Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Inkoop draait om 'strategic sourcing'

Volgens Malcom Harrison, CEO van het Chartered Institute of Purchasing & Supply (CIPS), gaat inkoop meer over ‘strategic sourcing’ dan het plaatsen van inkooporders en het soepel verwerken van deze aanvragen, zo verteld hij op Supply Management. Tijdens een rond-de-tafelgesprek van CIPS in Londen geeft hij aan dat de aanbesteding in het verleden was gericht op het leveren van waarde en het verzekeren van consistentie en continuïteit van het aanbod. ‘De context is veranderd. Als u nadenkt over wat veel seniorleiders, bedrijven en organisaties zoeken naar hun inkoop- en leveringsfunctie, gaat het niet alleen om het leveren van waarde of het waarborgen van de continuïteit van het aanbod. Het gaat om het beheren van de risico-agenda’.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Bedrijfsmotorvoertuigenpark groeit snel

Logistiek.nl meldt naar aanleiding van cijfers van het CBS een grote groei van het aantal wegvoertuigen in 2018. Daarbij steeg het aantal trekkers voor oplegger en bestelauto’s verhoudingsgewijs het snelst. Begin 2019 had Nederland 12,7 miljoen wegvoertuigen. Dat waren er 227 duizend meer dan een jaar eerder.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Vodafone investeert in inkoop

Vodafone gaat een eigen media-inkooptak opzetten. Op deze manier wil het bedrijf de digitale regie in eigen hand krijgen. Deze aankondiging betekent slecht nieuws voor Wavemaker, het huidige mediabureau van de telecomreus. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Nederlands bedrijfsleven tevreden over IT-leveranciers

Nederlandse bedrijven besteden massaal hun IT-activiteiten uit, zo blijkt uit een onderzoek van bureau Whitelane Research in samenwerking met sourcingadviseur Quint Wellington Redwood. Voor het onderzoek is gekeken naar 520 contracten afgesloten door de 200 Nederlandse bedrijven die het meest aan IT uitgeven. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

China besteedt textielproductie uit aan Noord-Korea

Textielfabrikanten uit China besteden hun productie steeds vaker uit aan fabrieken in Noord-Korea. Dat blijkt uit een onderzoek van persbureau Reuters. Veel Chinese bedrijven lijken steeds meer mogelijkheden te zien in de Noord-Koreaanse industrie. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

MKB-Nederland helpt leveranciers failliete ketens

MKB-Nederland wil toeleveranciers, die in liquiditeitsproblemen komen door het faillissement van V&D en Macintosh Retail, helpen bij het zoeken naar een oplossing. MKB-Nederland hoopt op een collectieve aanpak met behulp van de banken. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

BVP heeft een nieuwe interviewdynamiek

Bij best value procurement (BVP) vormen interviews een belangrijk subgunningscriterium. “De inkoopmethode BVP zorgt voor een nieuwe dynamiek tijdens interviews en dat vraagt andere competenties van de interviewer” (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Grootschalige inkoop van medicijnen bespaart miljoenen

Zorgverzekeraar VGZ gaat in samenwerking met Maastricht UMC grootschalig medicijnen tegen longziekten inkopen. Ze gaan samen een selectie van geneesmiddelen maken voor de behandeling van de longziekten astma en copd. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Brainstorm met leverancier is risicovol

Samenwerken en innoveren met leveranciers wordt door menig inkoper als een holy grail gezien. Maar van wie is het idee dat uit de brainstormsessies met leveranciers komt? “Een inkoper nodigt een leverancier uit en uit de brainstorm komt een idee. De inkopende partij vraagt hier vervolgens een octrooi op aan. Misschien is hij echter helemaal niet de rechthebbende, omdat de leverancier dit heeft ingebracht. Als de leverancier kwaad van wil is, kan hij zich een leuke onderhandelingspositie verwerven en schade toebrengen aan het bedrijf”, vertelt Marco Coolen (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Mercedes investeert miljoenen in efficiëntere logistiek

Mercedes-Benz wil de kosten van zijn logistiek met twintig procent per voertuig verlagen. De autofabrikant heeft honderden miljoenen over voor een wereldwijde herziening van zijn supply chain netwerk. Deze investering moet uiteindelijk leiden tot een stijging van de operationele winstmarge van 9,4 naar 10 procent.

Mercedes heeft veel assemblagelocaties buiten Europa, terwijl veel onderdelen hier nog wel vandaan komen. Daardoor moeten de onderdelen grote afstanden afleggen, voordat ze aankomen bij de productielijn. “Logistiek is daardoor een erg significante kostenpost”, stelt Markus Schaefer, hoofd productie bij Mercedes. Logistieke kosten kunnen soms zelfs hoger zijn dan de productiekosten in de fabrieken in lagelonenlanden. “Met meer dan dertig modellijnen, elk opgebouwd uit duizenden onderdelen, is de complexiteit enorm”, aldus Schaefer.

Uitdagingen
Mercedes werkt aan een nieuw supply chain-systeem, waarbij de onderdelen in sorteercentra worden uitgepakt en gegroepeerd worden doorgestuurd naar fabrieken in China, de VS en Zuid Afrika. Hierbij is het de uitdaging om het juiste onderdeel op het goede moment naar de juiste fabriek te sturen en op de juiste plaats in de assemblagelijn aan te laten komen. Ook moet er rekening worden gehouden met de voorraad: deze moet niet te groot zijn, maar wel voldoende buffer bieden zodat het productieproces geen gevaar loopt. Dat schrijft Automotive Management.

Informatietechnologieën
Bij de nieuwe supply chain-strategie zullen nieuwe informatietechnologieën een belangrijke rol spelen. Onder andere gereedschappen met realtime radiosignalen zullen zorgen voor veel besparingen en een grotere productiviteit. Mercedes heeft een pilot gelanceerd in een fabriek in Hongarije, waarbij er gebruik wordt gemaakt van automatische transportsystemen die voorgesorteerde dozen met componenten aflevert bij de assemblagelijn.

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres