Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Logistieke bedrijven vinden een kortere levertijd steeds belangrijker

Een kortere levertijd is een steeds grotere uitdaging voor de logistieke branche. Zo laat volgens Supply Chain Magazine de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes zien. Descartes is een leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. De top-3 van uitdagingen bleef gelijk, maar het onderwerp ‘levertijden’ (42%) klom in 2019 naar een vierde plek. Descartes stelt dat uit de verschuiving in de top-5 blijkt dat betere prestaties en productiviteit steeds belangrijker worden voor de logistieke sector. De grootste uitdaging voor logistieke bedrijven is kostenbesparing (78%), gevolgd door het beheer van de prestaties van de chauffeurs en een grotere stiptheid van leveringen. Minder papieren processen zakte naar plek vijf.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Sector transport en logistiek worstelt met personeelstekort

De sectoren transport en logistiek lijden onder een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Het personeelstekort beperkt veel ondernemers bij hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt volgens Briskmagazine.nl uit de meest actuele Sectormonitor transport en logistiek. Volgens deze sectormonitor zet de omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening zich voort. Er blijven echter tegelijk heel veel vacatures openstaan. Er zijn ook veel vacatures voor andere beroepen op het gebied van transport en logistiek.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Bol.com gaat minder verpakken

Verdwijnt binnenkort de blauwwitte doos van Bol.com? Als het aan bedrijf zelf ligt wel. De e-commerce gigant wil dit jaar al 3,5 miljoen producten versturen zonder haar welbekende verpakking. In plaats daarvan zal het gebruik maken van een verzendzak van gerecycled plastic. Deze zou voor 90% minder uitstoot zorgen dan de doos.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Robots nemen distributiecentra over

Hoewel distributiecentra nu nog amper gebruik maken van robots, zal daar in de komende paar jaar snel verandering in komen. Verwacht wordt dat in 2025 4 miljoen commerciële robots actief zullen zijn in ruim 50.000 magazijnen. Zo stelt een rapport van onderzoeksbureau ABI Research.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Zorglogistiek moet inspelen op patiëntstromen

Paul Buijs, assistent professor supply chain management aan de Universiteit Groningen ziet de zorg steeds complexer worden. “De zorgkosten stijgen, de patiënt staat steeds meer centraal en de zorg migreert vanuit de muren van het ziekenhuis naar buiten. Kijkend naar deze trends zie ik een grote uitdaging voor de logistiek die daarmee gepaard gaat. Hoe gaan we dat organiseren?”

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Nederlandse vrachtwagens vervoeren meer

Nederlandse vrachtwagens vervoerden in 2018 680 miljoen ton aan goederen. Dat is een stijging van 2,1% ten opzichte van 2017. Zowel het binnenlands vervoer als het internationaal vervoer van en naar Nederland is toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Brexit-noodplan voor haven Rotterdam

Een harde Brexit kan desastreuze gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Daarom is een noodplan nodig om een verkeersinfarct te voorkomen. Dat stelt een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat de gevolgen van Brexit voor de haven onderzocht. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Point of Gravity

Tijd is geld. Daarom is het belangrijk dat je opslag- of distributiecentrum snel en makkelijk bereikbaar is. Maar hoe bepaal je waar deze moet komen? Een zogeheten Point of Gravity (PoG) analyse biedt uitkomst. Hiermee kun je de optimale locatie voor je magazijn berekenen. Dat scheelt tijd, kilometers en vermindert de CO2-voetafruk van je organisatie. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Inventarisatie L’Oreal efficiënter met drone

L’Oreal gaat de Eyesee drone inzetten in haar logistieke centrum in Vichy. De drone moet het inventariseren van de magazijnvoorraad versnellen en efficiënter maken. In Nederland zet Koopman Cargo al twee jaar een drone op deze manier in. (meer…)

Partner van Inkoperscafé

Binnenvaart wordt duurder

Verladers zullen dit jaar meer moeten betalen om goederen over korte afstanden per schip te vervoeren. Een tekort aan arbeiders betekent hogere personeelskosten, terwijl drukte bij de werven voor hogere onderhoudskosten zal zorgen. Zo blijkt uit een onderzoek van Panteia, in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). (meer…)

Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres