Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

When digital becomes human

Klantrelaties vormen een essentieel element voor het goed functioneren van de inkoop binnen een bedrijf of organisatie. [slide]Technologie speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. Als inkopers merken we de gevolgen van deze voortschrijdende digitalisering. Direct en indirect. Vroeg of laat gaat deze ontwikkeling dan ook zijn impact hebben op het inkoopvak. Of we nu willen of niet. We kunnen er als inkopers dus maar beter op voorbereid zijn. Steven Van Belleghem schetst in zijn boek ‘When digital becomes human’ een beeld van klantrelaties onder invloed van de toegenomen digitalisering. Nu en in de toekomst.

Geen inkoopboek
Voor de mensen die alleen geïnteresseerd zijn in inkoopboeken. ‘When digital becomes human’ is geen boek over de theorie van het inkopen. Verre van dat. Het gaat primair over klantrelaties die aan het veranderen zijn. Zowel in de B2C als in de B2B markt neemt de automatisering steeds vaker functies en activiteiten over die decennia lang tot het taakveld van mensen behoorden. Steeds vaker en steeds sneller door de groeiende innovatie. En dat innoveren gaat in een steeds rapper tempo door een aantal technologische ontwikkelingen die Steven van Belleghem in zijn boek ‘waves’ noemt. Mobiele evolutie, internet of everything, robots, 3D-printen en artificial intelligence zijn deze waves, die ook nog eens tegelijk plaatsvinden waardoor ze elkaar versterken.

Snelle innovatie vraagt om flexibele en klantgerichte inkoop
Het gevolg is een spectaculair rappe innovatie, die zijn invloed onmiskenbaar gaat achterlaten op het inkoopproces. Zowel binnen als buiten de organisatie. Je kunt je voorstellen dat bij deze business gedreven inkoop flexibiliteit en snel schakelen voorop staat. Dit betekent in de praktijk onder meer dat men als inkoper goed geïnformeerd moet zijn over toekomstige marktontwikkelingen, kortlopende contracten met leveranciers moet afsluiten en een innige band dient op te bouwen met de eigen afdelingen die rechtstreeks in contact staan met de markt en de richting van de organisatie bepalen.

Verkoopproces steeds meer gedigitaliseerd, volgt inkoopproces deze trend?
Hoewel het hoofdstuk over selfservice in alle fasen van het aankoopproces in eerste instantie inzoomt op het B2C proces geldt dit volgens Steven Van Belleghem net zo goed voor het B2B proces. Hij stelt dat het moment waarop een klant/inkoper contact opneemt met een potentiële leverancier, de beslissing al voor 60% tot 80% is genomen. Op basis van het online huiswerk dat de klant/inkoper gedaan heeft, zal dit percentage in de toekomst alleen maar toenemen waarmee de rol en de toegevoegde waarde van sales in het aankoopproces zal verminderen. Het is dan ook niet gewaagd te stellen dat de rol van inkoop de komende jaren eveneens aan recessie onderhevig zal zijn.

Extreme klantgerichtheid, heartketing en human interface
Het zijn maar enkele van de nieuwe termen die Steven Van Belleghem in zijn boek introduceert; extreme klantgerichtheid, heartketing en human interface. Ze zijn van essentieel belang voor organisaties en bedrijven om in het digitale tijdperk dat voor ons ligt te overleven. Nu niet schakelen betekent straks de boot missen. Bedrijven en organisaties dienen op zoek te gaan naar symbolen van een extreme klantgerichte attitude, details waarmee ze aan hun klant bewijzen dat ze het serieus menen. Verder dienen bedrijven en organisaties meer zaken te gaan doen met hun hart en minder met hun verstand, hetgeen wordt samengevat met de term heartketing. Tenslotte beveelt Steven Van Belleghem aan om de elementen van de human interface in het zaken doen (empathie, passie en creativiteit) verder te ontwikkelen. Zij bepalen in belangrijke mate in hoeverre de klantrelatie een succesvolle bijdrage levert aan het bedrijfsresultaat.

Eindoordeel
Het beeld van de digitale klantrelatie wordt in het boek zeer compleet weergegeven. Hoewel een aanzienlijk deel van de voorbeelden uit de B2C markt komt, weet de auteur je toch aan het denken te zetten over de impact van de verregaande digitalisering binnen de B2B markt. Zijn boek leest ontzettend prettig weg, mede dankzij de Vlaamse woorden die hij af en toe gebruikt. Dat Steven Van Belleghem zijn stellingen baseert op wetenschappelijk onderzoek, versterkt zijn geloofwaardigheid. Voor inkopers die verder denken dan de korte termijn en buiten de grenzen van hun eigen bedrijf of organisatie, is dit boek beslist een aanrader.

Beoordeling

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens
Auteur:
Steven Van Belleghem is inspirator, coach en adviseur binnen zijn eigen bedrijf B-Conversational. Hij begeleidt bedrijven om zich aan te passen aan de hedendaagse consument. Daarnaast is hij parttime marketing professor aan de Vlerick Business School. Hij is auteur van ‘De Conversation Manager’ (winnaar van de PIM literatuurprijs in 2010 en meer dan 30.000 verkochte exemplaren) en ‘De Conversation Company’. Steven Van Belleghem is een veel gevraagde spreker in binnen- en buitenland en verzorgt zowel keynotes alsmede workshops en business coaching sessies.

Nederlandstalig | Paperback, 200 blz.
Van Duuren Management | 1e druk, 2014 | EAN: 9789082033762

Ook verkijgbaar als E-book

Bestellen
‘When digital becomes human’ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen.

 

Partner van Inkoperscafé

Briljant samenwerken

Goed kunnen samenwerken is essentieel voor de relatie tussen een inkoper en zijn of haar klanten. Het lijkt zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, dat samenwerken. Toch valt het in de praktijk soms vies tegen. Waaraan ligt dat nu? Is het de klant met zijn onmogelijke eisen en wensen? Of zijn het toch de inkopers zelf die zich onvoldoende kunnen inleven in de positie van hun klanten? Met boekje ‘Briljant samenwerken’ reiken de auteurs Frank-Jan van Deijck en Harry Vos je een model aan om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

Managementroman
In de traditie van succesvolle boekjes als ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ (Spencer Johnson) , ‘Onze ijsberg smelt!’ (John Kotter) en ‘Hondenbrokken’ (Jos Burgers) hebben de auteurs ervoor gekozen om hun ervaringen over te dragen via een managementroman. Een compact verhaal, in niet meer dan 63 pagina’s, en geschreven aan de hand van een metafoor. In dit geval het slijpen van een ruwe steen tot een waardevolle diamant.

Metafoor die niet voor de hand ligt
Diamanten slijpen, niet een proces waar je in eerste instantie aan denkt als je het hebt over succesvol samenwerken. De auteurs weten je echter op een heel eenvoudige wijze te boeien met het verhaal van Kathy die onverwachts het familiebedrijf moet overnemen, omdat het op alle fronten niet goed gaat. Aan de hand van de ervaren diamantslijper Alouis gaat Kathy aan de slag om het bedrijf weer vlot te trekken. Dat gaat niet direct zonder slag of stoot. Er speelt nogal wat en dat zorgt ervoor dat goed samenwerken niet zo vanzelfsprekend is.

Vertaling naar de inkooppraktijk
Ook inkopers lopen tegen dit soort problemen aan. Ze acteren in een ‘wereld’ waarin heel veel onderwerpen spelen. Op het zakelijke en op het persoonlijke vlak. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Als intermediair tussen klanten en leveranciers en als verbindende factor richtingen afdelingen, zo als HRM en ICT. Vaak is het moeilijk alle aspecten die er spelen boven water te krijgen. Vaststellen waarom de ene samenwerking vlotjes verloopt en de andere samenwerking een grote free style worstelpartij vormt. Je staat er als inkoper niet altijd bij stil. De praktische handvatten en inzichten uit de context van een diamantslijperij zijn echter universeel en breed toepasbaar.

Boekje dat navolging verdient
In tegenstelling tot de marketing kent de inkoop geen uitgebreide historie als het gaat om managementboeken. Het aantal inkoopgerelateerde uitgaven op jaarbasis is altijd op de vingers van twee handen te tellen. Laat staan dat mensen uit het inkoopvak een boek schrijven over een ander onderwerp. Daarom is het meer dan vermeldenswaard dat het boekje ‘Briljant samenwerken’ mede geschreven is door Frank-Jan van Deijck, van origine inkoper en daarna overgestapt naar het vak van (inkoop)advies en interim management. Een voorbeeld dat navolging verdient. Al is het alleen maar om duidelijk te maken, dat het inkoopvak meer omvat dan alleen onderhandelen over specificaties en contractvoorwaarden.

Eindoordeel
Zeker voor inkopers met interesse voor de psychologie van het samenwerken biedt het boekje meer dan voldoende invalshoeken. Hoewel je het boekje binnen een paar uur kunt uitlezen, is het raadzamer daar de tijd voor te nemen. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd. Je mag niet verwachten dat een samenwerking die om wat voor redenen dan ook tot dan toe stroef verloopt, binnen de kortste keren wordt omgezet in een probleemloze en productieve samenwerking. Goed samenwerken is een kunst, een vak apart en daar mag je best wel wat moeite voor doen.

Beoordeling

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens
Auteurs:
Frank-Jan van Deijck een ervaren pionier op het gebied van continue verbetering en groei. Vanuit een holistische visie coacht, begeleidt en adviseert hij mensen en organisaties. Rode draad in zijn werk is het verbinden van mensen met zichzelf, met elkaar en met de organisatie. Vormgeven aan de essentie, met als doel groei en ontwikkeling naar briljant resultaat. Hij werkt vanuit zijn bureau Van Deijck Awakening.

Harry Vos heeft meer dan 30 jaar ervaring als manager, trainer, coach en bewustmaker. Hij stimuleert mensen en organisaties om hun unieke potentieel te ontwikkelen. Zijn kracht ligt in het herkennen en bewustmaken van de verborgen dynamiek in communicatie- en gedragspatronen. Samen met zijn partner werkt hij vanuit hun praktijk Avila coaching.

Nederlandstalig | Paperback, 63 blz.
Frank-Jan van Deijck en Harry Vos | 1e druk, 2014 | EAN: 9789491442629

Bestellen
‘Briljant samenwerken’ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Inkoperscafé

Win het boek ‘Zo simpel kan het zijn’

Inkopers zijn over het algemeen praktisch, doelgericht en doeners van karakter. In de praktijk maken de inkopers het zichzelf de laatste jaren echter steeds moeilijker. Enerzijds door de introductie van steeds weer nieuwe begrippen en gebruik van meer en meer vaktaal, maar anderzijds ook door het opzetten en gebruik maken van nieuwe en soms ingewikkelde inkoop- en aanbestedingsprocedures. Vervreemding van je collega’s én je leveranciers ligt hiermee op de loer.

Het boek ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet geeft 30 praktische tips die bewijzen dat het ook anders kan. Om inkopers een stuk op weg te helpen, heeft hij drie exemplaren van zijn boek ter beschikking gesteld.

Wie durft de uitdaging aan?!
Het boek wordt weggegeven aan de drie mensen die voor 2 december het meest toepasbare en praktische antwoord geven op de volgende vraag:

Hoe kunnen we het inkoopvak simpeler en toegankelijker maken?

Graag uw reactie onder dit bericht
Stuur tevens uw antwoord, volledige naam en adres naar: nancy@inkopers-cafe.nl. Op deze manier weten we naar welk adres we de prijs kunnen sturen.

Lees hier de recensie van ‘Zo simpel kan het zijn’.

Partner van Inkoperscafé

Win kaarten voor het ISMC

De rol van inkoop binnen organisaties is de laatste tien jaar drastisch veranderd. [slide] Door onder andere de toegenomen internationale concurrentie ontstond er in veel organisaties:

De volgende generatie inkopers
Veel van deze ontwikkelingen hebben tot gevolg gehad dat de rol van leveranciers is toegenomen en dat hun bijdrage in het realiseren van de gewenste kosten, kwaliteit, technologie en snelheid belangrijker is geworden. Dit betekent meer verantwoordelijkheid voor de inkoper om de juiste leveranciers te integreren in ontwikkelingsprocessen en hiermee lange termijn relaties op te bouwen.

Kaarten winnen (t.w.v. €395,-)?
De focus van het ISMC is de toekomst van inkoop en de rol die de nieuwe samenwerkingen hierin gaan spelen. Tijdens het congres zal de crème de la crème van de inkoperswereld bijeenkomen. U kunt hier bij zijn, want wij geven, in samenwerking met NEVI, een toegangskaart weg (t.w.v. €395,-) aan de twee inkopers die de meest originele reactie geven op de volgende vraag:

Wat is de grootste valkuil van de nauwere samenwerking tussen leverancier en inkoper?

Graag uw reactie onder dit bericht. Als u anoniem plaatst, stuur dan ook uw volledige naam en reactie naar: nancy@inkopers-cafe.nl. Op die manier weten we aan wie we de prijs kunnen toekennen.

Meer informatie ISMC

Partner van Inkoperscafé

Kritische vragen stellen….

Waaraan ontleent de inkoopafdeling haar bestaansrecht? Een interessante vraag voor inkoopprofessionals om zichzelf eens te stellen. Een vraag die wij tijdens trainingen onze deelnemers ook vaak even voorleggen. Een veel gehoord antwoord is: „door kritische vragen te stellen, houden wij onze collega’s scherp qua kosten”.

Wie heeft u, als inkoopprofessional, ooit de verantwoordelijkheid gegeven om uw collega’s aan te spreken op gedrag in relatie tot kosten? Dit is toch vooral een aapje die door inkopers min of meer op hun eigen schouders is gezet. Door naar management te roepen dat inkoop de collega’s wel eens flink zal „challengen” in hun behoefte, is dat iets wat management niet meer hoeft te doen. Daar zijn ze maar wat blij mee. Want niets is vervelender dan een collega tot de orde te roepen. Maar of u als inkoopprofessional daar nu vrienden mee gaat maken?

Stel een budgethoudende collega heeft van zijn baas een budget gekregen om een auto te kopen. Zijn budget stelt hem in staat om een, naar zijn mening, leuke BMW 3-serie Executive met lichtmetalen velgen, meedraaiend stuurwiel en verwarmde trekhaak aan te schaffen. Hij komt bij u met de vraag of u dat voor hem kunt regelen. Hoe denkt u dat hij zich voelt als u dan de „kritische” vraag stelt waarom hij zich niet beperkt tot het functioneel specificeren van een „middel om van A naar B te komen”. Want volgens u is het ook zeer goed mogelijk om op redelijk comfortabele wijze van A naar B te geraken in een Skoda Octavia, om maar wat te noemen. En die kunt u voor een aanzienlijk lagere kilometerprijs verwerven. Waardoor u behoorlijk kunt besparen op autokosten.

Gaat hij u nu vriendelijk bedanken? Of bedenkt hij zich de volgende keer wel twee keer voordat hij u gaat bellen om hem te helpen bij het beschikbaar krijgen van een product of dienst?

Aanspreken op gedrag is iets wat typisch thuis hoort in een hiërarchische relatie tussen aanspreker en aangesprokene. Dat is een positie die u als inkoopprofessional simpelweg niet hebt ten opzichte van uw collega’s. In bovenstaand voorbeeld spreekt u uw collega vooral aan op „geweten”. Hij beseft zich ook wel dat een goedkopere auto voor het bedrijf voordeliger is. Maar hij heeft echter wel budget gekregen wat toereikend is om die BMW te kopen. Gaat hij dan voor het grotere goed, of toch voor eigenbelang. Uw „kritische” vraag heeft in ieder geval de lol van het kopen van de BMW toch al een beetje vergald.

Laatst had ik nog in een seminar over „samenwerking” iemand die, als rechtgeaard traditioneel inkoper, compleet met verkeerde das en comfortabele schoenen, opperde dat „zijn collega’s hem lastig vonden” en dat hij daardoor wist dat hij zijn werk goed deed. Waarop ik, voor open doel, kon inkoppen dat „irritatie inderdaad een goede basis is voor samenwerking”. 

De manier waarop de „kritische” vragen worden gesteld, heeft vaak iets weg van „weet je moeder wel dat je hier bent”, „heb je wel centjes genoeg” of „leg eens aan ome inkoper uit waarom jij denkt nu perse een BMW nodig te hebben om van A naar B te komen”. Terwijl wat u eigenlijk zou willen doen, is uw collega duidelijke keuzemogelijkheden bieden, zonder dat u daar een waardeoordeel in legt. Want, bottomline, wat maakt het u nu uit of hij kiest voor de BMW of de Skoda? Het is toch zijn budget, niet het uwe.

Partner van Inkoperscafé

Hanze Inkoopseminar 2014 – Signed, Sealed, Delivered

Eind januari vond inmiddels voor de 9e keer al weer het Hanze Inkoopseminar plaats. Locatie Hanzehogeschool Groningen waar het conferentiecentrum De Appel gevuld was met meer dan 225 enthousiaste bezoekers. Niet ten onrechte, want met een mix van studenten en inkopers hangt er bij dit seminar altijd een verfrissende en energieke sfeer. Het resultaat van interactie tussen mensen uit het onderwijs en de praktijk. Onderwerp dit jaar: ‘Contractmanagement – Signed, Sealed, Delivered’, belicht vanuit de wetenschappelijke theorie (Arjan van Weele) en de dagelijkse praktijk (Jordie van Berkel).

Contractmanagement – signed, sealed, delivered
Het gebeurt niet vaak dat een seminar flitsend en swingend van start gaat. Bij het Hanze Inkoopseminar is dat in de loop der jaren uitgegroeid tot een traditie via een door de studenten zelf gemaakte video. Dit jaar werd de video ook nog eens gevolgd door de muziek van Stevie Wonder. De titel van zijn liedje ‘Signed, Sealed, Delivered’ vormde de ondertitel van het seminar over contractmanagement om aan te tonen dat de samenwerking tussen leverancier en opdrachtgever na contractondertekening pas echt begint.

Arjan van Weele – wetenschappelijke theorie
Aan de hand van professor Arjan van Weele werden de bezoekers in eerste aanleg getrakteerd op een aantal voorbeelden over hoe het contracteren van (facilitaire) diensten de verkeerde kant op gaat en een beeldende anekdote over het schoonmaken van zijn auto door een neefje van 13 jaar. Via een nadere uitleg over het vakgebied facilitair management introduceerde hij de ‘Agency theory’ en het ‘Agency problem’. Dit laatste doet zich voor als partijen (leverancier en opdrachtgever) verschillende doelstellingen hebben, er ongelijkheid van informatie is bij partijen en ze tenslotte ook nog een verschil van inzicht hebben over risico’s en risico’s delen.

Vervolgens stond hij stil bij een viertal mogelijke perspectieven op de relatie tussen leverancier en opdrachtgever: dyadisch, keten, waardeketen en netwerk. Arjan van Weele sloot zijn presentatie af met het advies een maximale klantwaarde te creëren vanuit het waardeperspectief, de relatie tussen leverancier en opdrachtgever te verbeteren en daarnaast de naleving de gemaakte afspraken goed te bewaken.

Jordie van Berkel – dagelijkse praktijk
Na de pauze was het de beurt aan Jordie van Berkel die enthousiast begon met een interactief deel waarbij de aanwezigen konden reageren op een vijftal stellingen uit de weerbarstige praktijk van facilitair contractmanagement. Vervolgens verdeelde zij de facilitaire contracten in twee types: regiegestuurde contracten op basis van inspanningsverplichting en prestatiecontracten op basis van resultaatsverplichting.

Middels een aantal karakteristieken gaf zij aan dat het afsluiten van een prestatiecontract misschien wel het meest gewild is, maar ook de grootste uitdagingen biedt. Met het benoemen van zeven valkuilen voor dit type contract illustreerde zij de uitdagingen voor het goed uitvoeren van prestatiegericht contractmanagement. Jordie van Berkel sloot haar presentatie af met de uitspraak dat succesvol contractmanagement begint met het besef van een paradigma verschuiving en dat het resultaat voor 50% gebaseerd is op leiderschap, voor 30% op veranderaanpak en voor 20% op focus. 

NEVI Purchase Promise Award 2014
De laatste jaren is het gebruikelijk dat men het Hanze Inkoopseminar eindigt met het bekend maken van de Winnaar van NEVI Purchase Promise Award. Marliese Gevers reikte namens NEVI dit jaar de prijs uit aan Alie Werkman en Mariele Arns voor hun afstudeeropdracht bij het Nederlandse Rode Kruis. Motto: Inkopen, een goed doel op zich. Opvallend was dat van de drie genomineerde opdrachten er twee waren uitgevoerd bij een goed doel. De doelstelling van NEVI om via haar maatschappelijk partnership met VFI, de vereniging van goede doelen organisatie, de professionalisering van inkoop bij goede doelen te ondersteunen zal daar niet vreemd aan zijn geweest.

Op weg naar lustrum in 2015
Wat dit jaar opviel was het weer gegroeide aantal bezoekers, het grote aantal presentaties van studenten en en het hogere kwaliteitsniveau. Het geeft aan dat het volgen van een inkoopopleiding op HBO niveau zich op een groeiende belangstelling mag verheugen en dat de basis voor de toekomst van het inkoopvak hier wordt gelegd. Een reden te meer om als inkoopprofessional volgend jaar aanwezig te zijn bij het lustrum van het Hanze Inkoopseminar. Ook op inkoopgebied gaat er niets boven Groningen. 

Nadere informatie
Als je meer wilt weten over wat er te zien was op het Hanze Seminar kun je de volgende links aanklikken:

Partner van Inkoperscafé

Voor onbepaalde tijd

Waarom heeft  een contract eigenlijk een looptijd? Want als iets lekker gaat, wilt u eigenlijk niet stoppen. En als het slecht gaat wilt u ook niet doorgaan. Toch?
Maar waarom sluiten wij dan allemaal contracten die een vaste einddatum hebben?

Even voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over contracten waarvan de resultaten van de te leveren prestaties zo belangrijk voor u zijn, dat u er contractmanagement voor wilt inrichten. Ik bedoel dus niet het eerste de beste contract voor toiletpapier (tenzij u in toiletpapier handelt natuurlijk).

Zelfs met “partners” sluiten wij contracten voor bepaalde tijd. Dit zijn dus organisaties waarmee wij expliciet aangeven langdurig en vooral intensief willen samenwerken. In de praktijk kom ik veel zogenaamde contracten voor onbepaalde tijd tegen, die dat in werkelijkheid niet zijn. Het zijn gewoon eenmalig vastgelegde spelregels met een jaarlijkse herziening van de prijslijst. En in de spelregels is dan vastgelegd dat het contract op ieder willekeurig moment kan worden ontbonden, met inachtneming van twee maanden opzegtermijn. In theorie is dat dan eigenlijk een contract voor twee maanden; dat is de minimale zekerheid die de leverancier geboden wordt.

Maar wat is nu de motivatie achter deze “eindigheid” van contracten? Als belangrijkste drijfveer zie ik “angst”. Wij zijn bang dat door de geboden zekerheid, de leverancier niet “scherp” blijft. Bang dat wij kansen in de markt missen. Bang dat wij te lang vastzitten aan een leverancier of zelfs afhankelijk van hem worden. Bang om afspraken te moeten maken over zaken die we eigenlijk nog niet weten.

Terwijl dit allemaal aspecten zijn die door het maken van goede afspraken prima af te dekken zijn. Vooraf. Duidelijke afspraken over hoe uit elkaar wordt gegaan. Hoe dan wordt omgegaan met investeringen, afschrijvingen en gerelateerde kostprijscalculaties. Dit dwingt u om vooraf heel open met een leverancier over kosten (en niet over prijzen) te praten.

Het dwingt u ook om het contract daadwerkelijk te managen op basis van “tevredenheid”, en minder op basis van vooraf opgestelde kpi’s. Want wat gisteren als kpi nog kon leiden tot tevredenheid bij uw collega (die ermee moet werken), kan morgen wel tot teleurstelling leiden. Wat drijft die tevredenheid bij uw collega’s? Als u dit op orde heeft, zijn contracten voor onbepaalde tijd geen enkel probleem.

Vergelijk het allemaal eens met een huwelijk. Daarin geldt ook dat huwelijkse voorwaarden het beste voorafgaand aan de trouwdag worden opgesteld. En dat u niet pas in het echtscheidingsconvenant een en ander prettig probeert te regelen. Dat wordt dan erg lastig.
En wie van de gehuwden onder u is met uw partner getrouwd voor 10 jaar met twee keer de optie tot een jaar verlenging en met een jaarlijkse toets op marktconformiteit?

Partner van Inkoperscafé

Cloud sourcing biedt inkopers grip en inzicht

Het klinkt als een match made in heaven: enerzijds stijgt het aantal zzp’ers, anderzijds vergroten veel organisaties hun flexibele schil. Ondanks deze stijging van vraag en aanbod blijkt het voor beide partijen moeilijk om elkaar te vinden. De meeste inkopers worstelen niet alleen met het vinden van de juiste persoon bij de juiste opdracht, er is vaak ook gebrek aan inzicht en grip op de kosten van het gehele inhuurproces en de kwaliteit van de resources. Hoe kunnen organisaties hun inhuurproces dan efficiënter inrichten?

 

Wildgroei 
Ik merk in de praktijk dat zowel opdrachtgevers als zzp’ers behoefte hebben aan één centraal platform waar zzp’ers eenvoudig gevonden kunnen worden en waar zij zelf opdrachten kunnen vinden. Veel organisaties proberen dat in eerste instantie met een eigen marktplaats, maar uit recent onderzoek van de ZZP Barometer blijkt dat slechts een kwart van de zzp’ers gebruik maakt van zulke marktplaatsen. Voor veel zzp’ers geldt dat ze vanwege de wildgroei van marktplaatsen door de bomen het bos niet meer zien. Het aanbod is dus te versnipperd en de meeste zzp’ers zien er geen meerwaarde in om zich bij een groot aantal verschillende organisaties in te schrijven en al die profielen constant up to date te houden.

Cloud sourcing
Cloud sourcing kan voor zowel opdrachtgevers als zzp’ers een uitkomst bieden. De term cloud sourcing verwijst naar de mogelijkheid om complete sourcing oplossingen vanaf de cloud, een online netwerk, in te zetten. De toegang tot de cloud is locatie-, netwerk- en werkplek onafhankelijk en er is geen specifieke hardware- of software installatie nodig.  Organisaties kunnen cloud sourcing op verschillende manieren benutten binnen het inhuurproces, bijvoorbeeld om direct toegang te krijgen tot de digitale dossiers van zzp’ers en om inzichtelijk te krijgen wie er met welke specialisatie beschikbaar is voor een klus.

Communities
Als organisatie is het belangrijk om interesse te wekken bij hoogwaardige specialisten die echt toegevoegde waarde leveren aan de business. Inkopers kunnen hun organisatie via zo’n online portal niet alleen met interessante opdrachten en een prettige werkomgeving onderscheiden − ook overige diensten, zoals een beoordelingssysteem of kennis specifieke communities, bieden een meerwaarde voor zzp’ers. Met communities krijgen ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om inhoudelijk met andere specialisten op een bepaald kennisgebied te discussiëren en ervaringen uit te wisselen. Hier ligt een grote uitdaging voor organisaties. Het is daarbij van belang dat de communities geregeld aangevuld worden met nieuwe content en actualiteiten om zo voldoende interactiviteit te creëren. Een medewerker die zich volledig richt op het beheren en managen van deze community is hierbij essentieel.

Resultaat
Een belangrijk voordeel van de inzet van een centraal platform voor opdrachtgevers is dat het gehele traject, van aanvraag tot en met facturatie, in hetzelfde platform opgenomen kan worden. Op dit moment maken organisaties vaak gebruik van meerdere systemen die niet altijd met elkaar te koppelen zijn. Zo’n tool biedt de mogelijkheid om het gehele inhuurproces via het systeem te verzorgen en beheren of dit (deels) door een sourcing partner te laten doen. Bovendien biedt het opdrachtgevers de mogelijkheid om op zowel hard- als softskills te matchen. Een bijkomend voordeel van de inzet van een centraal platform is dat organisaties ook meer inzicht krijgen in hun kosten en personeelsplanning, omdat direct te zien is welke zzp’ers met welke expertise er de aankomende tijd vrij komen. Door betere dossiervorming en ontstaan er scherpere profielen en een beter overzicht van welke specifieke kennis er nodig en beschikbaar is.

Flexibele schil 
In de toekomst zal de flexibele schil van organisaties alleen maar belangrijker worden. Steeds meer organisaties proberen zo flexibel mogelijk met hun kosten en capaciteiten om te gaan. Een cloud sourcingtool kan opdrachtgevers helpen de juiste zzp’ers te vinden en tegelijkertijd grip op de kosten te houden en scherp inzicht te krijgen in het gehele inhuurproces.

FastFlex publiceerde onlangs een whitepaper over de inzet van cloud sourcing als manier om het inhuurproces efficiënter in te richten.

Partner van Inkoperscafé

Samenwerking met inkoop, in deze tijden zo gek nog niet!

Welke afdeling ontkomt er tegenwoordig nog aan? Budget reducties. De marketeer wordt niet gespaard in deze budget cut rondes. Nu is een budget cut vervelend maar vervelender wordt het als de doelstellingen die zijn meegegeven aan de marketeer niet veranderen. Er is een weg uit deze spagaat: samenwerking met een marketing inkoper. Hieronder een kort relaas van mij ervaringen als marketing inkoopconsultant bij Adjust.

 

Bang for your buck!

De budget reducties maakt het voor de marketeer noodzakelijk om meer ‘bang for your buck’ te krijgen. Immers, dezelfde marketing doelstellingen moeten behaald worden met minder euro’s. Dit betekend dat voor elke euro meer waarde moet worden ingekocht. Wij zien bij veel klanten dat door professioneel in te kopen een groot deel van de budgettaire problemen worden geëlimineerd. En dit is een wezenlijke bijdrage, immers de inkoper kan bijdragen aan de effectiviteit van de marketeer. Voor de inkoper is dit dan ook een ticket om binnen te komen bij marketing. Vanuit mijn ervaringen zijn er wel een drietal succesfactoren te definiëren te weten:

  1. Er was sprake van een goed werkende rolverdeling.  Deze rolverdeling zag er als volgt uit:
    • Als inkoper bracht ik marktkennis in (bijvoorbeeld leveranciersnamen maar ook het benchmarken van de tarieven) en was ik verantwoordelijk voor het doorlopen van een professioneel inkoopproces. Daarbij liet de marketeer alle commerciële zaken bij mij liggen inclusief alle communicatie omtrent dit onderwerp. En dit was waardevol omdat juist het commerciële stuk tot spanningen kan leiden die niet productief zijn.
    • De marketeer was verantwoordelijk voor de inhoud en toets op creativiteit. Daarnaast had de marketeer de ‘final call’ in de keuze van de partner. Immers hij of zij zal met de partner moeten gaan werken.
  2. Er was sprake van concurrentiestelling. Met andere woorden, meerdere partijen werden gevraagd om een aanbieding te maken. Voor elke inkoper is dit logisch, binnen marketing gebeurt dit nog veel te weinig. De reden hiervoor is tweeërlei, enerzijds om maximale commerciële druk uit te kunnen oefenen en anderzijds om een goede inhoudelijke vergelijking te kunnen maken tussen de aanbiedingen van de mogelijke partners. Het is altijd interessant om te zien hoe verschillende partners de case op een andere wijze aanvliegen. De informatie die je hiermee krijgt is zeer waardevol. De marketeer is veelal achteraf positief verrast en blij dat meerdere partijen uitgenodigd waren.
  3. Er was een duidelijk inkoopproces bepaald met een heldere strategie. Elke inkoper hanteert wel een standaard sourcing proces. Zoals bekend is het goed volgen van dit proces, gebaseerd op een goede strategie zeer rendabel. En de grootste open deur is helaas nog steeds heel erg waar, vroege betrokkenheid van de inkoper.

Ik ben, net zoals mijn collega’s bij Adjust, veel sceptische marketeers tegen gekomen die liever geen bemoeienis willen hebben van een inkoper omdat de focus dan te veel op kosten komt te liggen. Ik snap de angst, maar een professionele marketing inkoper weet dat het gaat om waarde creatie, niet om kosten alleen. Hij/zij ondersteunt in een inkoopproces waarin creativiteit maximaal tot zijn recht komt en weet tegelijkertijd de kosten in de hand te houden. Juist in deze tijden is het goed om samen te werken met een kundige marketing inkoper.

Partner van Inkoperscafé

Vakantiechaos en goede voornemens

Genietend van mijn vakantie aan een mooi meer in Italië, onder de zon en temperaturen van 40 graden C, laat ik alles eens even lekker los. Wat is Nederland ver weg en ook het gestructureerde leventje waarin we van alles moeten. Organiseren en plannen zijn nu niet van toepassing behalve als we opeens trek krijgen of de zon helemaal zat zijn. Dan nemen we Aktie. Voor het eten hebben we keuze uit tal van restaurantjes of lekkere dingen halen uit de plaatselijke goed gevulde supermarkt. Deze laatste wint het meestal omdat we toch graag zelf rommelen bij onze tent.

 

Een dilemma is dat we de zon nog niet zat zijn maar wel de bijhorende temperaturen en al die mensen die net als wij genieten van het meer. Al dat gekwebbel de hele dag en ik heb nooit geweten dat er zoveel mensen op een vierkante meter passen. Wij vinden Nederland al aardig vol, nou als je dit ziet verlang je naar onze ruimte.

Wij hebben een vouwwagen, dus verkassen is niet zo’n heel erg groot probleem maar deze moet nu wel adhoc genomen worden. We hadden thuis namelijk al maanden van te voren (wij houden van lange voorpret) het een en ander al uitgezocht. Waar gaan we dan nu naar toe. We zijn al een paar keer verkast en daarvan hebben we geleerd, niet te ver en ook niet te laat aankomen want het is overal sneller donker dan bij ons thuis. En ik kan je vertellen dat een tent opzetten in het donker niet echt aantrekkelijk is.

Hier zo mee bezig zijnde bedenk ik me dat het vaak in organisaties ook zo gaat. Iedereen is met zijn eigen werk bezig en dat gaat goed zolang er niets vreemds gebeurt. Pas als er veranderingen plaatsvinden ontstaat er onrust in de tent. Van hoe kan dat nou en waarom doet die leverancier nou niet wat is afgesproken of waarom heeft de budgethouder nou zelf weer met de leverancier gepraat en inkoop niet betrokken. En vervolgens stapt men naar inkoop om het op te lossen. Waarbij de conclusie valt dat dit de volgende keer anders moet. Maar meestal gaat men daarna over tot de orde van de dag.

Soms bij hele belangrijke aanbestedingen die grote impact hebben op de organisatie dan wil men nog wel eens de handen ineen slaan. Dan wordt er een projectteam samengesteld en een projectplan met inkoopprojectplan en volgt men het proces. Tijdens deze samenwerking leert men elkaar goed kennen en hierdoor is het ook goed communiceren waarom bepaalde stappen gemaakt moeten worden en hoe deze in de toekomst gemanaged kunnen worden. Zodra selectie heeft plaatsgevonden en contract is afgesloten wordt het spannend. Want om het contract daarna binnen de organisatie te borgen en te managen zullen mensen hier tijd voor moeten krijgen. Maar mensen zitten soms zo vol met andere taken die ook allemaal gedaan moeten worden dat men in een spagaat komt. Dit laatste onderdeel moet ook een onderdeel zijn van het project plan en ook mee worden genomen in de business case anders zal je nooit draagvlak krijgen en mensen ervoor beschikbaar krijgen.

Die paar projecten die zo belangrijk zijn voor de organisatie worden vaak op adhoc basis opgepakt en gemanaged. De ene kant heel goed dat er dan wel bewustzijn is dat bepaalde projecten absoluut gemanaged moeten worden maar omdat het op adhoc basis gebeurt zullen er geen structurele processen en documenten en werkwijzen aan ten grondslag liggen. Wat weer betekend dat het wiel telkens opnieuw uitgevonden moet worden wat ook weer tijd en geld kost.

Zo voelt het bij ons nu ook een beetje. De ene kant die heerlijke vrijheid van we gaan waar we willen maar aan de andere kant moet er lijn in zitten anders komen we niet thuis. En deze keer zullen we het anders aanpakken want we hebben een hoop lesson learned opgedaan tot nu toe. Maar voorlopig schuiven we dat nog even voor ons uit. We hebben nog een heerlijke Pinot Grigio koud staan.

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres