Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Supermarkten scoren onder de maat op palmolie

Nederlandse supermarkten doen het matig tot slecht bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Ahold Delhaize heeft van de Nederlandse retailers de hoogste score met 12 uit 22 punten. Zo laat een internationale palmoliescorekaart zien van het Wereld Natuur Fonds (WNF), waarover Distrifood bericht. Superunie heeft 11,5 punten en Jumbo scoort een roodgemarkeerde 9 punten.

Volgens het WNF schieten alle grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven tekort. Geen enkel bedrijf haalt wereldwijd de topscore op de nieuwe ranglijst. De palmoliescorekaart beoordeelt wat merken doen aan het beperken van de negatieve effecten van niet-duurzame inkoop van palmolie als meest gebruikte plantaardige olie.

Nederlandse bedrijven
Van alle retailers wereldwijd neemt Ahold Delhaize een gedeelde 25e plek in. De top-3 bestaat uit Edeka, Kaufland en Ikea met respectievelijk 19,8, 19,3 en 19 punten. Op plaats 4 en 5 staan Marks & Spencer (18,8) en Aldi Süd (18,3). FrieslandCampina doet het van de onderzochte Nederlandse bedrijven het best met 17 van 22 punten. Unilever volgt met 14,8 punten. Remia staat onderaan in de Nederlandse lijst, omdat het niet inging op de vraag van het WNF. Daarnaast scoort Jacobs Douwe Egberts heel slecht met een 1,8.

Verwoestende productie
Het WNF benadrukt dat als palmolie onverantwoord wordt geproduceerd, dat verwoestend kan zijn voor bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. De scorekaart laat volgens het WNF zien dat de meeste bedrijven nog ver weg zijn van het duurzaam inkopen en produceren van palmolie. De natuurorganisatie vindt dit teleurstellend.

Bron: Distrifood

Partner van Inkoperscafé

Geef je mening en win €50,-

Deze vragenlijst is opgesteld voor een afstudeeronderzoek over Inkoperscafe.nl. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 3 minuten en is anoniem. Bij de laatste vraag krijgt u de mogelijkheid om uw e-mailadres in te vullen om kans te maken op een waardebon van bol.com t.w.v. €50,-.

Alvast hartelijk dan voor uw deelname!

Partner van Inkoperscafé

Het glazen plafond van inkoop doorbreken gaat niet alleen over genderdiversiteit

De meeste inkoopafdelingen worden alom erkend voor hun bijdrage aan zakelijk succes. Desondanks vormen vrouwelijke inkoopleiders nog steeds een minderheid in de directiekamer. Gemiddeld wordt 80% van deze rollen in topbedrijven nog steeds ingenomen door mannelijke leider. Het verwijderen van gendervooroordelen is niet alleen een HR-initiatief; het moet onderdeel worden van de organisatiecultuur, zo meldt Supply Chain Dive.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Ondernemersvertrouwen daalt, maar is nog steeds positief

Het Nederlandse ondernemersvertrouwen lag aan het begin van het vierde kwartaal van 2019 lager dan in het kwartaal daarvoor. Toch is de stemming van de ondernemers nog steeds bovengemiddeld positief. Het ondernemersvertrouwen bedroeg 6,6 in het vierde kwartaal. Dat was in het derde kwartaal nog 10,6. Deze daling komt in de meeste bedrijfstakken terug. Zo berichten het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

‘Energieleveranciers lopen er de kantjes vanaf’

Het aanbod van groene stroom in Nederland is het afgelopen jaar amper groener geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Stroomranking’ van organisaties Natuur & Milieu, WISE, de Consumentenbond en Greenpeace. Vooral de zakelijke markt blijft hierin achter.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Een derde van selectie leveranciers vindt 'incorrect' plaats

Bedrijven begrijpen vaak hun eigen beleid niet om leveranciers te controleren op omkoping en corruptie. Daarbij passen ze dergelijke beleidsregels inconsistent toe. Zo blijkt uit een onderzoek van Dow Jones Risk & Compliance naar de externe risicobeheerpraktijken van Britse bedrijven waarover het Britse Supply Management bericht.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Eindrapport 'Platform Inkoopkracht Dure Geneesmiddelen' voorgelegd

Het eindrapport van het ‘Platform Inkoopkracht Dure Geneesmiddelen’ is door minister Bruins aan de Tweede Kamer voorgelegd. In 2017 was het Platform ingesteld, om zo de inkoopkracht (bestaande uit inkoop, gepast gebruik en verantwoorde inzet) van ziekenhuizen en zorgverzekeraars ten aanzien van dure geneesmiddelen te versterken. Het eindrapport biedt belangrijke input bij de uitvoering van zeven nieuwe actielijnen, zo meldt Zorgkrant.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Professionele norm stuurt gedrag inkoper

Financiële prikkels bepalen het gedrag van inkopers minder dan professionele normen. Deze conclusie trekt Max Boodie in zijn proefschrift, waarmee hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Boodie onderzocht in zijn onderzoek zogeheten ‘knowledge-doing gaps’. Hij wilde weten waarom inkopers die bekend zijn met de inkooptheorie er vaak toch niet naar handelen; waarom doen ze niet wat als ideaal wordt beschreven in vaktijdschriften en inkoopboeken? En hoe kunnen financiële en niet-financiële prikkels (‘incentives’) gebruikt worden om het gedrag van inkopers te sturen? (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Online reviews steeds belangrijker voor inkopers

Het is al langer bekend dat online reviews de aankopen van b2c-consumenten substantieel beïnvloeden. Tegenwoordig spelen dit soort informatiebronnen echter ook een steeds grotere rol bij de inkoopprocessen van b2b-inkoopprofessionals. Dat blijkt uit een deze maand gepubliceerde studie in de Journal of the Academy of Marketing Science. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Betaalgedrag bedrijven verslechterd

Grote bedrijven hebben met hun mkb-leveranciers betaaltermijnen van gemiddeld 35 dagen afgesproken. Desondanks komt de betaling gemiddeld pas na 43 dagen binnen. Dat betekent dat leveranciers ten opzichte van een jaar geleden, twee dagen langer moeten wachten op hun geld. (meer…)

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres