Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé

H&M bevordert duurzaamheid met het openstellen van zijn supply chain

Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) geeft andere kledingmerken toegang tot zijn supply chain. Dit gebeurt via de dienst Treadler. Hiermee kunnen kleinere merken gebruik maken van alle onderdelen van de toevoerketen van H&M. Dat gaat van productontwikkeling en sourcing tot productie en logistiek. Het moet bijdragen aan het verduurzamen van de fashionindustrie, zo meldt Supply Chain Magazine op basis van een bericht in de zakenkrant Financial Times.

Volgens H&M’s nieuwe CEO Helena Helmersson is de kledingindustrie commercieel succesvol, maar niet duurzaam genoeg. “Om onze industrie toekomstbestendig te maken, hebben we ons gericht op het transformeren en verbeteren van onze supply chain. We realiseren ons dat de output van onze inspanningen ook waardevol kan zijn voor anderen”, zei Helmersson tegen de Financial Times. H&M krijgt nogal eens kritiek op zijn ‘fast fashion’. Dit zou overconsumptie bevorderen. Het Zweedse bedrijf richt zich echter al langer op een nieuwe duurzaamheidsstrategie en wil rond 2030 CO2-neutraal zijn. Hiervoor werkt het onder andere met hernieuwbare energie en gerecyclede materialen.

Breed leveranciersnetwerk
Volgens Treadler-directeur Gustaf Aspis is het beter om te groeien in een duurzame supply chain dan in een minder duurzame. “Maar het lost het probleem van overconsumptie niet op.” H&M wil met het nieuwe initiatief ook andere merken van dienst zijn bij het opzetten van een breed leveranciersnetwerk. Dat moet helpen om de gevolgen van een handelsoorlog te vermijden of de impact van het coronavirus te minimaliseren.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé

HEMA maakt productielijst openbaar

HEMA heeft haar productielocatielijst van alle non-food producten openbaar gemaakt. De kleding van HEMA bevat al langer informatie over het land van herkomst, maar met het publiceren van de productielocatielijst van ook alle hardwaren, zoals speelgoed en kerstballen, zet HEMA een volgende stap om de ketentransparantie te vergroten. Daarnaast wil HEMA hiermee andere bedrijven inspireren om herkomst en bijbehorende gegevens van producten publiek te maken, zo meldt Duurzaam Ondernemen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Britse supermarkten: "eindeloos hamsteren geen optie"

Minister Micheal Gove, verantwoordelijke voor het plannen van een mogelijke no-deal brexit, beloofde eerder deze maand dat er geen tekort zou zijn aan verse voeding. De Britse voedselindustrie is het hier echter niet mee eens en komt in opstand tegen deze belofte. Volgens de supermarkthoofden is het de taak van de retailers om hun branche te beschermen, niet om de hele natie te voeden.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres