Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé

Voor boeren is kennis leverancier het belangrijkst

Boeren vinden de kennis van hun leveranciers over de sector en de ontwikkelingen daarin steeds belangrijker. Dat is voor maar liefst 68 procent van de boeren tegenwoordig de belangrijkste eigenschap van een leverancier. Opmerkelijk genoeg gold dit in 2013 en 2017 voor maar een vijfde van de boeren. Zo laat onderzoek van CRM Partners onder 203 Nederlandse boeren zien, waarover Brisk Magazine bericht.

Kennispartner
Uit het onderzoek blijkt dat bij de belangrijkste overwegingen voor een overstap naar een andere leverancier, boeren een goede klantrelatie belangrijker vinden dan de financiële kant. Slechts negen procent van de boeren zou de relatie met de huidige leverancier beëindigen als een andere leverancier de laagste prijs vraagt. Bij een betere service stapt tien procent over. Dat geldt voor achttien procent als de leverancier de tijd neemt voor het begrijpen van hun bedrijf. Ruim een kwart (27 procent) van de boeren gaat over naar een andere leverancier met kennis en inzichten die de boer helpen efficiënter te worden. “Uit deze resultaten blijkt dat u zich als leverancier geliefd maakt door uzelf te positioneren als kennispartner. Een logisch gevolg van de recente ontwikkelingen in de agrisector. De markt is kwetsbaar voor eisen vanuit de samenleving en overheid en dat maakt dat de waarde van kennis stijgt”, stelt Erwin van Eeken van CRM Partners.

Bron: Brisk Magazine

Partner van Inkoperscafé

Bijna 1000 Nederlandse bedrijven hebben last van gevolgen coronavirus

De uitbraak van het coronavirus in China heeft gevolgen voor zo’n 1000 bedrijven in Nederland. Dit meldt AccountantWeek op basis van berichtgeving in het FD over het onderzoeksrapport Worldwide Business Impact of the Coronavirus van onderzoeksbureau Altares Dun & Bradstreet. Het betreft bedrijven met filialen of dochterondernemingen in de regio’s in China waar het virus heerst.

De onderzoekers van Altares Dun & Bradstreet concluderen dat Nederland bij de top tien van landen hoort, die economisch het meest lijden onder het coronavirus. Er zijn 49.000 niet-Chinese bedrijven actief in de gebieden in China met een uitbraak van het coronavirus. Het leeuwendeel van die bedrijven is Amerikaans, Japans en Duits. Bij twee procent van de bedrijven gaat het om Nederlandse ondernemingen.

Transporthub
“Wuhan, de plaats waar het coronavirus uitbrak, is een belangrijke transporthub in China”, licht Altares Dun & Bradstreet toe. Het bureau benadrukt dat door de Chinese maatregelen om het coronavirus af te stoppen, een deel van de bevoorradingsketens stil komt te liggen. “Dit heeft desastreuze gevolgen voor een bedrijf en daarom is het essentieel dat organisaties de mogelijke impact goed in het vizier hebben.”

Bron: AccountantWeek

Partner van Inkoperscafé

Wat zegt de inkoopmanagersindex PMI?

De Nevi PMI (purchasing managers’ index) of – op zijn Nederlands – de inkoopmanagersindex, steeg van 48.3 in december naar 49.9 in januari. Nevi bracht dit nieuws met de vermelding dat er nog steeds krimp is in de Nederlandse productiesector, maar dat deze bijna verwaarloosbaar is. De inkopersvereniging maakt de Nevi PMI maandelijks bekend. Wat houdt deze index eigenlijk in en wat is de betekenis ervan?

Iedere eerste werkdag van de maand publiceert Nevi de Nevi PMI (in dit artikel verder PMI genoemd) voor Nederland. Dit indexcijfer geeft het vertrouwen weer van inkoopmanagers in de economie. Het doel van de PMI is volgens Nevi ‘om informatie te verstrekken over huidige en toekomstige zakelijke voorwaarden aan inkoopmanagers, besluitvormers en investeerders van bedrijven’. Inkopers kunnen de gegevens uit de PMI gebruiken als onderbouwing voor inkoopkeuzes. “Het is een tool voor inkoopprofessionals om hun werk beter te doen. Nevi richt zich op ondersteuning van inkoopprofessionals en dit past daarin”, licht Nevi bij navraag toe.

Invloedrijke inkopers
Door het volgen van de inkooptrends geeft de PMI volgens Nevi een actueel beeld van de economische ontwikkeling van de Nederlandse productiesector. De PMI loopt meestal vooruit op veranderingen in de economische activiteit en productie. Financiële deskundigen en media beschouwen de ontwikkeling en beweging van de PMI dan ook als een belangrijke factor in de economie.

Volgens Nevi hebben inkopers veel invloed op onze economie. Emeritus Nevi hoogleraar Arjan van Weele onderstreept dit in een filmpje op de site van de inkopersvereniging: “Zetten inkopers meer contracten in de markt, dan hebben leveranciers en bedrijven het drukker. Als inkopers minder contracten afsluiten dan hebben bedrijven minder te doen.” Alle reden dus volgens Van Weele om inkopers goed in de gaten te houden. “De PMI houdt in dat we maandelijks het gedrag van inkopers in de praktijk volgen op basis van werkelijke cijfers. Inkopers rapporteren maandelijks de contracten die ze in de markt hebben gezet, de prijsniveaus waartegen ze contracten hebben afgesloten, de voorraad die ze hebben zien toe- of afnemen en de werkgelegenheid in hun bedrijf. Het is een uniek instrument om de economische ontwikkeling te volgen en geeft betrouwbare informatie over de economie.” 

400 bedrijven
Internationaal gezien zijn de belangrijkste bepalers van PMI’s het Institute for Supply Management (ISM), het Singapore Institute of Purchasing and Materials Management (SIPMM) en IHS Markit. De Nederlandse PMI wordt samengesteld door IHS Markit. De basis daarbij is een enquête onder een volgens IHS Markit representatief panel van ongeveer 400 bedrijven in de Nederlandse industrie. Dit panel is onderverdeeld op basis van het bruto binnenlands product (BBP) en het aantal werknemers. De respondenten krijgen vragen over productie, nieuwe orders, exportorders, ingekocht materiaal, inkoopprijs, werkgelegenheid, levertijden, voorraad ingekocht materiaal en voorraad gereed product.

De PMI-score ligt op, onder of boven de 50. Bij een PMI van 50 heeft er geen verandering plaatsgevonden. Is de inkoopmanagersindex lager dan 50, dan wijst dat op een dalende economische groei met de inschatting dat de productie en activiteiten afnemen. Ligt de PMI boven de 50, dan duidt dat op een groeiende economie en meer vertrouwen. Hoe meer de index verschilt van 50, hoe meer de economie verandert.

De rekenformule voor de PMI is: PMI = (P1 * 1) + (P2 * 0,5) + (P3 * 0)

Hierbij is:

P1 = percentage antwoorden dat een verbetering meldt

P2 = percentage antwoorden dat geen wijziging meldt

P3 = percentage antwoorden dat een verslechtering meldt.

De Nevi PMI bestaat uit negen deelindexen. Het gaat daarbij om het aantal exportorders, de werkgelegenheid, de voorraden ingekocht materiaal en gereed product, de hoeveelheid ingekocht materiaal, de levertijden, de inkoopprijs, het aantal nieuwe orders en de productiecijfers. Daarnaast geeft de PMI een overzicht van prijsdalingen en –stijgingen per grondstof of productgroep. Nevi legt uit dat de deelindexen een tendens weergeven. Daarnaast geeft de grondstoffenpagina informatie over de ontwikkelingen van grondstoffen die voor inkopers van belang zijn.

Deelnemerspanel
Henk Schiere is senior strategic buyer bij Apollo Vredestein. Hij vertelt op de site van Nevi dat hij de informatie uit de PMI onder andere gebruikt om de interne stakeholders te informeren. Daarnaast doet Schiere bijvoorbeeld een beroep op de informatie uit de PMI bij gesprekken met leveranciers, als hij denkt dat er een voorraadtekort dreigt. Vanwege kostenafwegingen besteedt Apollo Vredestein meer uit, waardoor het steeds afhankelijker wordt van leveranciers. “Daarom is het nog belangrijker dat wij goed weten wat er in de markt gebeurt, zodat we daar vroegtijdig op kunnen inspelen”, legt Schiere uit.

Schiere is blij met de informatie die de PMI hem biedt. “Natuurlijk kun je ook veel marktinformatie online vinden, maar je moet je altijd afvragen wat de kwaliteit daarvan is. Bovendien kost dergelijk eigen research veel tijd. De PMI geeft een gedegen overzicht van de ontwikkeling in de Nederlandse industrie en de prijsontwikkelingen in een heel breed scala aan productgroepen.”

Een kanttekening van hem is dat de 400 bedrijven die de data voor de PMI aanleveren anoniem zijn. “Ik zou wel graag willen weten hoeveel bedrijven zich op de inkoopcategorieën richten die ook voor ons interessant zijn en hoe groot het inkoopvolume van die bedrijven is. Want uiteindelijk bepaalt dat natuurlijk de echte waarde van dit instrument.”

Volgens Nevi is een specificatie van de inkoopmanagersindex niet mogelijk. “De PMI wordt gemaakt door IHS Markit. Nevi heeft daar geen invloed op. Het is een van de vele PMI’s die IHS Markit maakt. Dat gebeurt allemaal volgens hetzelfde systeem. We hebben bijvoorbeeld gekeken of duurzaamheid er in naar voren kon komen, maar dat was niet mogelijk. Nevi gaat ook niet over het deelnemerspanel. We weten niet wie daarin zitten. Dat kan ook niet, omdat het om een onafhankelijk instrument en onderzoek gaat.”

Belangrijke economische indicator
Maarten Erasmus, managing consultant bij  inkoopdienstverlener Emeritor, denkt niet dat de PMI van veel waarde is voor inkopers zelf. “Als algemeen cijfer over groei of krimp per sector is hij veel te grof. De inkoop van materialen vraagt om veel specifiekere informatie die afhangt van de branche. Inkopers doen daarom liever een beroep op branchespecifieke indexen. Het gaat om indexen waarvoor de inkopers in de branche cijfers aanleveren, die daarna in algemene vorm worden gedeeld met de andere deelnemers.” Daarom is het volgens Erasmus niet logisch dat NEVI zich inspant om de PMI wereldkundig te maken, omdat de leden er weinig aan hebben. “Overigens hebben inkopers natuurlijk wel informatie die interessant is voor andere inkopers. Maar die delen zij niet. Om tactische redenen. De echt interessante informatie blijft onder de pet.”

Erasmus ontkent niet dat de Nederlandse PMI een van de belangrijkste indicatoren voor onze economie is. “Zo hanteren banken de index bijvoorbeeld bij het bepalen van de rentevoet. Daarnaast is het een vroege economische voorspeller. Plaatsen inkopers in de industrie meer orders, dan kun je erop rekenen dat de productie en verkopen gaan stijgen. De PMI is gebaseerd op feiten en is daarmee niet alleen een vroege, maar ook een betrouwbare indicator.” Hij meent dan ook dat de PMI vooral interessant is voor economen, investeerders en beleggers, maar niet voor de oorspronkelijke doelgroep, de inkoopmanagers.

Nevi beklemtoont dat het bij PMI om een instrument vanuit inkoop gaat over wat de markt gaat doen. “De inkoper ziet op het eigen bureau wat de trends zijn en wat de grondstoffen gaan doen. Daarnaast kan de afdeling inkoop er de algemene ontwikkelingen op inkoopgebied mee laten zien aan het management.”

Dit overtuigt Erasmus niet. “Voor specifieke ontwikkelingen zijn er speciale indexen (bijvoorbeeld voor grondstoffen) die inkopers kunnen volgen in plaats van de PMI. Ik kan me ook niet voorstellen dat het management zit te wachten op een overzicht van de algemene ontwikkelingen op inkoopgebied. De index geeft een belangrijk inzicht aan economen, maar niet aan inkopers.”

Inzicht in trends
De waarde van de PMI lijkt vooral te liggen in de trends op het gebied van economie en inkoop die de inkoopmanagersindex laat zien. Vooral voor economen is het een belangrijk instrument om te kijken waar het met de economie naar toe gaat. Aan inkopers geeft het met name een algemeen beeld. Zij kunnen de PMI in combinatie met branche- en bedrijfsspecifieke informatie gebruiken om hun beleid voor de komende periode te bepalen.    

Partner van Inkoperscafé

Supermarkten scoren onder de maat op palmolie

Nederlandse supermarkten doen het matig tot slecht bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Ahold Delhaize heeft van de Nederlandse retailers de hoogste score met 12 uit 22 punten. Zo laat een internationale palmoliescorekaart zien van het Wereld Natuur Fonds (WNF), waarover Distrifood bericht. Superunie heeft 11,5 punten en Jumbo scoort een roodgemarkeerde 9 punten.

Volgens het WNF schieten alle grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven tekort. Geen enkel bedrijf haalt wereldwijd de topscore op de nieuwe ranglijst. De palmoliescorekaart beoordeelt wat merken doen aan het beperken van de negatieve effecten van niet-duurzame inkoop van palmolie als meest gebruikte plantaardige olie.

Nederlandse bedrijven
Van alle retailers wereldwijd neemt Ahold Delhaize een gedeelde 25e plek in. De top-3 bestaat uit Edeka, Kaufland en Ikea met respectievelijk 19,8, 19,3 en 19 punten. Op plaats 4 en 5 staan Marks & Spencer (18,8) en Aldi Süd (18,3). FrieslandCampina doet het van de onderzochte Nederlandse bedrijven het best met 17 van 22 punten. Unilever volgt met 14,8 punten. Remia staat onderaan in de Nederlandse lijst, omdat het niet inging op de vraag van het WNF. Daarnaast scoort Jacobs Douwe Egberts heel slecht met een 1,8.

Verwoestende productie
Het WNF benadrukt dat als palmolie onverantwoord wordt geproduceerd, dat verwoestend kan zijn voor bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. De scorekaart laat volgens het WNF zien dat de meeste bedrijven nog ver weg zijn van het duurzaam inkopen en produceren van palmolie. De natuurorganisatie vindt dit teleurstellend.

Bron: Distrifood

Partner van Inkoperscafé

Geef je mening en win €50,-

Deze vragenlijst is opgesteld voor een afstudeeronderzoek over Inkoperscafe.nl. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 3 minuten en is anoniem. Bij de laatste vraag krijgt u de mogelijkheid om uw e-mailadres in te vullen om kans te maken op een waardebon van bol.com t.w.v. €50,-.

Alvast hartelijk dan voor uw deelname!

Partner van Inkoperscafé

Het glazen plafond van inkoop doorbreken gaat niet alleen over genderdiversiteit

De meeste inkoopafdelingen worden alom erkend voor hun bijdrage aan zakelijk succes. Desondanks vormen vrouwelijke inkoopleiders nog steeds een minderheid in de directiekamer. Gemiddeld wordt 80% van deze rollen in topbedrijven nog steeds ingenomen door mannelijke leider. Het verwijderen van gendervooroordelen is niet alleen een HR-initiatief; het moet onderdeel worden van de organisatiecultuur, zo meldt Supply Chain Dive.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Ondernemersvertrouwen daalt, maar is nog steeds positief

Het Nederlandse ondernemersvertrouwen lag aan het begin van het vierde kwartaal van 2019 lager dan in het kwartaal daarvoor. Toch is de stemming van de ondernemers nog steeds bovengemiddeld positief. Het ondernemersvertrouwen bedroeg 6,6 in het vierde kwartaal. Dat was in het derde kwartaal nog 10,6. Deze daling komt in de meeste bedrijfstakken terug. Zo berichten het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

‘Energieleveranciers lopen er de kantjes vanaf’

Het aanbod van groene stroom in Nederland is het afgelopen jaar amper groener geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Stroomranking’ van organisaties Natuur & Milieu, WISE, de Consumentenbond en Greenpeace. Vooral de zakelijke markt blijft hierin achter.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Een derde van selectie leveranciers vindt 'incorrect' plaats

Bedrijven begrijpen vaak hun eigen beleid niet om leveranciers te controleren op omkoping en corruptie. Daarbij passen ze dergelijke beleidsregels inconsistent toe. Zo blijkt uit een onderzoek van Dow Jones Risk & Compliance naar de externe risicobeheerpraktijken van Britse bedrijven waarover het Britse Supply Management bericht.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Eindrapport 'Platform Inkoopkracht Dure Geneesmiddelen' voorgelegd

Het eindrapport van het ‘Platform Inkoopkracht Dure Geneesmiddelen’ is door minister Bruins aan de Tweede Kamer voorgelegd. In 2017 was het Platform ingesteld, om zo de inkoopkracht (bestaande uit inkoop, gepast gebruik en verantwoorde inzet) van ziekenhuizen en zorgverzekeraars ten aanzien van dure geneesmiddelen te versterken. Het eindrapport biedt belangrijke input bij de uitvoering van zeven nieuwe actielijnen, zo meldt Zorgkrant.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres