Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Chinees-Europese treindienst vestigt record tijdens coronacrisis

Vanwege de coronacrisis heeft de treindienst tussen Europa en China een recordaantal ritten achter de rug. Het gaat om al meer dan duizend diensten, met een totale lading van 1,923 miljoen ton. Dit betekent een toename van 41,7 procent vergeleken met 2019. Dit bericht Supply Chain Magazine op basis van nieuws van spoorwegexploitant China Railway Xi’an Group.

De Chinese spoorvervoerder noemt als voorbeeld het Nederlandse GVT Intermodal. Op 26 april vertrok bijvoorbeeld vanuit Xi’an een goederentrein met producten voor Longi Green Energy naar Tilburg. Deze producten gingen eerder per schip vanuit de haven van Tianjin in China naar Europa. Door de pandemie bood die verbinding, ook qua tijdsplanning, geen zekerheid meer. Daarom vervoerde GVT Intermodal de producten rechtstreeks per trein tussen China en Nederland. Dit bespaarde tijd en magazijnkosten.

Goederentreinen steeds populairder
Volgens general manager Roland Verbraak deed GVT Group of Logistics ruim drie jaar geleden voor het eerst een beroep op de Chinees-Europese goederentreindiensten. Sinds 2019 liet GVT zelfs vijf treinen per week rijden. “Met de trein zijn we in staat om goederen in vijftien dagen te ontvangen, terwijl luchtvracht tien tot twintig dagen duurt en bovendien vier keer zo duur is. Hierdoor worden goederentreinen steeds populairder”, legt Verbraak uit. Ook tijdens de coronacrisis haalt GVT wekelijks nog steeds vijf tot zes treinen met goederen uit China naar Europa.

Nieuwe bestemmingen
Volgens directeur Xinhuang van Xi’an Xinzhu Station van China Railway Xi’an Group heeft de goederentreindienst tussen China en Europa duidelijke voordelen. Hij stelt dat de trein het belangrijkste middel is geworden om goederen tussen China en Europa te vervoeren. “We hebben onze activiteiten tijdens de pandemie op peil kunnen houden en hebben onze treindiensten zelfs uitgebreid door de intervaltijden te verkorten en nieuwe bestemmingen – zoals Barcelona – te bereiken”, aldus Xinhuang.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Jeff Bezos investeert in radicale vereenvoudiging vrachtvervoer

Amazon-baas Jeff Bezos heeft geïnvesteerd in een startup voor vrachtvervoer die ‘de manier waarop bedrijven goederen importeren en exporteren radicaal zal vereenvoudigen’. Het gaat om Beacon, dat is opgericht in 2018. Zo meldt het Britse Supply Management.

Volgens Beacon zijn logistieke dienstverleners ‘traag met het digitaliseren’ en is minder dan dertig procent van de verladers tevreden met de klantenservice die ze krijgen. Hierdoor is de sector ‘rijp voor verandering’ door articifical intelligence (AI), data en automatiseringstechnologieën. Beacon haalde hiervoor vijftien miljoen dollar aan financiering op bij investeerders, waaronder Bezos, ’s werelds rijkste man. Het bedrijf heeft data science en machine learning gebruikt om een ​​platform te verzorgen dat een realtime beeld geeft van de wereldwijde levering van vracht- en verzendkosten en prijzen. Dit kan verzendroutes en -processen optimaliseren om de kosten, snelheid en voorspelbaarheid te verbeteren.

Werkkapitaal
Beacon zegt dat het van plan is om geselecteerde klanten supply chain-financiering aan te bieden om ‘een van de grootste uitdagingen waarmee importeurs vandaag worden geconfronteerd – cashflow’ op te lossen. “Leveranciers eisen vaak betaling voordat goederen worden verzonden en met maandenlange verzendtijden hebben importeurs flexibele financiering nodig om in hun werkkapitaalbehoeften te voorzien”, aldus het bedrijf. Volgens Fraser Robinson van Beacon blijft het traditionele model van de expediteur verrassend analoog, met behulp van trage en inefficiënte systemen en processen, met ondoorzichtige prijzen en beperkt gebruik van technologie.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:

Digitale transportmarktplaats draait op volle toeren in crisistijd

Quicargo groeide als digitale transportmarktplaats met maar liefst 240 procent in het eerste kwartaal van 2020. De omzet verdrievoudigde tijdens de uitbraak van het coronavirus. Zo meldt Supply Chain Magazine.

Tijdens de coronacrisis ervaren vervoerders een sterke afname van het aantal transportopdrachten. De verladers geven minder snel opdrachten. Quicargo vergroot juist in snel tempo zijn vervoerdersnetwerk. De Nederlandse start-up maakt het voor vervoerders mogelijk om extra verzendingen mee nemen en zo meer inkomsten te krijgen. De verladers profiteren tegelijkertijd van extra zekerheid dat hun zendingen ook allemaal echt worden uitgevoerd.

Transportplatform
De transportmarkt is sterk in beweging. Het aantal actieve verladers op het platform van Quicargo is dan ook sterk gestegen met een recordaantal van meer dan 550 actieve verladers in maart. Volgens CCO Sam Houwen biedt Quicargo vervoerders de mogelijkheid om dagelijks de beladingsgraden te optimaliseren door extra zendingen van het transportplatform te accepteren die goed passen in hun planning. “Tegelijkertijd kan het platform verladers garanderen dat iedere zending zal worden uitgevoerd, aangezien Quicargo profiteert van een groot netwerk van vervoerders.”

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:

Topman groot containerbedrijf wil heruitvinding supply chains

Na de coronacrisis moeten globale supply chains opnieuw worden uitgevonden. Dat stelt topman Rodolphe Saadé, topman van CMA CGM, één van de grootste containerbedrijven ter wereld, in een videoboodschap aan zijn klanten. Zo meldt het Nieuwsblad Transport.

Veerkracht en flexibiliteit
Saadé stelt in zijn video voor om meer veerkracht en flexibiliteit te geven aan de mondiale transport- en distributienetwerken. Hij vindt dat iedere stakeholder snel moet kunnen inspelen op scherpe vraag- en aanbodbewegingen. Volgens de topman zal de huidige crisis ongetwijfeld de consumenten- en werkgewoonten veranderen. Hij belooft dat zijn containerbedrijf “zeer reactief zal zijn om het dienstenaanbod aan te passen” en daarmee snel te reageren op de verwachtingen van de klant. Verder verwacht Saadé dat digitalisering, die al een integraal onderdeel is geworden van het leven tijdens de lockdown, “een grote impact zal blijven hebben, zowel op logistieke stromen als op interacties tussen ons allemaal”.

Bron: Nieuwsblad Transport

Partner van Inkoperscafé:

Nederland is tussenstation voor leeuwendeel aangevoerde goederen

Ons land kreeg 628 miljard kilo brutogewicht aan goederen uit het buitenland in 2018. Dat was 0,4 procent meer dan in 2017. Van deze goederen verliet 60 procent Nederland weer. Verder passeerde 185 miljard kilo aan Nederlandse producten de grens. In totaal ging 561 miljard kilo aan goederen naar het buitenland. Zo valt te lezen in de rapportage Internationale goederenstromen 2018 van het CBS.

Ruim 40 procent van de in Nederland aangevoerde goederen was import voor binnenlands gebruik zoals consumentengoederen of input voor Nederlandse fabrikanten. Daarnaast werd bijna 60 procent van de aanvoer doorgevoerd of wederuitgevoerd. De doorgevoerde goederen blijven in buitenlandse handen, maar gaan in Nederland over naar een ander vervoermiddel of krijgen een (tijdelijke) opslag in Nederland. Wederuitvoer betekent dat goederen tijdelijk Nederlands eigendom worden, waarna vaak nog een minimale bewerking plaatsvindt voordat ze weer worden geëxporteerd. De wederuitvoer hoort bij de in- en uitvoer, de doorvoer niet.

Europese Unie
Driekwart van de goederen die Nederland in 2018 verlieten, werd volgens het CBS in een andere lidstaat van de Europese Unie gelost. De meeste goederen gingen ook naar de EU. Zo’n twee derde van het brutogewicht belandde in een EU-land. Meer dan 60 procent van het totale brutogewicht werd over zee aangevoerd. Daarnaast kwam 15 procent binnen over de weg en 11 procent met binnenvaartschepen. Via de luchtvaart kwam maar 0,1 procent van het aangevoerde gewicht.

Bron: CBS

Partner van Inkoperscafé:

Transportprijzen dalen, terwijl de transportcapaciteit stijgt

Er blijft veel druk staan op de transportprijzen in het wegvervoer. Tegelijk steeg de transportcapaciteit in oktober 2019 vergeleken met een jaar eerder. Logistiek.nl meldt dit op basis van de laatste editie van Transport Market Monitor (TMM) van vrachtuitwisselingsplatform Transporeon en TIM Consult.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Lachen om logistiek en transport

Het lijkt op het eerste gezicht met elkaar in tegenspraak. Lachen om logistiek en transport. Maar zoals in elk vakgebied ligt de humor en soms leedvermaak voor het oprapen als je er oog voor hebt. Dat auteur Bart Lammers oog heeft voor zijn vakgebied bewees hij een tijd geleden al met de primeur van de eerste roman over logistiek: ‘Het Pakhuis’. Ook nu heeft hij een primeur te pakken met een humoristisch boekje waarin ieder kort verhaaltje wordt geïllustreerd met een cartoon van de hand van Peter Boersma. Kortom, Bart Lammers gaat een uitdaging bij het schrijven van zijn boeken niet uit de weg en weet opnieuw verrassend uit de hoek te komen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Logistieke bedrijven vinden een kortere levertijd steeds belangrijker

Een kortere levertijd is een steeds grotere uitdaging voor de logistieke branche. Zo laat volgens Supply Chain Magazine de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes zien. Descartes is een leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. De top-3 van uitdagingen bleef gelijk, maar het onderwerp ‘levertijden’ (42%) klom in 2019 naar een vierde plek. Descartes stelt dat uit de verschuiving in de top-5 blijkt dat betere prestaties en productiviteit steeds belangrijker worden voor de logistieke sector. De grootste uitdaging voor logistieke bedrijven is kostenbesparing (78%), gevolgd door het beheer van de prestaties van de chauffeurs en een grotere stiptheid van leveringen. Minder papieren processen zakte naar plek vijf.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Sector transport en logistiek worstelt met personeelstekort

De sectoren transport en logistiek lijden onder een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Het personeelstekort beperkt veel ondernemers bij hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt volgens Briskmagazine.nl uit de meest actuele Sectormonitor transport en logistiek. Volgens deze sectormonitor zet de omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening zich voort. Er blijven echter tegelijk heel veel vacatures openstaan. Er zijn ook veel vacatures voor andere beroepen op het gebied van transport en logistiek.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Bol.com gaat minder verpakken

Verdwijnt binnenkort de blauwwitte doos van Bol.com? Als het aan bedrijf zelf ligt wel. De e-commerce gigant wil dit jaar al 3,5 miljoen producten versturen zonder haar welbekende verpakking. In plaats daarvan zal het gebruik maken van een verzendzak van gerecycled plastic. Deze zou voor 90% minder uitstoot zorgen dan de doos.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres