Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Bedrijfsmotorvoertuigenpark groeit snel

Logistiek.nl meldt naar aanleiding van cijfers van het CBS een grote groei van het aantal wegvoertuigen in 2018. Daarbij steeg het aantal trekkers voor oplegger en bestelauto’s verhoudingsgewijs het snelst. Begin 2019 had Nederland 12,7 miljoen wegvoertuigen. Dat waren er 227 duizend meer dan een jaar eerder.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Vodafone investeert in inkoop

Vodafone gaat een eigen media-inkooptak opzetten. Op deze manier wil het bedrijf de digitale regie in eigen hand krijgen. Deze aankondiging betekent slecht nieuws voor Wavemaker, het huidige mediabureau van de telecomreus. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Nederlands bedrijfsleven tevreden over IT-leveranciers

Nederlandse bedrijven besteden massaal hun IT-activiteiten uit, zo blijkt uit een onderzoek van bureau Whitelane Research in samenwerking met sourcingadviseur Quint Wellington Redwood. Voor het onderzoek is gekeken naar 520 contracten afgesloten door de 200 Nederlandse bedrijven die het meest aan IT uitgeven. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

China besteedt textielproductie uit aan Noord-Korea

Textielfabrikanten uit China besteden hun productie steeds vaker uit aan fabrieken in Noord-Korea. Dat blijkt uit een onderzoek van persbureau Reuters. Veel Chinese bedrijven lijken steeds meer mogelijkheden te zien in de Noord-Koreaanse industrie. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

MKB-Nederland helpt leveranciers failliete ketens

MKB-Nederland wil toeleveranciers, die in liquiditeitsproblemen komen door het faillissement van V&D en Macintosh Retail, helpen bij het zoeken naar een oplossing. MKB-Nederland hoopt op een collectieve aanpak met behulp van de banken. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

BVP heeft een nieuwe interviewdynamiek

Bij best value procurement (BVP) vormen interviews een belangrijk subgunningscriterium. “De inkoopmethode BVP zorgt voor een nieuwe dynamiek tijdens interviews en dat vraagt andere competenties van de interviewer” (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Grootschalige inkoop van medicijnen bespaart miljoenen

Zorgverzekeraar VGZ gaat in samenwerking met Maastricht UMC grootschalig medicijnen tegen longziekten inkopen. Ze gaan samen een selectie van geneesmiddelen maken voor de behandeling van de longziekten astma en copd. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Brainstorm met leverancier is risicovol

Samenwerken en innoveren met leveranciers wordt door menig inkoper als een holy grail gezien. Maar van wie is het idee dat uit de brainstormsessies met leveranciers komt? “Een inkoper nodigt een leverancier uit en uit de brainstorm komt een idee. De inkopende partij vraagt hier vervolgens een octrooi op aan. Misschien is hij echter helemaal niet de rechthebbende, omdat de leverancier dit heeft ingebracht. Als de leverancier kwaad van wil is, kan hij zich een leuke onderhandelingspositie verwerven en schade toebrengen aan het bedrijf”, vertelt Marco Coolen (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Mercedes investeert miljoenen in efficiëntere logistiek

Mercedes-Benz wil de kosten van zijn logistiek met twintig procent per voertuig verlagen. De autofabrikant heeft honderden miljoenen over voor een wereldwijde herziening van zijn supply chain netwerk. Deze investering moet uiteindelijk leiden tot een stijging van de operationele winstmarge van 9,4 naar 10 procent.

Mercedes heeft veel assemblagelocaties buiten Europa, terwijl veel onderdelen hier nog wel vandaan komen. Daardoor moeten de onderdelen grote afstanden afleggen, voordat ze aankomen bij de productielijn. “Logistiek is daardoor een erg significante kostenpost”, stelt Markus Schaefer, hoofd productie bij Mercedes. Logistieke kosten kunnen soms zelfs hoger zijn dan de productiekosten in de fabrieken in lagelonenlanden. “Met meer dan dertig modellijnen, elk opgebouwd uit duizenden onderdelen, is de complexiteit enorm”, aldus Schaefer.

Uitdagingen
Mercedes werkt aan een nieuw supply chain-systeem, waarbij de onderdelen in sorteercentra worden uitgepakt en gegroepeerd worden doorgestuurd naar fabrieken in China, de VS en Zuid Afrika. Hierbij is het de uitdaging om het juiste onderdeel op het goede moment naar de juiste fabriek te sturen en op de juiste plaats in de assemblagelijn aan te laten komen. Ook moet er rekening worden gehouden met de voorraad: deze moet niet te groot zijn, maar wel voldoende buffer bieden zodat het productieproces geen gevaar loopt. Dat schrijft Automotive Management.

Informatietechnologieën
Bij de nieuwe supply chain-strategie zullen nieuwe informatietechnologieën een belangrijke rol spelen. Onder andere gereedschappen met realtime radiosignalen zullen zorgen voor veel besparingen en een grotere productiviteit. Mercedes heeft een pilot gelanceerd in een fabriek in Hongarije, waarbij er gebruik wordt gemaakt van automatische transportsystemen die voorgesorteerde dozen met componenten aflevert bij de assemblagelijn.

Partner van Inkoperscafé

Philips bouwt strategische relaties met leveranciers

“Het is fundamenteel om deel uit te maken van teams die innovatie creëren”, dat stellen Fredrick Spalcke, Executive Vice President en CPO en Arjan de Jongste, Head of Indirect Materials van Philips. “Wanneer je hier deel van uitmaakt, hoef je niet te vechten om de informatie te krijgen, die krijg je dan toch wel”, stelt Spalcke. Philips is een initiatief gestart om zowel interne, als de externe stakeholders te betrekken bij het doorlopen van de ‘spend’ en bij nieuwe productintroducties.

“In teams, waar alle afdelingen bij betrokken worden, gaan we regelmatig door de ‘spend’ heen. We vragen ons dan af hoe we het anders kunnen aanpakken. Als we een idee, dat hieruit voortvloeit, willen doorzetten, dan nodigen we ook leveranciers uit. Ook zij maken deel uit van het team”, aldus Spalcke. 

Verbreed je wereld
De Jongste beaamt dat samenwerken met leveranciers veel meerwaarde kan creëren. “Ik streef naar interactie met tenminste drie leveranciers per week. Dit zorgt voor betere connecties en daarnaast doe ik ook veel inspiratie op. Als je alleen maar praat met je eigen mensen, dan krijg je geen nieuwe ideeën. Het spreken met mensen buiten de organisatie verbreedt je wereld.”

Innovatieve leveranciers
“Ook gaan we nu in het benaderen van de leveranciers over op een methode, waarbij we leveranciers betalen op de uitkomst die ze leveren. Je daagt ze hierbij uit tot het bedenken van innovatieve oplossingen voor het probleem dat wij aandragen. Ik zoek dus leveranciers die niet alleen mijn leverancier zijn op het moment van het tekenen van het contract, maar tijdens de gehele contractduur. Als zij Philips ‘best in class’ houden, dan verlengen we het contract”, aldus De Jongste.

Supplier development
“Wij doen aan ‘supplier development’”, voegt Spalcke toe. “In principe doet elk bedrijf dit, maar wij besloten een stap verder te gaan. We sturen ‘supplier development consultants’ naar de fabrieken van de leveranciers. Zij verdiepen zich in de fabriek en kijken of de processen efficiënt worden georganiseerd. Ze helpen dit vervolgens te verbeteren, met de kennis die Philips bezit. De kwaliteit en de systemen van de fabrieken gaan hier doorgaans erg op vooruit. Daardoor ontstaan leveranciers, die goed georganiseerd zijn en goede technologie hebben. We hebben nu het punt bereikt, waarop leveranciers niet alleen de voordelen met ons willen delen, maar ons ook betalen.”

Niet zelf produceren
Waarom steekt Philips zoveel moeite in leveranciers, als ze het zelf ook kunnen produceren? “Er is altijd schaalvoordeel te behalen, als je niet zelf produceert”, stelt Spalcke. “Een leverancier heeft veel kennis van productie en is bekend met product introducties. Wanneer je een idee hebt, kun je natuurlijk zelf een fabriek opzetten, gereedschappen aanschaffen, werknemers aannemen en opleiden. Toch weet je bij een nieuw product niet precies hoeveel je hiervan gaat laten maken, dus je loopt het risico dat je te weinig of teveel mensen aanneemt. Een leverancier is flexibel, heeft goede productietechnieken en produceert mogelijk al iets soortgelijks. Dan weet je: deze mensen kunnen het product lanceren.”

Strategische relaties
De concurrentie profiteert automatisch mee van de moeite die Philips in zijn leveranciers steekt. “Natuurlijk”, geeft de CPO toe. “Maar waarom zou je kiezen voor een standaard leverancier? Wij krijgen er een goede leverancier en goede schaalvoordelen voor terug.” Spalcke geeft aan dat hij niet bang is dat leveranciers ideeën van Philips laten lekken naar de concurrentie. “Je bouwt strategische relaties op met je leveranciers. Het is de manier waarop je deze relatie opbouwt, hoe open je tegen ze kan zijn. Natuurlijk moet je niet naïef alle ideeën van de daken schreeuwen. Maar er zijn leveranciers, met een goede reputatie, waar je op een professionele manier mee kan samenwerken en waarmee je ook innovatie kan delen”, concludeert Spalcke.

Dit is het derde artikel van een drieluik, naar aanleiding van het interview met Philips.

 

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres