Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Alex Couperus verlaat Insinc

Alex Couperus, voormalig eigenaar van Insinc, heeft het inkoopadviesbureau verlaten. In 2003 heeft hij het bureau opgericht met Geert de Ruijter. “Na 12 jaar bouwen aan Insinc gaat het kriebelen om iets anders op te pakken. Geert wilde graag de aandelen overnemen, dus het was een win-winsituatie”, vertelt Couperus. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Fredrick Spalcke: “Inkoop zit in mijn DNA”

Er is een transformatie gaande bij de inkoopafdeling van Philips. Functies worden opnieuw ingericht, afdelingen communiceren beter met elkaar en ook de relaties met leveranciers zijn steviger geworden. InkopersCafe.nl spreekt op het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam met de man die bergen heeft verzet: Fredrick Spalcke, Executive Vice President en CPO van Philips.

“Inkoop zit in mijn DNA”, vertelt de CPO enthousiast. Voordat Spalcke zich in 2012 bij Philips aansloot, werkte hij onder andere als CPO bij Siemens en Huawei Technologies in China. Zijn werk  brengt een hele hoop vlieguren met zich mee. Spalcke komt op het moment van het interview net uit China en zal de volgende dag al weer naar zijn volgende bestemming reizen. “Ik woon en werk vanuit Shanghai, omdat dit voor Philips een belangrijk gebied is. Reizen is mij vanaf jongs af aan al meegegeven, omdat mijn ouders ook veel reisden.”

Interessante missie
Ondanks het drukke leven van Spalcke, komt hij opgewekt en gedreven over. “Ik zoek altijd naar interessante bedrijven waar ik impact kan maken. Dat is een belangrijke drijfveer voor mij. Philips is een bedrijf met een goede reputatie en ik wilde graag deel uit maken van dit team. Daarnaast gaf de CEO aan dat hij het hele bedrijf fundamenteel wilde veranderen om in de toekomst ook relevant te blijven voor de doelgroep. Dat is een interessante missie om voor te tekenen.”

Cost avoidance
Spalcke heeft sinds zijn aantreding in 2012 niet stil gezeten. Veel initiatieven zijn uitgezet en er is al een hoop veranderd sindsdien. Was deze opruimactie zo hard nodig? “Bij het eerste gesprek met een nieuw bedrijf probeer je indrukken op te doen. Binnen het eerste half uur dat ik hier was, vroeg ik: ‘hoe meet je productiviteit?’. Dat onthulde al veel. Ik zag binnen de inkoopafdeling een klassieke fout, namelijk ‘cost avoidance’. Hiermee verbeter je de productiviteit niet, maar ontwijk je kostenstijgingen. De leverancier komt bijvoorbeeld binnen en zegt: ‘ik verhoog de kosten met 15%. De inkoper kijkt vervolgens even boos en dan zegt de leverancier: ‘oké, we houden het nog een jaar stabiel’. Dan rapporteert de inkoper die 15% als een besparing. Een dergelijke ‘cost avoidance’ is echter niet duurzaam en kan de geloofwaardigheid van het kostenbesparingsprogramma aantasten”, zo vertelt Spalcke.

Uitdrijven van kosten
“Wanneer een bedrijf werknemers beloont voor ‘cost avoidance’, dan geef je verkeerde signalen af”, voegt de CPO toe. “Het inkoop-DNA moet gefixeerd zijn op het uitdrijven van kosten. Als de prijs van staal omhoog gaat, en je wist dat, dan maak je het product niet van staal. Als je de arbeidskosten omhoog ziet gaan in China, dan besluit je het product niet in China te produceren. Je moet als inkoper kijken naar de hele ‘value chain’ van wat we ontwikkelen, waar we het produceren en hoe we het verschepen. Je moet vervolgens kijken hoe je de kosten eruit kan drijven. Niet de prijs, maar de total cost of ownership. Als je dus een bonus krijgt wanneer je een ‘cost avoidance’ mindset hebt, dan moedigt dit niet het juiste aan.”

End-to-end view
“De inkoper moet daarnaast een end-to-end view hebben van de markt”, zegt Spalcke. “Hij moet begrijpen wat er speelt in de grote markten, zoals Noord-Amerika, China, Japan en Europa. Je moet die trends begrijpen. Vervolgens kijk je naar je eigen waardecreatie-proces en naar hetgeen wat de leveranciers kunnen toevoegen. Hier moet je vroeg in het proces al een goede mix in vinden. Het liefst al vanaf de conceptfase. Als je namelijk eenmaal aan de gang gaat met een idee, dan kan je niet zo gemakkelijk meer terug.”

Impact door magische cocktail
Spalcke heeft ervoor gezorgd dat inkoop nu volop inspraak heeft vanaf de conceptfase. “Voorheen had Philips een sterke marketing-, sales-, en r&d afdeling. Zij kwamen met goede ideeën. Deze waren alleen misschien niet helemaal in lijn met alle afdelingen. Het idee zou vervolgens via elke afdeling gaan, waarbij inkoop pas als laatste aan de beurt kwam. Wij kregen dan te horen: ‘zorg voor deze producten en zorg dat ze de juiste kleur hebben. Zorg dat ze op tijd geleverd worden en dat het er genoeg zijn’. Dat is wat wij noemen ‘order to cash’, een tactische inkooporganisatie. Wat wij nu aan het bouwen zijn, is een strategische organisatie, die impact wil veroorzaken. We creëren maximum impact door het concept ‘idea to market’. Hierbij wordt er een magische cocktail gemaakt, met de juiste omzetstroom, kwantiteit, R&D, fabrieken en leveranciers. Daarnaast zetten we alle afdelingen in één kamer en gaan we samen door alle business cases heen. Zo wordt iedereen betrokken, is iedereen op de hoogte en creëren we meer waarde.”

Dit is het eerste artikel van een drieluik, naar aanleiding van het interview met Philips.

 

Partner van Inkoperscafé

Inkooptopper van de maand: Adriaan van Maren

“We mogen wel wat trotser zijn op onszelf”, stelt Adriaan van Maren, procurement officer bij Van Oord Nederland. Volgens Van Maren is de positie van de inkoper in een organisatie nog lang niet altijd ideaal. “Er zijn veel bedrijven die met het imagoprobleem van inkoop worstelen. Een directie zegt bijvoorbeeld: ‘inkoop hoort gewoon bij inkoop en daarmee basta’, maar de praktijk is weerbarstiger. Het is toch vaak zo dat de projectmanager zelf de inkoop wil oppakken omdat er te weinig sturing wordt gegeven aan het gezamenlijk belang.”

Dit heeft volgens Van Maren te maken met het (gebrek aan) draagvlak dat de afdeling inkoop heeft binnen de organisatie. “Het commitment moet echt unaniem zijn. Een directie die zelf verdeeld is over de positie van inkoop, maakt het de eigen organisatie erg lastig.”

Maak resultaten inzichtelijk
“Daarnaast zijn inkopers niet zo heel goed in het verkopen van zichzelf en het inzichtelijk maken van de resultaten”, zo vervolgt Van Maren. “Inkopers zouden zich meer kunnen verkopen door die toegevoegde waarde die ze hebben aan het voetlicht te brengen. Dat kan je doen door aan de organisatie te laten zien dat je bepaalde ‘savings’ behaald hebt, of een bepaald contract goed afgesloten hebt. Je kunt naar voren brengen dat hier bijvoorbeeld clausules in zitten, waardoor je aantoonbaar bepaalde risico’s hebt geëlimineerd. Of dat, wanneer er toch een risico optreedt, je deze wel ondervangen hebt.”

Marktkennis delen
“Inkopers hebben daarnaast ook zeker toegevoegde waarde op het gebied van marktkennis”, stelt Van Maren. “Pas geleden had ik een gesprek met een aantal begroters uit de organisatie. Die doen soms al dertig jaar hetzelfde met bepaalde kengetallen. Als inkoper moet je dan de vraag stellen: ‘waar haal je die kerngetallen vandaan?’ en ‘hoe onderbouw je die?’. De inkoper moet deze vragen durven stellen en kritisch durven zijn. Zijn deze getallen echt de waarheid? Kan je er dan, als inkoper, vervolgens voor zorgen dat de calculators over meer actuele gegevens beschikken, op het gebied van recente marktinformatie, prijsinformatie en nieuwe (technische) ontwikkelingen?”

Doen en durven
Van Maren geeft aan dat Procurement in zijn organisatie in bijna alle businessunits is ‘geïnfiltreerd’. Dit is gelukt, door op alle levels binnen de organisatie commitment te krijgen. “Onze stafdirector procurement communiceert met ‘the board’. Daar komt primair het draagvlak vandaan. Door onze input, kan hij aangeven wat de afdeling inkoop allemaal opbrengt”, zo stelt hij. “Verder is het toch ook vooral het doen en durven. Gewoon naar een projectmanager gaan en zeggen: ‘ik hoor dat je een project hebt, met een aantal issues op inkoopgebied . Wat kunnen we voor elkaar betekenen?’. Je moet het werk als het ware een beetje naar je toetrekken”, aldus Van Maren.

Belangen
Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan, geeft Van Maren toe. “Het belang van een projectmanager is dat hij verantwoordelijk is voor het financieel resultaat van het project. Hij denkt dan ook gelijk dat hij verantwoordelijk is voor de hele inkoop.” Dit heeft volgens Van Maren dan ook een duidelijke oorsprong. “Vroeger bestonden er nog geen inkopers en moest de projectmanager het ook zelf doen. Toen had hij voor zijn gevoel direct invloed op het inkoopresultaat. Maar als je een tijdje samenwerkt met projectmanagers, dan hoor je ze op een gegeven moment toch zeggen: ‘ik ben dan wel eindverantwoordelijk voor het resultaat, maar het resultaat dat jij er als professioneel inkoper uit hebt gehaald, was mij nooit gelukt’. Op dat moment hebben we als inkoop ons doel bereikt.”

Ook geselecteerd worden als Inkooptopper van de maand? We kiezen elke maand een inkoper uit die een interessante reactie heeft gegeven op de artikelen van InkopersCafe.nl. We kunnen u echter alleen benaderen als u inlogt bij het reageren of uw contactgegevens erbij noteert.

Partner van Inkoperscafé

Nieuwe baan of collega? Maak het bekend!

Sinds kort worden ook ingestuurde transfers op InkopersCafe.nl geplaatst. Dit persoonlijke tintje zorgt ervoor dat je direct verschuivingen in de markt kunt volgen en weet waar je inkoopcollega’s naartoe verhuizen.

Dus ben je van plek gewisseld of heb je een nieuwe collega? Laat het ons weten!

Wij ontvangen graag een foto van de betreffende inkoper en een kort stukje begeleidende tekst.
Het kan gestuurd worden naar: redactie@inkopers-cafe.nl.

Partner van Inkoperscafé

Darlene Nicosia is nieuwe CPO Coca-Cola

Darlene Nicosia is aangesteld als de nieuwe CPO van Coca-Cola. Ze zal 1 april in dienst treden en daarmee huidige CPO Ron Lewis vervangen. Lewis is doorgegroeid als ‘senior vice president of supply Chain’ van Coca-Cola Enterprises, omdat Bill Douglas na 30 jaar met pensioen gaat.

“Darlene begrijpt en waardeert de inkoopstrategie en –uitvoering binnen Coca Cola”, zo stelt Ed Hays, hoofd techniek en innovatie. “In haar huidige functie was Darlene verantwoordelijk voor het leiden van de inkoop gefocust op het ontwikkelen en uitvoeren van het Duurzame inkoopmodel, en de implementatie van ‘procure to pay’ in samenwerking met GBS.”

Samenwerking met gezondheidsexperts
De managementveranderingen zorgt voor nog meer roering voor Coca-Cola. Onlangs was Coca Cola ook in het nieuws vanwege de samenwerking met gezondheidsexperts. Vanwege de berichten in de media dat Coca-Cola zou bijdragen aan het grote obesitas percentage, hebben verschillende experts blogs geschreven voor ‘American Heart Month’, waarin ze stellen dat een blikje Cola een ‘goede snack’ is.

Apple Pay
Tevens is Coca-Cola een samenwerking gestart met Apple. In 2015 worden 100.000 cola machines uitgerust met Apple Pay. Dit zorgt ervoor dat consumenten makkelijk, snel en veilig kunnen betalen.

 

Partner van Inkoperscafé

Inkooptopper van de maand: Wesley Lagerwerf

Elke maand belonen we een inkoper voor het geven van een interessante reactie op een van de artikelen op InkopersCafe.nl. Deze maand wordt Wesley Lagerwerf in de schijnwerpers gezet en ontvangt hij de strip Inkooptopper.

Wesley Lagerwerf is senior buyer bij Facilicom Facility Solutions en begeleidt inkoopprocessen op facilitaire gebieden zoals catering en schoonmaak. Lagerwerf heeft in zijn reactie op het artikel ‘Zijn inkopers de nieuwe bureaucraten?’ een duidelijke boodschap: “Inkopers moeten meer lef tonen in de omgang met leveranciers”. “Inkopers communiceren veel via netwerkevenementen over de inkoper 2.0, die samenwerkt met de leverancier, maar de praktijk laat wat anders zien”, aldus Lagerwerf.

Inkoper 2.0 biedt ruimte
Volgens Lagerwerf moet de inkoper 2.0 ruimte bieden aan de leverancier. “Vroegtijdige deelname in het traject, van alle betrokken partijen, is cruciaal. Dit zorgt voor een dialoog en legt de vraag achter de vraag bloot”, stelt Lagerwerf. “Dit zorgt voor veel creatievere oplossingen, waar misschien in eerste instantie niet aan was gedacht.”

Haal het beste uit de markt
“Door de vraag open te stellen en de mogelijkheden niet gelijk dicht te timmeren, haal je het beste uit de markt. De leverancier kan zijn expertise vroegtijdig tonen.” Volgens Lagerwerf vallen er ook sneller leveranciers af die niet zelf met oplossingen kunnen komen. Dit scheelt een hoop tijd. “Niet iedere leverancier, en ook niet iedere inkoper of bedrijf, is er al klaar voor om de regie uit handen te geven”, voegt Lagerwerf hieraan toe.

Cultuuromslag
Wesley Lagerwerf geeft aan dat hij met Facilicom de goede weg is ingeslagen, maar dat er nog steeds uitdagingen zijn. “Voor mij zijn de stakeholders de grootste uitdaging. Er moet namelijk een cultuuromslag plaatsvinden bij de organisaties, waarvoor ik inkoop. Zij moeten meer loslaten en het bredere speelveld een kans geven. Niet altijd staan ze hiervoor open. Mijn uitdaging is om de stakeholders van het tegendeel te overtuigen”, aldus Lagerwerf.

 

Partner van Inkoperscafé

De weg in inkoopland: nog nooit zo eenvoudig!

De weg vinden in inkoopland was nog nooit zo eenvoudig. De nieuwe webgids op InkopersCafe wijst u de weg door het woud van adviseurs, bemiddelaars, detacheerders, opleidingen, professionals en verenigingen. Vind alle personen en organisaties die ertoe doen via logisch ingedeelde categorieën. Selecteer de categorie en vind het bedrijf dat u zocht in een helder en duidelijk overzicht.

Staat uw organisatie er nog niet tussen? Aanmelden kan hier. Een basisvermelding is gratis. Beter opvallen kan ook. Klik hier voor de mogelijkheden.

Introductiekorting: deze maand (februari) 25% korting op alle betaalde vermeldingen!

Partner van Inkoperscafé

In memoriam: Remko van der Honing

Diep geschokt namen we kennis van het plotselinge overlijden van Remko van der Honing. Remko was een bekende verschijning in inkoopland. Naast inkoopdirecteur te zijn geweest bij Crucell, ABN-Amro en Johnson&Johnson, publiceerde hij regelmatig in verschillende media.

Tien jaar geleden richtte hij met een aantal collega-inkopers YPP, het NEVI-platform voor  jonge inkopers, op. Tot heden was hij lid van het dagelijkse bestuur van de NEVI.

We wensen familie, vrienden en collega’s veel sterkte toe.

Redactie Inkopers-Cafe.nl

Partner van Inkoperscafé

Trommelen nieuwe voorzitter NEVI

Ton Trommelen is de nieuwe voorzitter van brancheorganisatie NEVI. Dat werd bekend tijdens de Algemene Ledenvergadering van NEVI.

Trommelen volgt hiermee Wim Dressel op, die na de maximum termijn van zes jaar afscheid nam als voorzitter. Eerder werkte Trommelen als Executive Vice President en Chief Procurement Officer (CPO) voor DSM.

Partner van Inkoperscafé

CPO blijft vaak lang zitten

CPO’s blijken bijzonder honkvast te zijn. Bijna de helft van de topmanagers blijft meer dan vijf jaar in hun rol als eindverantwoordelijke voor procurement in een organisatie.

De concluderende partij is de Aberdeen Group, die het onderzoek ook uitvoerde. Het rapport van het onderzoeksbureau in een onderzoek naar de rol van CPO’s en hun carrièreverloop wijst uit dat 44 procent van de CPO’s langer dan vijf jaar blijft zitten in hun huidige positie.

Niet vaak promotie
Deze continuïteit komt ook terug in andere aspecten van het onderzoek. Meer dan de helft, 60 procent, van de 120 ondervraagde professionals uit verschillende vakgebieden (finance, operations, procurement en supply chain) gaf aan dat een CPO bij een baanverandering normaliter dezelfde rol bij een ander bedrijf inneemt in plaats van promotie te maken in het huidige bedrijf. Slechts één procent neemt uiteindelijk intern de rol van CEO over en ook liggen de percentages voor rollen als CFO (6 procent) en COO (5 procent) niet bijzonder hoog.

Zichtbaarheid door C-titel
Aanvullend zegt het rapport dat de perceptie van de rol van CPO is veranderd. 65 Procent van de respondenten geeft aan de rol van CPO als strategisch (29 procent) of zelfs zeer strategisch (35 procent) te zien. Een mogelijke oorzaak van deze hoge waardering is volgens Aberdeen Group de zichtbaarheid van de rol van C-level executives.

Tekst: Koos Plegt

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres