Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Supermarkten gaan ‘apenarbeid’ in de toeleveringsketen van kokosnoten tegen

Na undercoveronderzoek van dierenrechtenorganisatie PETA waaruit bleek dat apen worden ingezet bij de productie van kokosmelk, kwamen supermarkten in actie. Zo heeft de Britse supermarktketen Morrisons de levering van een merk opgeschort en hebben de ketens Waitrose en Co-op toegezegd geen producten te verkopen die afkomstig zijn van apenarbeid. Dit bericht het Britse Supply Management.

PETA bezocht acht boerderijen in Thailand en ontdekte dat apen vastgeketend of opgesloten waren in kooien. De beesten werden gedwongen in bomen te klimmen en kokosnoten te plukken voor export over de hele wereld. “De dieren in deze faciliteiten – van wie velen illegaal als baby worden gevangen – vertoonden stereotiep gedrag dat wijst op extreme stress”, aldus PETA. Volgens PETA moesten de apen noten plukken voor kokosmelk die wordt verkocht door merken als Chaokoh en Aroy-D. De dierenrechtenorganisatie zegt dat meer dan 15.000 winkels geen producten van deze merken meer zullen kopen.

Albert Heijn
“Deze nieuwsgierige, zeer intelligente dieren worden psychologische stimulatie, kameraadschap, vrijheid en al het andere dat hun leven de moeite waard zou maken, ontzegd. Allemaal zodat ze kunnen worden gebruikt om kokosnoten te verzamelen”, beklemtoont PETA-directeur Elisa Allen.

Een woordvoerder van Co-op gaf aan als ethische detailhandelaar het gebruik van apenarbeid niet toe te staan bij het verwerven van ingrediënten voor de producten van de supermarktketen. Verder heeft volgens PETA Ahold Delhaize, waarbij supermarkten horen zoals Giant Food en Hannaford in de VS en Albert Heijn in Nederland, beloofd om niet bewust producten van leveranciers in te slaan en te verkopen met apenarbeid.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Hoe kunnen non-foodwinkels zich aanpassen aan onzekere tijden?

Het is in de coronacrisis voor de retailindustrie een grotere uitdaging dan ooit om op de goede manier in te kopen. Brancheorganisatie INretail voor non-food organiseerde daarover een webinar, waarover FashionUnited bericht.

Deskundige Edwin Belt en Peter Wolfsen van INretail en Marjolein Mesman van Cube Retail zagen tijdens de webinar veel toekomstperspectief voor data gedreven samenwerkingen en businessmodellen. Mesman benadrukte dat een retailer een omzet- en een liquiditeitsprognose nodig heeft. Daarbij is het goed om vooral in de huidige onzekere tijd diverse scenario’s op te zetten. Het gaat dan om een scenario met de meest positieve en een scenario met de meest negatieve uitkomst.

Van twee naar vier uitverkoopperiodes
Volgens Mesman is het denken in twee seizoenen voor de inkoop en twee grote uitverkoopperiodes uit de tijd. Door dit onderscheid komen aan het begin van het seizoen hoge voorraden de winkels binnen, terwijl de consument dan nog niet koopt. Dit betekent dat ‘just in time’-levering steeds belangrijker wordt. Mesman adviseert retailers en inkopers dan ook om een shift te maken van twee naar vier periodes. Zo zijn partijen flexibeler en het zorgt voor minder kapitaalbeslag. Ook raadt Mesman aan om tenminste twintig procent van het inkoopbudget flexibel te houden. Daarmee kunnen non-foodwinkels nog last minute inkopen en inspelen op de vraag van de consument. Tot slot bevelen Belt en Mesman aan om acties in de winkel niet te plannen rond de bestaande voorraad, maar om voorraad in te kopen vanuit al geplande ‘activaties’.

Bron: FashionUnited

Partner van Inkoperscafé:

Winkelketen Bristol wil minder afhankelijk zijn van China

Elise Vanaudenhove, CEO van Euro Shoe Group, het moederbedrijf van de Bristolwinkels, vindt dat haar Belgische bedrijf te afhankelijk van China is geworden. Daarom wil ze de productie het liefst helemaal naar Europa halen, maar dat is niet eenvoudig. Zo meldt Supply Chain Magazine op basis van een artikel in het AD.

Bristol heeft 250 winkels in de Benelux, waarvan 109 in Nederland. De schoenen en kleren die Bristol verkoopt, komen voornamelijk uit China, Bangladesh en India. In tegenstelling tot andere retailers zei Bristol zijn contracten vanwege de coronacrisis niet op. “Veel leveranciers zouden dan over de kop gaan, sociaal gezien een drama voor heel veel mensen. Dat hebben we dus niet gedaan. Wel kijken we per bedrijf waar we zaken mee doen of er mogelijkheden zijn om tijdelijk minder te produceren”, aldus Vanaudenhove. Vanwege de crisis zou ze graag minder afhankelijk worden van vooral China. “Je ziet wat er mondiaal gebeurt als daar de fabrieken stil worden gezet. Het is niet goed als alle eieren in dezelfde mand liggen.”

Recycling van materialen
Bristol investeert steeds meer in duurzaamheid. Volgens Vanaudenhove snappen de leveranciers in China weinig van recycling van materialen. Ook merkt ze dat de controle op de arbeidsomstandigheden in China lastiger wordt. “Het systeem was al gesloten en dat wordt er zeker niet beter op.” Dat is ook een reden dat Bristol dichter bij huis wil produceren. Het is echter lastig om fabrikanten te vinden, omdat er zich in Europa nog maar weinig bedrijven op schoenen en kleding toeleggen. Daarbij zijn de productieprijzen hier hoger. “Het is een complex vraagstuk, maar we gaan door totdat we de juiste oplossing vinden. Wat vooral de doorslag geeft, is dat een terugkeer naar eigen bodem vanuit ecologisch én menselijk standpunt een positieve ontwikkeling teweegbrengt op lange termijn”, benadrukt de Belgische topvrouw.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Toeleveringsketens kleding zijn uit elkaar gevallen door coronacrisis

Volgens adviesbureau GlobalData moeten kopers en leveranciers in de kledingindustrie hun relaties opnieuw opbouwen als ze de sector willen laten herstellen van de uitbraak van het coronavirus. GlobalData stelt dat de toeleveringsketens van kledingstukken zijn verstoord door bestellingen die werden stopgezet of teruggeschroefd vanwege winkelsluitingen en dalende verkopen. Dit leidde tot fabriekssluitingen en banenverlies in enkele van de armste landen. Het Britse Supply Management bericht hierover.

Het adviesbureau benadrukt dat ‘sterkere en stabielere relaties’ tussen bedrijven, leveranciers en landen dringend nodig zijn, evenals sectoroverschrijdende initiatieven om ‘gebreken in het systeem te verhelpen’. Leonie Barrie, kledinganalist bij GlobalData: “Wereldwijde toeleveringsketens voor kleding zijn in slechts een paar korte weken uit elkaar gevallen, evenals het vertrouwen en de goodwill tussen veel kopers en fabrikanten. Het opbouwen van deze relaties is essentieel om de sector te herstellen, en nu is het tijd om na te denken over hoe de kledingindustrie zich kan herstellen voor de toekomst.”

Nieuwe fabrieken
Volgens Barrie zijn merken en retailers afhankelijk van hun leveranciers om de productie op te voeren als het stof uiteindelijk is neergedaald. Maar de vraag is waar ze hun goederen vandaan halen als grote aantallen fabrieken failliet zijn gegaan. “Het opzetten van nieuwe fabrieken is een lang en ingewikkeld proces.”

Sociale verantwoordelijkheid
Barrie denkt dat retailers die leveranciers slecht hebben behandeld, mogelijk ook merken dat ze geen steun krijgen als ze uiteindelijk hun voorraden willen aanvullen. Consumenten kunnen ook kledingmerken mijden, die zich richten op zelfbehoud en hun beloften van sociale verantwoordelijkheid niet nakomen.

Uitbuiting, dwangarbeid en mensenhandel
Adviesbureau Verisk Maplecroft geeft aan dat meer dan een miljoen arbeiders in Aziatische productiehubs zijn ontslagen, waardoor ze kwetsbaar zijn voor uitbuiting, dwangarbeid en mensenhandel. Verder zegt dit adviesbureau dat bedrijven te maken hebben met een ‘brandbare mix van reputatierisico’s die ze niet kunnen compenseren met inspecties ter plaatse’. In combinatie met verstoringen van de voorzieningen en burgerlijke onrust in belangrijke knooppunten zal een ‘business-as-usual-model’ niet werken.

Toenemende druk
Sofia Nazalya, mensenrechtenanalist bij Verisk Maplecroft, beklemtoont dat de komende maanden wereldwijd actieve retailbedrijven onder toenemende druk komen te staan ​​van internationale en activistische groepen om ervoor te zorgen dat ze de meest kwetsbare werknemers in hun toeleveringsketen niet in de steek laten. “In het bijzonder zullen detailhandelsbedrijven onder druk worden gezet om betalingen voor geplaatste bestellingen te voldoen en om ervoor te zorgen dat leveranciers die doorgaan met activiteiten strikte gezondheids- en veiligheidsmaatregelen opleggen.”

Geannuleerde bestellingen
Volgens Nazalya zijn sommige bedrijven al begonnen met het invoeren van maatregelen om de impact van Covid-19 op kledingarbeiders te verminderen. “Dergelijke maatregelen omvatten het oprichten van Covid-19-loonfondsen en de betaling van reeds geplaatste bestellingen. Het is echter onwaarschijnlijk dat deze acties een blijvende oplossing zijn voor werknemers die uiteindelijk met aanhoudende werkloosheid worden geconfronteerd.” In maart bleek dat modemerken bestellingen ter waarde van drie miljard Amerikaanse dollar hadden geannuleerd of opgeschort.

Bron: Supply Management

 

Partner van Inkoperscafé:

H&M bevordert duurzaamheid met het openstellen van zijn supply chain

Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) geeft andere kledingmerken toegang tot zijn supply chain. Dit gebeurt via de dienst Treadler. Hiermee kunnen kleinere merken gebruik maken van alle onderdelen van de toevoerketen van H&M. Dat gaat van productontwikkeling en sourcing tot productie en logistiek. Het moet bijdragen aan het verduurzamen van de fashionindustrie, zo meldt Supply Chain Magazine op basis van een bericht in de zakenkrant Financial Times.

Volgens H&M’s nieuwe CEO Helena Helmersson is de kledingindustrie commercieel succesvol, maar niet duurzaam genoeg. “Om onze industrie toekomstbestendig te maken, hebben we ons gericht op het transformeren en verbeteren van onze supply chain. We realiseren ons dat de output van onze inspanningen ook waardevol kan zijn voor anderen”, zei Helmersson tegen de Financial Times. H&M krijgt nogal eens kritiek op zijn ‘fast fashion’. Dit zou overconsumptie bevorderen. Het Zweedse bedrijf richt zich echter al langer op een nieuwe duurzaamheidsstrategie en wil rond 2030 CO2-neutraal zijn. Hiervoor werkt het onder andere met hernieuwbare energie en gerecyclede materialen.

Breed leveranciersnetwerk
Volgens Treadler-directeur Gustaf Aspis is het beter om te groeien in een duurzame supply chain dan in een minder duurzame. “Maar het lost het probleem van overconsumptie niet op.” H&M wil met het nieuwe initiatief ook andere merken van dienst zijn bij het opzetten van een breed leveranciersnetwerk. Dat moet helpen om de gevolgen van een handelsoorlog te vermijden of de impact van het coronavirus te minimaliseren.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

HEMA maakt productielijst openbaar

HEMA heeft haar productielocatielijst van alle non-food producten openbaar gemaakt. De kleding van HEMA bevat al langer informatie over het land van herkomst, maar met het publiceren van de productielocatielijst van ook alle hardwaren, zoals speelgoed en kerstballen, zet HEMA een volgende stap om de ketentransparantie te vergroten. Daarnaast wil HEMA hiermee andere bedrijven inspireren om herkomst en bijbehorende gegevens van producten publiek te maken, zo meldt Duurzaam Ondernemen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Britse supermarkten: "eindeloos hamsteren geen optie"

Minister Micheal Gove, verantwoordelijke voor het plannen van een mogelijke no-deal brexit, beloofde eerder deze maand dat er geen tekort zou zijn aan verse voeding. De Britse voedselindustrie is het hier echter niet mee eens en komt in opstand tegen deze belofte. Volgens de supermarkthoofden is het de taak van de retailers om hun branche te beschermen, niet om de hele natie te voeden.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres