Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Hoge transportprijzen in vierde kwartaal 2017

De transportprijzen zijn in het vierde kwartaal van 2017 flink gestegen. De index, 107.9, is nog nooit zo hoog geweest. In vergelijking met het derde kwartaal, zijn de prijzen van het vierde kwartaal met 6 procent gestegen. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Stroom vluchtelingen Calais heeft impact op transportketen

De enorm toegenomen stroom aan vluchtelingen in Calais heeft impact op de transportketen. Transport en Logistiek Nederland (TLN), de ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, luidt dan ook de noodklok over de verstekelingenproblematiek in de Franse stad.

Steeds meer vluchtelingen proberen in vrachtauto’s via Calais naar Groot-Brittannië te komen. Volgens de brancheorganisatie rijden chauffeurs van Nederlandse bedrijven daarom liever niet meer naar Calais. ‘Transporteurs zien zich genoodzaakt opdrachten te weigeren en lijden verliezen door schades’, berichtte TLN eind mei. De brancheorganisatie zegt over de kwestie van veel leden verontrustende signalen te krijgen. TLN benadrukt dat ondernemers en hun chauffeurs in de EU moeten kunnen rekenen op veilige werkomstandigheden, dat schrijft het FD.

Omvang schade
Op dit moment wordt onderzocht hoe groot de schade voor de transporteurs is, zegt een woordvoerder van de belangenbehartiger van duizenden Nederlandse transporteurs. Daarbij gaat het niet alleen om het mislopen van opdrachten, maar ook om andere kostenposten. Voorzitter Arthur van Dijk van TLN wil heel snel in overleg met staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie. Om samen met direct belanghebbenden afspraken te maken over mogelijke maatregelen.

Partner van Inkoperscafé

EU onderschept meer gevaarlijke producten

De lidstaten van de Europese Unie hebben het afgelopen jaar 2435 gevaarlijke producten geweerd van de interne markt. Dat is drie procent meer dan in 2013. De goederen werden tegengehouden aan de buitengrenzen of van de markt gehaald. Dat schrijft FD.nl.

De Europese Commissie beschrijft de geweerde producten maandag in het jaarlijkse verslag over Rapex, dat staat voor: ‘Rapid Alert System for non-food consumer products’. Dit is een waarschuwingssysteem voor gevaarlijke producten die niet voor consumptie zijn bestemd. Via het systeem wisselen de nationale warenautoriteiten sinds 2004 op Europees niveau informatie uit over gevaarlijk producten die zij uit hun markt bannen. De 28 lidstaten van de Europese Unie gebruiken het, maar ook IJsland, Liechtenstein en Noorwegen.

Speelgoed
Vooral over speelgoed (28%) en textielproducten (23%) wisselde het systeem snel informatie uit. Daarbij was sprake van gevaar voor verwonding, verstikking of er bestonden chemische risico’s. Er werd vaak chroom in schoenen en lederwaren aangetroffen, en weekmakers in speelgoed en kinderverzorgingsproducten. In Hongarije, Duitsland en Spanje werden de meeste gevaarlijke producten onderschept. 

China
Van de geweerde producten was 64 procent afkomstig uit China. De Europese Commissie werkt aan een koppeling tussen het Rapex-systeem en de Chinese autoriteiten. In 2014 werden 2755 vervolgacties in het systeem geregistreerd, zoals het instellen van een handelsverbod, het terugroepen van producten en het weigeren van invoer bij de douane.

Partner van Inkoperscafé

St. Antonius Ziekenhuis sluit logistieke deal

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft een intentieovereenkomst ondertekend met Logistiek dienstverlener CB.[slide] Hierin is de samenwerking tussen beide partijen op het gebied van healthcare logistiek vastgelegd. Naast deze inmiddels operationele samenwerking, hebben het ziekenhuis en CB afspraken gemaakt om te onderzoeken waar nog meer toegevoegde waarde te leveren is. Dat schrijft LogistiekTotaal.

Het St. Antonius Ziekenhuis Utrecht/Nieuwegein heeft honderden leveranciers die tot voor kort allemaal individueel goederen leverden. Dat zorgde voor een flinke druk op de goederenontvangst en het centraal magazijn van het ziekenhuis. Samen met het ziekenhuis heeft CB hiervoor de afgelopen periode oplossingen ingericht. Een hiervan is dat verschillende leveranciers hun zendingen nu eerst bij CB leveren. CB ontvangt en sorteert de goederen en levert ze vervolgens gebundeld uit aan het ziekenhuis. Zo wordt de eigen logistieke operatie binnen het ziekenhuis een stuk efficiënter, goedkoper en eenvoudiger.

Efficiënter en effectiever
CB en het St. Antonius geven de samenwerking gefaseerd vorm. In de vervolgfasen zal de dienstverlening stapsgewijs verder worden opgeschaald en uitgebreid, onder meer door steeds meer leveranciers te betrekken. Volgens het management van het St. Antonius Ziekenhuis zorgt de samenwerking met CB voor een efficiënter en goedkoper logistiek proces. De druk op kostenverlaging in de zorg is namelijk groot. Deze kostenbesparingen zijn alleen te realiseren door efficiënter en effectiever met de leveranciers samen te gaan werken.

Partner van Inkoperscafé

Boeing bouwt extra stoelen in voor Ryanair

Doordat Boeing wel extra stoelen wil inbouwen in nieuwe vliegtuigen voor prijsvechter Ryanair mag het de komende jaren tweehonderd nieuwe toestellen leveren.[slide]

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer een order geplaatst van honderd Boeing 737 MAX-toestellen, met een optie voor nog eens honderd extra vliegtuigen. De omvang van deze order zal vrijwel zeker op in totaal tweehonderd toestellen uitkomen, aangezien Ryanair erom bekend staat dat het steeds alle opties op bestelde vliegtuigen licht. De strijd om de aanbesteding liep tussen Boeing en het Europese Airbus. Volgens Ryanair-topman Michael O’Leary was Boeing bereid om verder te gaan dan Airbus.

Nieuw model
De bereidwilligheid om extra zitplaatsen in te bouwen was volgens O’Leary doorslaggevend. Deze stoelen hebben voor Ryanair een waarde van zo’n 1 miljoen dollar per jaar. De 737 MAX is alweer de vierde generatie van de Boeing 737, een toestel voor de middellange afstand met een capaciteit van ongeveer 140 tot 200 passagiers. Het eerste toestel van dit type levert het in 2017, vijftig jaar na de eerste 737.

Populair en zuinig
In totaal heeft de vliegtuigbouwer uit Seattle al meer dan 2200 orders binnen voor het populaire toestel, dat een betrouwbare reputatie geniet in de markt. De vliegtuigen die Ryanair koopt, zijn zo ontworpen dat zij relatief weinig brandstof gebruiken. Dit is zeer belangrijk voor de luchtvaartmaatschappij, die als prijsvechter bekend staat.

Partner van Inkoperscafé

Inkopers drukken prijs van varkensvlees

Nu Rusland als afzetmarkt is weggevallen, houden inkopers van supermarkten zich bezig met het drukken van de prijs van varkensvlees. Dat stelt Maarten Rooijakkers, voorzitter LTO vakgroep varkenshouders.[slide]

Rooijakkers zegt in het vakblad De Boerderij dat inkopers van supermarkten proberen prijzen te drukken van varkensvlees nu Rusland als afzetmarkt is weggevallen. Hij heeft signalen ontvangen in die richting. Volgens hem mag de Russchische boycot niet ten koste gaan van een eerlijke prijs voor varkensvlees. “Het geeft geen pas dat de supermarkten een slaatje proberen te slaan uit de huidige situatie.”

Kapitaalvernietiging
De voorzitter is bang dat veel bedrijven in de problemen komen en dat kan op de lange termijn ook schadelijk zijn voor de consument, aangezien er sprake is van kapitaalvernietiging. Rooijakkers laat tevens weten het niet eens te zijn met staatssecretaris Dijksma. In een brief aan de Tweede Kamer laat zij weten dat de ingestelde boycot voor de varkenssector niet zo veel verandert in de situatie. Er kan namelijk al niet meer geëxporteerd worden. “Er was tot voor kort de hoop dat die export op korte termijn weer hervat zou kunnen worden. Dat perspectief is verdwenen en daardoor is de situatie op de lange termijn wel degelijk geheel veranderd.”

Partner van Inkoperscafé

Aanbesteding afvalverwerking naar de prullenbak?

Vuilverwerker Attero uit Wijster heeft de aanbesteding voor het verwerken van afval in acht Drentse gemeenten gewonnen. Een andere afvalverwerker, SITA uit Arnhem, vindt de wijze waarop dat gebeurd is oneerlijk en sleept Attero voor de rechter.

Volgens SITA heeft Attero de aanbesteding van afvalverwerking in de Drentse gemeenten Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen en Tynaarloo op een oneerlijke wijze gewonnen. Het vuilverwerkingsbedrijf uit Wijster heeft zich volgens SITA met extreem lage prijzen ingeschreven op de aanbesteding. Bovendien zou Attero zijn voorgetrokken, omdat enkele gemeentes aandeelhouder zijn van het afvalverwerkingsbedrijf uit Wijster.

Koopje
Waar het verwerken van afval de acht Drentse gemeenten eerst nog 116 euro per ton afval kostte, betalen de gemeenten straks nog maar 37,50 euro voor dezelfde hoeveelheid afval. Mede door deze extreem lage prijzen heeft afvalverwerker Attero de aanbesteding gewonnen. Niet alleen wordt op deze manier de afvalverwerking voor de gemeenten goedkoper, maar gaan de inwoners van de gemeenten fors minder betalen voor hun afval. Volgens afvalverwerker SITA is het ligt de prijs van Attero ver onder de marktprijs. SITA biedt de afvalverwerking zelf aan voor 53,84 euro per ton.

Doordat Attero bij de aanbesteding als beste uit de bus kwam, mag het afvalverwerkingsbedrijf vanaf 1 juli 2016 voor vijf en een half jaar het afval van de acht Drentse gemeentes verwerken. Om dit te voorkomen heeft SITA de vuilverwerker uit Wijster voor het gerecht gesleept. Attero werd in november 2013 aangewezen als winnaar van de aanbesteding, maar SITA eist nu dat deze gunning wordt ingetrokken. De afvalverwerker uit Arnhem wil nu dat de gemeentes wachten totdat de rechter uitspraak heeft gedaan over de bodemprocedure van de kwestie.

Verrassing
Doordat Attero in oktober 2013 nog in de clinch lag met de gemeentes, was SITA dan ook behoorlijk verrast dat de afvalverwerker zich toch inschreef voor de aanbesteding. En al helemaal voor zo’n niet-marktconforme prijs. Daarom staan beide partijen binnenkort tegenover elkaar in de rechtbank. Attero noemt de verdachtmaking van SITA ongefundeerd. Het bedrijf kan de verwerking van afval tegen een lage prijs aanbieden door de efficiënte bedrijfsvoering en het gebruik van nieuwe machines.

Partner van Inkoperscafé

"Fyra te langzaam voor aanbestedingseisen hogesnelheidslijn"

De Fyra-treinen voldoen helemaal niet aan de aanbestedingseisen die gesteld zijn voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. De treinstellen van het Italiaanse AnsaldoBreda zouden niet snel genoeg zijn voor het traject Amsterdam-Brussel.

Er is de laatste weken al veel over gezegd en geschreven: de Fyra. De Italiaanse hogesnelheidstrein die Amsterdam met Brussel moest verbinden, werd onlangs van het spoor gehaald na herhaaldelijke technische gebreken. Maar daar hadden ze überhaupt niet mogen rijden, afgaande op het bestek van de aanbesteding van de hogesnelheidslijn.

Kruimeldief
In het bestek voor de hogesnelheidslijn staat dat de treinen in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel moesten rijden en in 183 minuten van Amsterdam naar Parijs. Dit meldt OVPro.nl, dat in bezit is van het document. Door de gebruikelijke oponthoud op stations is dit alleen mogelijk met treinen die 300 kilometer per uur kunnen rijden. De Italiaanse Fyra, die onder NS-personeel vanwege de kenmerkende neus de bijnamen ‘Albatros’ en ‘Kruimeldief’ heeft gekregen, rijdt met een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur.

Treinen Ahlstom en Siemens sneller
Veola-directeur Manu Lageirse bevestigt de technische eisen die het bestek met zich meebracht. Zijn bedrijf dong mee naar de exploitatie van de hogesnelheidslijn en bood 80 miljoen euro, maar verloor van NS en Schiphol die met een gezamenlijk bod van 160 miljoen euro kwamen. Om aan de eisen te voldoen, schreef Veolia in met fabrikanten Alstom en Siemens; volgens Lageirse op dat moment de enige producenten van treinen die 300 kilometer per uur kunnen en die met voldoende zekerheid op tijd rijklaar zouden zijn.

Specificaties aangepast
De kosten van de treinen van Alstom en Siemens bedragen rond de 30 miljoen euro per stuk, een derde meer dan wat de NS en de Belgische spoormaatschappij NMBS voor de Italiaanse treinstellen hebben betaald. Volgens Lageirse zijn de specificaties voor de trein aangepast om de hoge exploitatiekosten van de hogesnelheidslijn te dekken en waren de overige fabrikanten voor de bestelling van een beperkt aantal treinen niet bereid een totaal nieuwe trein te bouwen.

NS ontkent verband
Volgens NS-topman Bert Meerstadt is er geen verband tussen de lage aankoopprijs voor de Fyra en exploitatiekosten van de hogesnelheidslijn. NMBS-topman Marc Descheemaecker stelt dat er zeven fabrikanten meedongen naar de levering van treinstellen, maar dat er hier zes van afhaakten toen NS en NMBS slechts 19 treinstellen bestelden en AnsaldoBreda als enige kandidaat overbleef.

Partner van Inkoperscafé

Toyota meest bereid stijgende grondstofkosten te compenseren

Uit een peiling onder autofabrikanten blijkt dat Toyota het meest bereid is om zijn leveranciers een compensatie te bieden voor stijgende grondstofkosten.

In de poll van het op de automotive industrie gerichte adviesbedrijf IRN onder leveranciers in de Verenigde Staten gaf 60 procent aan dat het zeer waarschijnlijk is dat Toyota een toename in grondstofkosten zou compenseren. Ford werd door 51 procent genoemd en Honda 43 procent van de leveranciers.

Overeenstemming
Uit de peiling bleek ook dat fabrikanten en hun leveranciers vaak een prijsindexering gebruiken ter compensatie, wat aangeeft dat beide partijen het eens zijn over de publieksprijs benchmark en elke maand of binnen een alternatief overeengestemde termijn de prijzen aanpassen. 

Grondstoffen indexeren
Indexeren is relatief eenvoudig uit te voeren met koper, aluminium en staal, maar moeilijk met harsen en rubber door een gebrek aan fatsoenlijke prijsbenchmarkgegevens. In de afgelopen maanden zijn een aantal belangrijke metalen in prijs gezakt, maar de impact van stijgende olieprijzen en de verwachting van een aanstaande schommeling van de koers, hebben de grondstofprijzen in de schijnwerpers gehouden. IRN-voorzitter Kim Korth liet aan European Plastics News weten dat partijen in de automotive nu meer een contact op basis van gelijkwaardigheid onderhouden. 

Partner van Inkoperscafé

Uitbesteding van logistiek: wel of niet?

Bedrijven staan steeds vaker voor de keuze of ze logistieke processen wel of niet moeten outsourcen. Supply Chain Magazine en DSV hebben daarom een praktische self-assessment ontwikkeld.

Omdat veel supply chains nu mondiaal en dus langer en complexer zijn, kampen veel bedrijven met vragen als ‘behoort logistiek tot de corebusiness of niet?’ en ‘zijn logistieke processen te specifiek om uit te besteden?’. Een antwoord vinden op deze vragen is niet altijd gemakkelijk. Het assessment ‘Logistieke uitbesteding’ biedt hierbij hulp.

Supply chain-type
De test bestaat uit twee onderdelen: een onderdeel waarbij wordt gekeken naar de bereidheid tot uitbesteding en een onderdeel waarbij wordt gekeken naar de importantie van supply chain. De test toont na afloop of jij op het gebied van logistieke uitbesteding een ‘doe-het-zelver’, een prijskoper, een control freak of een supply chain partner bent.

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres