde optimalisatie software”, aldus Winnink. “Bij traditioneel inkopen is het een gewoonte om de situatie te vereenvoudigen. Het aantal prijselementen worden dan beperkt, alternatieve biedingen worden niet toegelaten en het aantal leveranciers die mee mogen bieden worden beperkt. Dit zorgt niet voor een optimaal eindresultaat.” Met de software van Adjust is het wel mogelijk om de gigantische brei aan data te analyseren. “In het geval van DuynieBeuker bestond deze brei uit honderden afleverlocaties en ophaallocaties en duizenden prijzen per transporteur. Door de software werd dit opeens overzichtelijk en analyseerbaar.”

Inkoop op basis van feiten
Krachtige rekenmodules zorgen ervoor dat verschillende scenario’s binnen enkele seconden door te rekenen zijn. “Een supply chain manager kan een prijskaartje hangen aan de bedrijfsbeslissingen die hij voorheen intuïtief nam. Dit zorgt voor effectieve inkoop op basis van feiten”, stelt Winnink. “De eis van de opdrachtgever ‘ik wil met maximaal 2 leveranciers werken’ komt toch in een ander daglicht te staan als in 30 seconden wordt uitgerekend dat dit de totale kosten, ten opzichte van 3 leveranciers, met 100.000 euro doet oplopen. Dus met geavanceerde software heb je in minder tijd een beter beeld van de kosten van je keuzes.”

Altijd de beste oplossing
Software was in het geval van DuynieBeuker de beste oplossing, maar dit geldt niet in alle gevallen. “Vanuit de inhoud doorlopen we een goed inkooptraject”, zegt Winnink. “Software wordt slechts daar waar nodig ingezet. Voor elk probleem hebben we een gepaste oplossing. We hebben daarvoor consultants in dienst met doorleefde ervaring op verschillende gebieden, zoals onder andere transport en marketing.”

Adjust is een gold partner van InkopersCafe.nl

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Meer samenwerking met 3D-printing leverancier

De relatie tussen inkoper en 3D-printing leverancier is veel hechter, dan de relatie met de traditionele leverancier. Dat stelt Supply Value op basis van een onderzoek onder vijftig inkopers. De oorzaak hiervan ligt onder andere bij het feit dat het een nieuwe productiemethode is. Daarnaast heeft de inkoper de kennis van de leverancier nodig en ligt de wisselwerking tussen 3D printing, nabewerking en ontwerp bij de leverancier.

Hoewel er meer gebruik gemaakt wordt van de kennis en expertise van de leverancier, maakt dit bedrijven ook afhankelijker van de leverancier. Dit gaat tegen de verwachting in, geeft Supply Value aan. In potentie zou je door 3D-printing minder afhankelijk kunnen worden, doordat je een generieke grondstof koopt, waarmee een groot aantal producten geproduceerd kunnen worden. De 3D-printing leveranciers zijn echter de expert en schermen hun kennis af.

Kleine markt
Daar komt bij dat de 3D-printingmarkt klein is. Volgens de ondervraagde inkopers zijn er maar enkele geschikte leveranciers. Naast de kleine markt is het type grondstof niet geheel vrij te kiezen. Bij 16,3% van de deelnemende inkopers is de grondstofleverancier bepaald door de machinefabrikant. 28% geeft aan dat er tussen de twee en tien leveranciers voor grondstoffen zoals filament, metaal- en plasticpoeder gekozen kan worden.

Voordelen
In een eerder onderzoek stelde Supply Value al dat steeds meer bedrijven de voordelen van 3D-printing inzien. Naast customized producten, zorgt 3D-printing ook voor minder warehousing kosten door een lagere voorraad en de verandering van grondstof. De kracht van 3D-printing zit in het economisch produceren van kleine series, doordat er geen mallen nodig zijn en grondstoffen efficiënter gebruikt worden.

 

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Forse prijsdalingen in de IT outsourcingmarkt

Inkopers van outsourcingdiensten zien de IT prijzen met 40 procent dalen. Een oorzaak van deze prijzenslag is dat er de komende twee jaar een ongekend aantal contracten afloopt. Steve Hall van adviesbureau Information Services Group noemt een bedrag van 100 miljard aan jaaromzet van leveranciers van uitbestedingsdiensten waar de komende 24 maanden opnieuw over onderhandeld moet worden.

Daarnaast vernieuwen aanbieders in de markt hun bedrijfsprocessen, waardoor de prijzen kunnen zakken. Procesautomatisering en gebruik van autonome en cognitieve vormen van computing maken het mogelijk om dezelfde diensten met steeds minder mensen te leveren. Jeff augustin van consultancybedrijf zegt tegen het Amerikaanse blad CIO, dat hij aanbieders die deze technieken inzetten, offertes heeft zien uitbrengen die 40 procent lager uitvallen dan die van concurrenten. Ook nieuwe cloudbroker-technologieën en de adoptie van publieke en private cloudoplossingen zetten de prijzen onder druk, stellen de specialisten tegen CIO.

Slechte service
De prijzenslag hoeft voor aanbieders niet schadelijk te zijn, stellen de experts. Dankzij de nieuwe methoden kunnen ze een hogere marge halen. Ook bij lagere omzet, kan dat een aanmerkelijk verbeterde winst betekenen. Phil Fersht, CEO van HfS Research, stelt wel dat het negatief kan uitpakken wanneer inkopers de leveranciers helemaal uitbuiten. “Bedrijven zitten voor jaren vast aan slechte service van het ‘C-team’, omdat de leverancier, wanneer zijn prijs te scherp was, de schade hiermee probeert te beperken.”

Flexibiliteit behouden
“Inkopers moeten daarnaast ook opletten dat zij de flexibiliteit behouden om eventueel op een andere leverancier over te stappen. Op dit moment zijn de nieuwe technieken die leveranciers bieden namelijk nog niet goed getest”, aldus Jeff Augustin, managing director of outsourcing consultancy Alsbridge.

 

 

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Ballast Nedam dreigt failliet te gaan

Het bouwbedrijf Ballast Nedam dreigt failliet te gaan. Een bijkomend gevolg is dat dit de hele keten van leveranciers, opdrachtgevers, kredietverschaffers en aandeelhouders in problemen brengt. Het was al bekend dat Ballast Nedam een verlies heeft van 35 miljoen euro tot 45 miljoen euro. Woensdag kondigde het bedrijf aan dat de publicatie van de jaarcijfers met vier weken is uitgesteld.

Ballast Nedam is de spil in veel grote bouwprojecten. Als het bedrijf omvalt, moeten opdrachtgevers nog maar afwachten of hun gebouwen worden afgeleverd. Ook onderaannemers en leveranciers die op krediet leveren, hebben dan een ernstig probleem.

Grote risico’s 
De grootste probleemprojecten zijn de A15 Maasvlakte Vaanplein en A2 Maastricht. Ballast Nedam heeft hier te grote risico’s genomen bij de aanbesteding, waardoor de uitgaven voortdurend hoger blijken uit te komen dan de opbrengsten. Nieuwe tegenvallers zorgen ervoor dat de solvabiliteit van het bedrijf lager uitkomt dan verwacht. In de markt geldt een kapitaalbuffer van 20% als absolute ondergrens om voor nieuwe opdrachten in aanmerking te komen, zo schrijft FD.nl.

Uitstel van executie
Bestuursvoorzitter van Ballast Nedam Erik van der Noordaa heeft door het uitstel van de jaarcijfers nog vier weken de tijd om met een oplossing te komen. Ballast Nedam moet op zoek naar nieuw kapitaal of een koper vinden die bereid is de schulden over te nemen.

 

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Chinees heeft vertrouwen in westerse producten

Producten uit Nederland zijn steeds meer in trek bij Chinezen. Chinese handelaren slaan producten in Nederland in, om ze in eigen land met een flinke winst te verkopen. Vooral kinderartikelen zijn erg in trek.

Chinese websites zoals Taobao.com, de Chinese variant op Marktplaats, staan vol met Nederlandse producten. Deze producten omvatten onder andere Heineken-bier, vitaminepillen van de Kruitvat en kinderneusspray van Etos. Een pot Omega 3 Visolie van De Tuinen wordt verkocht voor 460 Yuan, dit is omgerekend bijna 70 euro. In Nederland kost dezelfde pot 25 euro.

Quotum Heineken
Eerder liet Heineken om deze reden al weten een quotum in te stellen voor bierflesjes met een schroefdop. De bierbrouwer gaf aan de precieze oorzaak van de run op flesjes met schroefdoppen nog te moeten onderzoeken. Het wijst er vooralsnog op dat Aziaten het bier opkopen voor de export, zo schrijft de Volkskrant.

Nederlands flesje is status
Er zijn in China bedrijven die bier legaal mogen importeren, maar dan moeten ze wel aan allerlei eisen voldoen. “Een van die eisen is een Chinees etiket en dat is precies wat de chinezen niet willen. Ze willen Nederlandse tekst op hun flesje. Anders denken Chinezen dat de kwaliteit minder is. Een Nederlands flesje geeft status”, aldus René van Weert die met zijn bedrijf China Trade Consult bedrijven adviseert over de handel met China.

Vertrouwen in westerse producten
Chinezen hebben meer vertrouwen in westerse goederen dan in hun eigen producten. Daarom valt er veel met westerse goederen te verdienen. Een pak ultra maandverband van het Kruidvat kost op een Chinese website 4 euro. In Nederland gaat hetzelfde pak voor 1 euro over de toonbank. De verkoper zet vervolgens wel de Kruidvat zo duidelijk mogelijk op de foto. “Chinezen willen zeker weten dat het product echt uit Nederland komt”, aldus Weert tegen de krant.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Lufthansa bespaart 70 miljoen door uitbesteding

Luchtvaartmaatschappij Deutsche Lufthansa splitst zijn it-divisie Lufthansa Systems op. Dit wordt voortaan uitbesteed aan IBM. Daarvoor is onlangs een zevenjarig contract gesloten met de waarde van een miljard euro. Lufthansa verwacht hiermee jaarlijks zeventig miljoen euro te besparen en sneller nieuwe technologie te kunnen toepassen, zo schrijft Computable.

IBM neemt daarnaast ook zo’n veertienhonderd medewerkers over. De automatiseerder gaat activiteiten uitvoeren voor zo’n 450 klanten van Lufthansa Systems op infrastructuurgebied en zal een verregaande standaardisering doorvoeren. De takken Airline Solutions en Industry Solutions van Lufthansa Systems gaan verder als zelfstandige bedrijven.

Afronding in 2015
De reorganisatie zal, naar verwachting, in het eerste kwartaal van 2015 zijn afgerond. Dit vindt plaats na goedkeuring van de raad van toezicht bij Lufthansa en de antitrust-autoriteiten. De herstructurering zal 240 miljoen euro gaan kosten.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Onrust binnen KPN vanwege outsourcing

De centrale ondernemingsraad van KPN stelt dat de directie veel te grootschalig uitbesteed. Dit zorgt intern voor veel onvrede, omdat KPN erg afhankelijk is van grote leveranciers. De directie wilde niet luisteren naar de bezwaren, en daarom stapte de centrale ondernemingsraad naar de ondernemingskamer. Tot een zitting kwam het echter niet, want beide partijen kwamen alsnog tot een akkoord over een stappenplan.

Kringen rondom de centrale ondernemingsraad melden dat er al enige tijd discussie gevoerd wordt over het uitbestedingsbeleid van de directie, zo meldt Computable.nl. Het uitbestedingsbeleid zou op te grote schaal plaatsvinden, waarbij er met de leveranciers langjarige overeenkomsten werden gesloten. KPN zou daardoor te erg afhankelijk zijn van deze bedrijven.

Extra zekerheden inbouwen
De centrale ondernemingsraad heeft voorgesteld om extra zekerheden in te bouwen wanneer een outsourcingsovereenkomst wordt gestart. Een voorbeeld van een knellende outsourcingsrelatie is de relatie die KPN met Accenture heeft lopen. Accenture levert diensten op het gebied van ontwikkeling, bouw en onderhoud. De contracten met Accenture worden als weinig flexibel bestempelt, wat een belemmering vormt voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Dit zou de volgende keer beter aangepakt kunnen worden, bijvoorbeeld via een stappenplan en een afvinklijst met cruciale aandachtspunten.

Opvang personeel
De ondernemingsraad wil ook dat de directie meer aandacht besteedt aan de opvang van personeel van KPN, wanneer een uitbestedingscontract ontbonden wordt. Een concreet geval is dat verzekeraar Achmea KPN onlangs heeft vervangen door Atos als infrastructuurbeheerder. Atos neemt waarschijnlijk een man of twintig van KPN over, maar ongeveer veertig beheerders moeten op zoek naar nieuw werk. De ondernemingsraad en de vakbonden vinden dat wanneer KPN op minder grote schaal uitbesteedt, er intern meer werk voorhanden is voor terugkerende medewerkers.

Outsourcing niet automatisch verbetering
Outsourcing leidt niet automatisch tot verbetering. Een eerdere uitbesteding van financiële administratie aan Genpact heeft KPN eerder dit jaar afgeblazen, omdat uit een benchmark bleek dat de eigen dienstverlening toch beter scoorde.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

IT-afdelingen kopen te veel cloudopslag in

Nieuwe technologie betekent niet altijd automatisch dat bedrijven hun oude gewoontes loslaten. Zo blijkt uit onderzoek dat IT-inkopers die vroeger te veel offline opslagcapaciteit inkochten, dit ook nu doen bij online opslag in de cloud.

Cloudprovider ElasticHosts deed onderzoek onder twee honderd Britse Chief Information Officers (CIO’s) in verschillende sectoren. In het rapport dat de onderzoekers hebben geschreven, staat dat deze IT-beslissers slechts de helft van hun ingekochte online opslagcapaciteit ook echt gebruiken. Opvallend is dat de overgrote meerderheid, ongeveer 90 procent, dit niet als een probleem ziet. Zij doen dit om pieken in gebruik op te vangen.

Leveringsmodel is juist flexibel
Gek genoeg is een eigenschap van cloud computing juist dat het leveringsmodel zo flexibel is en dat het automatisch naar behoefte kan inkrimpen of uitbreiden. Daardoor zou de extra inkoop helemaal niet nodig hoeven zijn. Doordat de meeste bedrijven hun cloud handmatig beheren, in plaats van dit proces te automatiseren, maken zij onnodig veel kosten.

Slechte gewoontes
Volgens ElasticHosts nemen bedrijven hun slechte gewoontes uit de offline-wereld van het verleden mee naar de cloud. Zij zouden gewend zijn om met beperkingen als onnodige kosten voor extra capaciteit te werken en dit ook in de cloud doen. “Een cloudprovider kan een plotselinge toename aan, zelfs als dit tijdens lunchtijd gebeurt”, aldus een onderzoeker. De vraag die bedrijven zich zouden moeten stellen, is volgens hem waarom zij zouden betalen voor onnodige capaciteit en daar ook nog eens een systeembeheerder handmatig tijd aan laten verspillen, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

NS start aanbesteding nieuwe Intercity’s

De NS heeft een nieuwe aanbesteding uitgeschreven voor de nieuwe generatie Intercity-treinen. De nieuwe treinstellen moeten in 2020 in gebruik worden genomen.[slide]

Opvallend is dat de aanbesteding gewoon via Nederland loopt. Bij een vergelijkbare aanbesteding in 2012 maakte de NS gebruik van een constructie met een dochteronderneming in Ierland. Deze aanbesteding leidde tot veel ophef, al bleek de constructie niet illegaal te zijn.

Inter City Next Generation
De nieuwe Intercity, die Next Generation gaat heten, moet naar verluid 200 kilometer per uur gaan rijden. Met de aankoop van de treinen beschikt de NS over dertigduizend nieuwe zitplaatsen. Tot 2030 kunnen daar nog eens tachtigduizend bijkomen.

Utrecht in plaats van Dublin
Bij de aankoop van de treinstellen in 2012 kocht het dochterbedrijf van de NS dat in Dublin is gevestigd voor 1,7 miljard euro aan materieel. Vrijwel alles dat toen werd gekocht was bestemd voor gebruik in Nederland. Door het gunstige belastingklimaat in Ierland betaalde de NS minder belasting dan het moeten doen zonder deze constructie. Bij de huidige aanbesteding wordt gebruik gemaakt van het Nederlandse NS Lease BV uit Utrecht.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Autofabrikanten missen miljarden door leveranciersrelaties

Data over de relatie tussen autofabrikanten en hun leveranciers, bijeengebracht over een periode van 13 jaar, laat zien dat Supplier Relationship Management (SRM) [slide]een aanzienlijke meerwaarde heeft.

Het onderzoek, uitgevoerd door consultancybedrijf Planning Perspectives, bewijst dat hoe beter de relaties tussen een autofabrikant (OEM) en haar leveranciers zijn, hoe groter de winst is die het bedrijf maakt. Het wordt met name duidelijk dat er economische waarde wordt toegevoegd die niet direct met prijsafspraken te maken heeft. Zo is een leverancier eerder geneigd nieuwe technologie te delen, de beste mensen te sturen en ondersteuning te leveren die verder gaat dan contractuele verplichtingen. 

Chrysler
In het rapport valt te lezen dat de economische voordelen van goede relaties de voordelen die uit scherpe prijsafspraken te halen zijn, ver overstijgen. Goed relatiemanagement kan zelfs vier tot negen keer waardevoller zijn. Als voorbeeld wordt Chrysler genomen, dat tussen 2000 en 2012 verschillende eigenaars had en waar vooral in 2007-2008 de relaties met leveranciers een dieptepunt bereikt. Hierdoor heeft het bedrijf 24 miljard dollar aan omzet misgelopen, mits het in de gehele periode tussen 2000 en 2012 het hogere niveau van leveranciersrelaties had behaald zoals het inmiddels doet.

Japanners beste relatiemanagers
Eerder dit jaar deed Planning Perspectives onderzoek naar het niveau van leveranciersrelaties van de zes belangrijkste OEM’s in de Verenigde Staten. Op deze terugkerende lijst heeft Chrysler de laatste plaats inmiddels verlaten en staat het nu op plek vijf. Hekkensluiter is nu Generaal Motors. De autofabrikant met de beste leveranciersrelaties in de VS is (en was) Toyota, gevolgd door Honda, Nissan en Ford. Het zijn vooral de Japanse bedrijven die dit jaar hun scores verbeteren en gemiddeld genomen uitlopen op hun Amerikaanse concurrenten.

Ervaringen met inkopers
De studie is gebaseerd op de antwoorden van 411 salesmanagers van 362 ‘tier one’ leveranciers. Zij werden gevraagd naar hun ervaringen met inkopers, waarbij het onder meer ging om zaken als vertrouwen, communicatie, behulpzaamheid en oog voor de belangen van de leverancier. Overigens werd een aparte lijst aangelegd met Duitse autofabrikanten in de VS. Zouden zij in de zogenoemde Working Relation Index (WRI) zijn meegenomen, dan zou BMW op de tweede plek terecht zijn gekomen. Mercedes en Volkswagen zouden echter laatste zijn geworden, nog achter General Motors.

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres