Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

HR en inkoop moeten beter samenwerken om juiste flexwerkers te vinden

Het blijkt lastig om de juiste flexwerkers te vinden en te behouden. HR-specialisten hebben vaak moeite om de juiste professional te vinden en een vijfde van de organisaties mist een duidelijke strategie voor de inzet van flexwerkers. Dit kan anders en daarbij speelt de inkoop van flexibel personeel ook een rol. Zo blijkt uit onderzoek van De Staffing Groep onder meer dan duizend HR-verantwoordelijken, waarover BNR bericht.

Bij veel organisaties bestaat er volgens directeur Jeroen Kuijlen van De Staffing Groep een soort Chinese Muur tussen de inhuur van tijdelijke arbeid via de inkooppoot en de inhuur van vaste krachten via HR. Hij denkt dat het veel uitmaakt als je één strategie ontwikkelt voor de inhuur van al je talenten. “Doe het meer vanuit een planmatige benadering: wat heb je nu nodig, wat heb je over een half jaar en een jaar nodig?”

Schaarse expertise inkopen
Zeker voor medewerkers met een schaarse expertise die over een half jaar beschikbaar komen, moet je nu volgens Kuijlen al je stinkende best doen. “Zorg dat HR en inkoop veel meer met elkaar samenwerken: de inzet van een vaste medewerker heeft andere kenmerken dan de inzet van een tijdelijke medewerker, maar er zijn ook heel veel dingen die je samen kunt doen: voor vaste medewerkers wordt vaak al de rode loper uitgelegd, voor tijdelijke medewerkers gebeurt dat veel minder.”

Bron: BNR

Partner van Inkoperscafé:

Inkoop draait om 'strategic sourcing'

Volgens Malcom Harrison, CEO van het Chartered Institute of Purchasing & Supply (CIPS), gaat inkoop meer over ‘strategic sourcing’ dan het plaatsen van inkooporders en het soepel verwerken van deze aanvragen, zo verteld hij op Supply Management. Tijdens een rond-de-tafelgesprek van CIPS in Londen geeft hij aan dat de aanbesteding in het verleden was gericht op het leveren van waarde en het verzekeren van consistentie en continuïteit van het aanbod. ‘De context is veranderd. Als u nadenkt over wat veel seniorleiders, bedrijven en organisaties zoeken naar hun inkoop- en leveringsfunctie, gaat het niet alleen om het leveren van waarde of het waarborgen van de continuïteit van het aanbod. Het gaat om het beheren van de risico-agenda’.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Bedrijfsmotorvoertuigenpark groeit snel

Logistiek.nl meldt naar aanleiding van cijfers van het CBS een grote groei van het aantal wegvoertuigen in 2018. Daarbij steeg het aantal trekkers voor oplegger en bestelauto’s verhoudingsgewijs het snelst. Begin 2019 had Nederland 12,7 miljoen wegvoertuigen. Dat waren er 227 duizend meer dan een jaar eerder.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Vodafone investeert in inkoop

Vodafone gaat een eigen media-inkooptak opzetten. Op deze manier wil het bedrijf de digitale regie in eigen hand krijgen. Deze aankondiging betekent slecht nieuws voor Wavemaker, het huidige mediabureau van de telecomreus. (meer…)

Partner van Inkoperscafé:

Nederlands bedrijfsleven tevreden over IT-leveranciers

Nederlandse bedrijven besteden massaal hun IT-activiteiten uit, zo blijkt uit een onderzoek van bureau Whitelane Research in samenwerking met sourcingadviseur Quint Wellington Redwood. Voor het onderzoek is gekeken naar 520 contracten afgesloten door de 200 Nederlandse bedrijven die het meest aan IT uitgeven. (meer…)

Partner van Inkoperscafé:

China besteedt textielproductie uit aan Noord-Korea

Textielfabrikanten uit China besteden hun productie steeds vaker uit aan fabrieken in Noord-Korea. Dat blijkt uit een onderzoek van persbureau Reuters. Veel Chinese bedrijven lijken steeds meer mogelijkheden te zien in de Noord-Koreaanse industrie. (meer…)

Partner van Inkoperscafé:

MKB-Nederland helpt leveranciers failliete ketens

MKB-Nederland wil toeleveranciers, die in liquiditeitsproblemen komen door het faillissement van V&D en Macintosh Retail, helpen bij het zoeken naar een oplossing. MKB-Nederland hoopt op een collectieve aanpak met behulp van de banken. (meer…)

Partner van Inkoperscafé:

BVP heeft een nieuwe interviewdynamiek

Bij best value procurement (BVP) vormen interviews een belangrijk subgunningscriterium. “De inkoopmethode BVP zorgt voor een nieuwe dynamiek tijdens interviews en dat vraagt andere competenties van de interviewer” (meer…)

Partner van Inkoperscafé:

Grootschalige inkoop van medicijnen bespaart miljoenen

Zorgverzekeraar VGZ gaat in samenwerking met Maastricht UMC grootschalig medicijnen tegen longziekten inkopen. Ze gaan samen een selectie van geneesmiddelen maken voor de behandeling van de longziekten astma en copd. (meer…)

Partner van Inkoperscafé:

Brainstorm met leverancier is risicovol

Samenwerken en innoveren met leveranciers wordt door menig inkoper als een holy grail gezien. Maar van wie is het idee dat uit de brainstormsessies met leveranciers komt? “Een inkoper nodigt een leverancier uit en uit de brainstorm komt een idee. De inkopende partij vraagt hier vervolgens een octrooi op aan. Misschien is hij echter helemaal niet de rechthebbende, omdat de leverancier dit heeft ingebracht. Als de leverancier kwaad van wil is, kan hij zich een leuke onderhandelingspositie verwerven en schade toebrengen aan het bedrijf”, vertelt Marco Coolen (meer…)

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres