Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Column: Tijdens de corona-oorlog leer je je vrienden kennen

Tijdens een oorlog leer je je vrienden kennen, zeggen ze. De coronacrisis is geen oorlog, maar het heeft er wel trekken van. Een levensbedreigende situatie, het gewone leven ligt stil, transportstromen worden ernstig beperkt en de economie draait niet op volle kracht. Dat je tijdens een crisis goede vrienden kunt gebruiken, behoeft geen toelichting.

Mijn oog viel op een berichtje uit Limburg. 1Limburg schreef over gemeente Sittard-Geleen, die 100.000 mondkapjes geschonken kreeg. De gulle gift was afkomstig uit China. Sittard-Geleen had geïnvesteerd in een vriendschapsband met de stad Maoming. De Chinezen stuurden het cadeautje als blijk van vriendschap.

Wat een verschil met onze rijksoverheid, die publiekelijk met China over straat rolde. 600.000 mondkapjes werden door TNO afgekeurd en teruggestuurd. China reageerde fijntjes dat medische mondkapjes alleen bij gecertificeerde bedrijven besteld zouden moeten worden. En dat het verstandig is om eerst het etiket goed te lezen voordat je ze ronddeelt in ziekenhuizen.

Tik op de vinger, of jokkebrokken de Chinezen hier? De net aangestelde interim-minister van Gezondheid Martin van Rijn suste de situatie snel. Niet het moment om de gevoelige relatie met China te beschadigen. In crisistijden heb je vrienden nodig.

De afgelopen jaren hebben we op Inkoperscafé.nl veel geschreven over relatiemanagement. In abstracte artikelen horen we iedere expert verkondigen dat een partnership belangrijker is dan een contract. Maar hoe pakt dat uit in de praktijk? De korte termijn laat zich moeilijk vergelijken met de lange termijn. In de zeventien jaar dat Inkoperscafé.nl bestaat, stond ‘besparen’ (korte termijn) bovenaan ieder trendlijstje. En ‘meer energie steken in relaties’ (lange termijn) bovenaan de lijstjes goede voornemens.

En beste inkoper, hoe is jouw relatie met je leveranciers? Heb je ze jarenlang uitgeknepen? Iedere fout aan de kaak gesteld en te gelde gemaakt? Of heb je begrip getoond als het even tegenzat? Dat zijn nu cruciale vragen als de leverancier beslist wie wel en wie niet bevoorraad wordt. Loyaliteit is nu goud waard. Spreadsheetmanagers vissen achter het net.

Het mag duidelijk zijn dat warme relaties nu de norm zijn. Krijg je het even niet voor elkaar bij een leverancier? Goede kans dat dat de prijs is van korte termijn denken. Iets om mee te nemen na deze crisis. En waar je heen kunt als het na de crisis nog niet duidelijk is? Precies… naar Zuid-Limburg. Daar snappen ze dat al jaren.

Partner van Inkoperscafé:

Samenwerken, het blijft een uitdaging

Maar we zijn er dol op! Tegenwoordig lijkt het zelfs een trend te worden: hoe complexer hoe beter. Of het nou een raamovereenkomst betreft of een project, dan heb je al een samenwerking te pakken. In het woord ‘samenwerking’ lijkt ook een soort magische belofte schuil te gaan van samendoen en hogere doelen. Van een horizon, een stip en grensverleggende overtuigingen. Maar waarom is de praktijk dan vaak toch zoveel grilliger dan de voorgenomen ambities binnen een samenwerking?

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

'Negeer gevestigde leveranciers niet om sociale waarde na te streven'

Inkoopprofessionals mogen gevestigde leveranciers niet verwaarlozen bij het nastreven van maatschappelijke waarde, zo werd er op CIPS UK Conference verteld. Sarah Fraser, hoofd van de Willmott Dixon Foundation (organisatie die sociale en maatschappelijke investeringsactiviteiten begeleid en bewaakt), zei dat het belangrijk is om na te denken over de “onbedoelde gevolgen” die zouden kunnen voortvloeien uit opnemen van sociale ondernemingen in uw toeleveringsketen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Win het boek ‘Zo simpel kan het zijn’

Inkopers zijn over het algemeen praktisch, doelgericht en doeners van karakter. In de praktijk maken de inkopers het zichzelf de laatste jaren echter steeds moeilijker. Enerzijds door de introductie van steeds weer nieuwe begrippen en gebruik van meer en meer vaktaal, maar anderzijds ook door het opzetten en gebruik maken van nieuwe en soms ingewikkelde inkoop- en aanbestedingsprocedures. Vervreemding van je collega’s én je leveranciers ligt hiermee op de loer.

Het boek ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet geeft 30 praktische tips die bewijzen dat het ook anders kan. Om inkopers een stuk op weg te helpen, heeft hij drie exemplaren van zijn boek ter beschikking gesteld.

Wie durft de uitdaging aan?!
Het boek wordt weggegeven aan de drie mensen die voor 2 december het meest toepasbare en praktische antwoord geven op de volgende vraag:

Hoe kunnen we het inkoopvak simpeler en toegankelijker maken?

Graag uw reactie onder dit bericht
Stuur tevens uw antwoord, volledige naam en adres naar: nancy@inkopers-cafe.nl. Op deze manier weten we naar welk adres we de prijs kunnen sturen.

Lees hier de recensie van ‘Zo simpel kan het zijn’.

Partner van Inkoperscafé:

Win kaarten voor het ISMC

De rol van inkoop binnen organisaties is de laatste tien jaar drastisch veranderd. [slide] Door onder andere de toegenomen internationale concurrentie ontstond er in veel organisaties:

De volgende generatie inkopers
Veel van deze ontwikkelingen hebben tot gevolg gehad dat de rol van leveranciers is toegenomen en dat hun bijdrage in het realiseren van de gewenste kosten, kwaliteit, technologie en snelheid belangrijker is geworden. Dit betekent meer verantwoordelijkheid voor de inkoper om de juiste leveranciers te integreren in ontwikkelingsprocessen en hiermee lange termijn relaties op te bouwen.

Kaarten winnen (t.w.v. €395,-)?
De focus van het ISMC is de toekomst van inkoop en de rol die de nieuwe samenwerkingen hierin gaan spelen. Tijdens het congres zal de crème de la crème van de inkoperswereld bijeenkomen. U kunt hier bij zijn, want wij geven, in samenwerking met NEVI, een toegangskaart weg (t.w.v. €395,-) aan de twee inkopers die de meest originele reactie geven op de volgende vraag:

Wat is de grootste valkuil van de nauwere samenwerking tussen leverancier en inkoper?

Graag uw reactie onder dit bericht. Als u anoniem plaatst, stuur dan ook uw volledige naam en reactie naar: nancy@inkopers-cafe.nl. Op die manier weten we aan wie we de prijs kunnen toekennen.

Meer informatie ISMC

Partner van Inkoperscafé:

Kritische vragen stellen….

Waaraan ontleent de inkoopafdeling haar bestaansrecht? Een interessante vraag voor inkoopprofessionals om zichzelf eens te stellen. Een vraag die wij tijdens trainingen onze deelnemers ook vaak even voorleggen. Een veel gehoord antwoord is: „door kritische vragen te stellen, houden wij onze collega’s scherp qua kosten”.

Wie heeft u, als inkoopprofessional, ooit de verantwoordelijkheid gegeven om uw collega’s aan te spreken op gedrag in relatie tot kosten? Dit is toch vooral een aapje die door inkopers min of meer op hun eigen schouders is gezet. Door naar management te roepen dat inkoop de collega’s wel eens flink zal „challengen” in hun behoefte, is dat iets wat management niet meer hoeft te doen. Daar zijn ze maar wat blij mee. Want niets is vervelender dan een collega tot de orde te roepen. Maar of u als inkoopprofessional daar nu vrienden mee gaat maken?

Stel een budgethoudende collega heeft van zijn baas een budget gekregen om een auto te kopen. Zijn budget stelt hem in staat om een, naar zijn mening, leuke BMW 3-serie Executive met lichtmetalen velgen, meedraaiend stuurwiel en verwarmde trekhaak aan te schaffen. Hij komt bij u met de vraag of u dat voor hem kunt regelen. Hoe denkt u dat hij zich voelt als u dan de „kritische” vraag stelt waarom hij zich niet beperkt tot het functioneel specificeren van een „middel om van A naar B te komen”. Want volgens u is het ook zeer goed mogelijk om op redelijk comfortabele wijze van A naar B te geraken in een Skoda Octavia, om maar wat te noemen. En die kunt u voor een aanzienlijk lagere kilometerprijs verwerven. Waardoor u behoorlijk kunt besparen op autokosten.

Gaat hij u nu vriendelijk bedanken? Of bedenkt hij zich de volgende keer wel twee keer voordat hij u gaat bellen om hem te helpen bij het beschikbaar krijgen van een product of dienst?

Aanspreken op gedrag is iets wat typisch thuis hoort in een hiërarchische relatie tussen aanspreker en aangesprokene. Dat is een positie die u als inkoopprofessional simpelweg niet hebt ten opzichte van uw collega’s. In bovenstaand voorbeeld spreekt u uw collega vooral aan op „geweten”. Hij beseft zich ook wel dat een goedkopere auto voor het bedrijf voordeliger is. Maar hij heeft echter wel budget gekregen wat toereikend is om die BMW te kopen. Gaat hij dan voor het grotere goed, of toch voor eigenbelang. Uw „kritische” vraag heeft in ieder geval de lol van het kopen van de BMW toch al een beetje vergald.

Laatst had ik nog in een seminar over „samenwerking” iemand die, als rechtgeaard traditioneel inkoper, compleet met verkeerde das en comfortabele schoenen, opperde dat „zijn collega’s hem lastig vonden” en dat hij daardoor wist dat hij zijn werk goed deed. Waarop ik, voor open doel, kon inkoppen dat „irritatie inderdaad een goede basis is voor samenwerking”. 

De manier waarop de „kritische” vragen worden gesteld, heeft vaak iets weg van „weet je moeder wel dat je hier bent”, „heb je wel centjes genoeg” of „leg eens aan ome inkoper uit waarom jij denkt nu perse een BMW nodig te hebben om van A naar B te komen”. Terwijl wat u eigenlijk zou willen doen, is uw collega duidelijke keuzemogelijkheden bieden, zonder dat u daar een waardeoordeel in legt. Want, bottomline, wat maakt het u nu uit of hij kiest voor de BMW of de Skoda? Het is toch zijn budget, niet het uwe.

Partner van Inkoperscafé:

Hanze Inkoopseminar 2014 – Signed, Sealed, Delivered

Eind januari vond inmiddels voor de 9e keer al weer het Hanze Inkoopseminar plaats. Locatie Hanzehogeschool Groningen waar het conferentiecentrum De Appel gevuld was met meer dan 225 enthousiaste bezoekers. Niet ten onrechte, want met een mix van studenten en inkopers hangt er bij dit seminar altijd een verfrissende en energieke sfeer. Het resultaat van interactie tussen mensen uit het onderwijs en de praktijk. Onderwerp dit jaar: ‘Contractmanagement – Signed, Sealed, Delivered’, belicht vanuit de wetenschappelijke theorie (Arjan van Weele) en de dagelijkse praktijk (Jordie van Berkel).

Contractmanagement – signed, sealed, delivered
Het gebeurt niet vaak dat een seminar flitsend en swingend van start gaat. Bij het Hanze Inkoopseminar is dat in de loop der jaren uitgegroeid tot een traditie via een door de studenten zelf gemaakte video. Dit jaar werd de video ook nog eens gevolgd door de muziek van Stevie Wonder. De titel van zijn liedje ‘Signed, Sealed, Delivered’ vormde de ondertitel van het seminar over contractmanagement om aan te tonen dat de samenwerking tussen leverancier en opdrachtgever na contractondertekening pas echt begint.

Arjan van Weele – wetenschappelijke theorie
Aan de hand van professor Arjan van Weele werden de bezoekers in eerste aanleg getrakteerd op een aantal voorbeelden over hoe het contracteren van (facilitaire) diensten de verkeerde kant op gaat en een beeldende anekdote over het schoonmaken van zijn auto door een neefje van 13 jaar. Via een nadere uitleg over het vakgebied facilitair management introduceerde hij de ‘Agency theory’ en het ‘Agency problem’. Dit laatste doet zich voor als partijen (leverancier en opdrachtgever) verschillende doelstellingen hebben, er ongelijkheid van informatie is bij partijen en ze tenslotte ook nog een verschil van inzicht hebben over risico’s en risico’s delen.

Vervolgens stond hij stil bij een viertal mogelijke perspectieven op de relatie tussen leverancier en opdrachtgever: dyadisch, keten, waardeketen en netwerk. Arjan van Weele sloot zijn presentatie af met het advies een maximale klantwaarde te creëren vanuit het waardeperspectief, de relatie tussen leverancier en opdrachtgever te verbeteren en daarnaast de naleving de gemaakte afspraken goed te bewaken.

Jordie van Berkel – dagelijkse praktijk
Na de pauze was het de beurt aan Jordie van Berkel die enthousiast begon met een interactief deel waarbij de aanwezigen konden reageren op een vijftal stellingen uit de weerbarstige praktijk van facilitair contractmanagement. Vervolgens verdeelde zij de facilitaire contracten in twee types: regiegestuurde contracten op basis van inspanningsverplichting en prestatiecontracten op basis van resultaatsverplichting.

Middels een aantal karakteristieken gaf zij aan dat het afsluiten van een prestatiecontract misschien wel het meest gewild is, maar ook de grootste uitdagingen biedt. Met het benoemen van zeven valkuilen voor dit type contract illustreerde zij de uitdagingen voor het goed uitvoeren van prestatiegericht contractmanagement. Jordie van Berkel sloot haar presentatie af met de uitspraak dat succesvol contractmanagement begint met het besef van een paradigma verschuiving en dat het resultaat voor 50% gebaseerd is op leiderschap, voor 30% op veranderaanpak en voor 20% op focus. 

NEVI Purchase Promise Award 2014
De laatste jaren is het gebruikelijk dat men het Hanze Inkoopseminar eindigt met het bekend maken van de Winnaar van NEVI Purchase Promise Award. Marliese Gevers reikte namens NEVI dit jaar de prijs uit aan Alie Werkman en Mariele Arns voor hun afstudeeropdracht bij het Nederlandse Rode Kruis. Motto: Inkopen, een goed doel op zich. Opvallend was dat van de drie genomineerde opdrachten er twee waren uitgevoerd bij een goed doel. De doelstelling van NEVI om via haar maatschappelijk partnership met VFI, de vereniging van goede doelen organisatie, de professionalisering van inkoop bij goede doelen te ondersteunen zal daar niet vreemd aan zijn geweest.

Op weg naar lustrum in 2015
Wat dit jaar opviel was het weer gegroeide aantal bezoekers, het grote aantal presentaties van studenten en en het hogere kwaliteitsniveau. Het geeft aan dat het volgen van een inkoopopleiding op HBO niveau zich op een groeiende belangstelling mag verheugen en dat de basis voor de toekomst van het inkoopvak hier wordt gelegd. Een reden te meer om als inkoopprofessional volgend jaar aanwezig te zijn bij het lustrum van het Hanze Inkoopseminar. Ook op inkoopgebied gaat er niets boven Groningen. 

Nadere informatie
Als je meer wilt weten over wat er te zien was op het Hanze Seminar kun je de volgende links aanklikken:

Partner van Inkoperscafé:

Voor onbepaalde tijd

Waarom heeft  een contract eigenlijk een looptijd? Want als iets lekker gaat, wilt u eigenlijk niet stoppen. En als het slecht gaat wilt u ook niet doorgaan. Toch?
Maar waarom sluiten wij dan allemaal contracten die een vaste einddatum hebben?

Even voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over contracten waarvan de resultaten van de te leveren prestaties zo belangrijk voor u zijn, dat u er contractmanagement voor wilt inrichten. Ik bedoel dus niet het eerste de beste contract voor toiletpapier (tenzij u in toiletpapier handelt natuurlijk).

Zelfs met “partners” sluiten wij contracten voor bepaalde tijd. Dit zijn dus organisaties waarmee wij expliciet aangeven langdurig en vooral intensief willen samenwerken. In de praktijk kom ik veel zogenaamde contracten voor onbepaalde tijd tegen, die dat in werkelijkheid niet zijn. Het zijn gewoon eenmalig vastgelegde spelregels met een jaarlijkse herziening van de prijslijst. En in de spelregels is dan vastgelegd dat het contract op ieder willekeurig moment kan worden ontbonden, met inachtneming van twee maanden opzegtermijn. In theorie is dat dan eigenlijk een contract voor twee maanden; dat is de minimale zekerheid die de leverancier geboden wordt.

Maar wat is nu de motivatie achter deze “eindigheid” van contracten? Als belangrijkste drijfveer zie ik “angst”. Wij zijn bang dat door de geboden zekerheid, de leverancier niet “scherp” blijft. Bang dat wij kansen in de markt missen. Bang dat wij te lang vastzitten aan een leverancier of zelfs afhankelijk van hem worden. Bang om afspraken te moeten maken over zaken die we eigenlijk nog niet weten.

Terwijl dit allemaal aspecten zijn die door het maken van goede afspraken prima af te dekken zijn. Vooraf. Duidelijke afspraken over hoe uit elkaar wordt gegaan. Hoe dan wordt omgegaan met investeringen, afschrijvingen en gerelateerde kostprijscalculaties. Dit dwingt u om vooraf heel open met een leverancier over kosten (en niet over prijzen) te praten.

Het dwingt u ook om het contract daadwerkelijk te managen op basis van “tevredenheid”, en minder op basis van vooraf opgestelde kpi’s. Want wat gisteren als kpi nog kon leiden tot tevredenheid bij uw collega (die ermee moet werken), kan morgen wel tot teleurstelling leiden. Wat drijft die tevredenheid bij uw collega’s? Als u dit op orde heeft, zijn contracten voor onbepaalde tijd geen enkel probleem.

Vergelijk het allemaal eens met een huwelijk. Daarin geldt ook dat huwelijkse voorwaarden het beste voorafgaand aan de trouwdag worden opgesteld. En dat u niet pas in het echtscheidingsconvenant een en ander prettig probeert te regelen. Dat wordt dan erg lastig.
En wie van de gehuwden onder u is met uw partner getrouwd voor 10 jaar met twee keer de optie tot een jaar verlenging en met een jaarlijkse toets op marktconformiteit?

Partner van Inkoperscafé:

Cloud sourcing biedt inkopers grip en inzicht

Het klinkt als een match made in heaven: enerzijds stijgt het aantal zzp’ers, anderzijds vergroten veel organisaties hun flexibele schil. Ondanks deze stijging van vraag en aanbod blijkt het voor beide partijen moeilijk om elkaar te vinden. De meeste inkopers worstelen niet alleen met het vinden van de juiste persoon bij de juiste opdracht, er is vaak ook gebrek aan inzicht en grip op de kosten van het gehele inhuurproces en de kwaliteit van de resources. Hoe kunnen organisaties hun inhuurproces dan efficiënter inrichten?

 

Wildgroei 
Ik merk in de praktijk dat zowel opdrachtgevers als zzp’ers behoefte hebben aan één centraal platform waar zzp’ers eenvoudig gevonden kunnen worden en waar zij zelf opdrachten kunnen vinden. Veel organisaties proberen dat in eerste instantie met een eigen marktplaats, maar uit recent onderzoek van de ZZP Barometer blijkt dat slechts een kwart van de zzp’ers gebruik maakt van zulke marktplaatsen. Voor veel zzp’ers geldt dat ze vanwege de wildgroei van marktplaatsen door de bomen het bos niet meer zien. Het aanbod is dus te versnipperd en de meeste zzp’ers zien er geen meerwaarde in om zich bij een groot aantal verschillende organisaties in te schrijven en al die profielen constant up to date te houden.

Cloud sourcing
Cloud sourcing kan voor zowel opdrachtgevers als zzp’ers een uitkomst bieden. De term cloud sourcing verwijst naar de mogelijkheid om complete sourcing oplossingen vanaf de cloud, een online netwerk, in te zetten. De toegang tot de cloud is locatie-, netwerk- en werkplek onafhankelijk en er is geen specifieke hardware- of software installatie nodig.  Organisaties kunnen cloud sourcing op verschillende manieren benutten binnen het inhuurproces, bijvoorbeeld om direct toegang te krijgen tot de digitale dossiers van zzp’ers en om inzichtelijk te krijgen wie er met welke specialisatie beschikbaar is voor een klus.

Communities
Als organisatie is het belangrijk om interesse te wekken bij hoogwaardige specialisten die echt toegevoegde waarde leveren aan de business. Inkopers kunnen hun organisatie via zo’n online portal niet alleen met interessante opdrachten en een prettige werkomgeving onderscheiden − ook overige diensten, zoals een beoordelingssysteem of kennis specifieke communities, bieden een meerwaarde voor zzp’ers. Met communities krijgen ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om inhoudelijk met andere specialisten op een bepaald kennisgebied te discussiëren en ervaringen uit te wisselen. Hier ligt een grote uitdaging voor organisaties. Het is daarbij van belang dat de communities geregeld aangevuld worden met nieuwe content en actualiteiten om zo voldoende interactiviteit te creëren. Een medewerker die zich volledig richt op het beheren en managen van deze community is hierbij essentieel.

Resultaat
Een belangrijk voordeel van de inzet van een centraal platform voor opdrachtgevers is dat het gehele traject, van aanvraag tot en met facturatie, in hetzelfde platform opgenomen kan worden. Op dit moment maken organisaties vaak gebruik van meerdere systemen die niet altijd met elkaar te koppelen zijn. Zo’n tool biedt de mogelijkheid om het gehele inhuurproces via het systeem te verzorgen en beheren of dit (deels) door een sourcing partner te laten doen. Bovendien biedt het opdrachtgevers de mogelijkheid om op zowel hard- als softskills te matchen. Een bijkomend voordeel van de inzet van een centraal platform is dat organisaties ook meer inzicht krijgen in hun kosten en personeelsplanning, omdat direct te zien is welke zzp’ers met welke expertise er de aankomende tijd vrij komen. Door betere dossiervorming en ontstaan er scherpere profielen en een beter overzicht van welke specifieke kennis er nodig en beschikbaar is.

Flexibele schil 
In de toekomst zal de flexibele schil van organisaties alleen maar belangrijker worden. Steeds meer organisaties proberen zo flexibel mogelijk met hun kosten en capaciteiten om te gaan. Een cloud sourcingtool kan opdrachtgevers helpen de juiste zzp’ers te vinden en tegelijkertijd grip op de kosten te houden en scherp inzicht te krijgen in het gehele inhuurproces.

FastFlex publiceerde onlangs een whitepaper over de inzet van cloud sourcing als manier om het inhuurproces efficiënter in te richten.

Partner van Inkoperscafé:

Samenwerking met inkoop, in deze tijden zo gek nog niet!

Welke afdeling ontkomt er tegenwoordig nog aan? Budget reducties. De marketeer wordt niet gespaard in deze budget cut rondes. Nu is een budget cut vervelend maar vervelender wordt het als de doelstellingen die zijn meegegeven aan de marketeer niet veranderen. Er is een weg uit deze spagaat: samenwerking met een marketing inkoper. Hieronder een kort relaas van mij ervaringen als marketing inkoopconsultant bij Adjust.

 

Bang for your buck!

De budget reducties maakt het voor de marketeer noodzakelijk om meer ‘bang for your buck’ te krijgen. Immers, dezelfde marketing doelstellingen moeten behaald worden met minder euro’s. Dit betekend dat voor elke euro meer waarde moet worden ingekocht. Wij zien bij veel klanten dat door professioneel in te kopen een groot deel van de budgettaire problemen worden geëlimineerd. En dit is een wezenlijke bijdrage, immers de inkoper kan bijdragen aan de effectiviteit van de marketeer. Voor de inkoper is dit dan ook een ticket om binnen te komen bij marketing. Vanuit mijn ervaringen zijn er wel een drietal succesfactoren te definiëren te weten:

  1. Er was sprake van een goed werkende rolverdeling.  Deze rolverdeling zag er als volgt uit:
    • Als inkoper bracht ik marktkennis in (bijvoorbeeld leveranciersnamen maar ook het benchmarken van de tarieven) en was ik verantwoordelijk voor het doorlopen van een professioneel inkoopproces. Daarbij liet de marketeer alle commerciële zaken bij mij liggen inclusief alle communicatie omtrent dit onderwerp. En dit was waardevol omdat juist het commerciële stuk tot spanningen kan leiden die niet productief zijn.
    • De marketeer was verantwoordelijk voor de inhoud en toets op creativiteit. Daarnaast had de marketeer de ‘final call’ in de keuze van de partner. Immers hij of zij zal met de partner moeten gaan werken.
  2. Er was sprake van concurrentiestelling. Met andere woorden, meerdere partijen werden gevraagd om een aanbieding te maken. Voor elke inkoper is dit logisch, binnen marketing gebeurt dit nog veel te weinig. De reden hiervoor is tweeërlei, enerzijds om maximale commerciële druk uit te kunnen oefenen en anderzijds om een goede inhoudelijke vergelijking te kunnen maken tussen de aanbiedingen van de mogelijke partners. Het is altijd interessant om te zien hoe verschillende partners de case op een andere wijze aanvliegen. De informatie die je hiermee krijgt is zeer waardevol. De marketeer is veelal achteraf positief verrast en blij dat meerdere partijen uitgenodigd waren.
  3. Er was een duidelijk inkoopproces bepaald met een heldere strategie. Elke inkoper hanteert wel een standaard sourcing proces. Zoals bekend is het goed volgen van dit proces, gebaseerd op een goede strategie zeer rendabel. En de grootste open deur is helaas nog steeds heel erg waar, vroege betrokkenheid van de inkoper.

Ik ben, net zoals mijn collega’s bij Adjust, veel sceptische marketeers tegen gekomen die liever geen bemoeienis willen hebben van een inkoper omdat de focus dan te veel op kosten komt te liggen. Ik snap de angst, maar een professionele marketing inkoper weet dat het gaat om waarde creatie, niet om kosten alleen. Hij/zij ondersteunt in een inkoopproces waarin creativiteit maximaal tot zijn recht komt en weet tegelijkertijd de kosten in de hand te houden. Juist in deze tijden is het goed om samen te werken met een kundige marketing inkoper.

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres