Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé

Nederland is tussenstation voor leeuwendeel aangevoerde goederen

Ons land kreeg 628 miljard kilo brutogewicht aan goederen uit het buitenland in 2018. Dat was 0,4 procent meer dan in 2017. Van deze goederen verliet 60 procent Nederland weer. Verder passeerde 185 miljard kilo aan Nederlandse producten de grens. In totaal ging 561 miljard kilo aan goederen naar het buitenland. Zo valt te lezen in de rapportage Internationale goederenstromen 2018 van het CBS.

Ruim 40 procent van de in Nederland aangevoerde goederen was import voor binnenlands gebruik zoals consumentengoederen of input voor Nederlandse fabrikanten. Daarnaast werd bijna 60 procent van de aanvoer doorgevoerd of wederuitgevoerd. De doorgevoerde goederen blijven in buitenlandse handen, maar gaan in Nederland over naar een ander vervoermiddel of krijgen een (tijdelijke) opslag in Nederland. Wederuitvoer betekent dat goederen tijdelijk Nederlands eigendom worden, waarna vaak nog een minimale bewerking plaatsvindt voordat ze weer worden geëxporteerd. De wederuitvoer hoort bij de in- en uitvoer, de doorvoer niet.

Europese Unie
Driekwart van de goederen die Nederland in 2018 verlieten, werd volgens het CBS in een andere lidstaat van de Europese Unie gelost. De meeste goederen gingen ook naar de EU. Zo’n twee derde van het brutogewicht belandde in een EU-land. Meer dan 60 procent van het totale brutogewicht werd over zee aangevoerd. Daarnaast kwam 15 procent binnen over de weg en 11 procent met binnenvaartschepen. Via de luchtvaart kwam maar 0,1 procent van het aangevoerde gewicht.

Bron: CBS

Partner van Inkoperscafé

Transportprijzen dalen, terwijl de transportcapaciteit stijgt

Er blijft veel druk staan op de transportprijzen in het wegvervoer. Tegelijk steeg de transportcapaciteit in oktober 2019 vergeleken met een jaar eerder. Logistiek.nl meldt dit op basis van de laatste editie van Transport Market Monitor (TMM) van vrachtuitwisselingsplatform Transporeon en TIM Consult.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Boekrecensie 'Lachen om logistiek en transport'

Het lijkt op het eerste gezicht met elkaar in tegenspraak. Lachen om logistiek en transport. Maar zoals in elk vakgebied ligt de humor en soms leedvermaak voor het oprapen als je er oog voor hebt. Dat auteur Bart Lammers oog heeft voor zijn vakgebied bewees hij een tijd geleden al met de primeur van de eerste roman over logistiek: ‘Het Pakhuis’. Ook nu heeft hij een primeur te pakken met een humoristisch boekje waarin ieder kort verhaaltje wordt geïllustreerd met een cartoon van de hand van Peter Boersma. Kortom, Bart Lammers gaat een uitdaging bij het schrijven van zijn boeken niet uit de weg en weet opnieuw verrassend uit de hoek te komen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Logistieke bedrijven vinden een kortere levertijd steeds belangrijker

Een kortere levertijd is een steeds grotere uitdaging voor de logistieke branche. Zo laat volgens Supply Chain Magazine de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes zien. Descartes is een leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. De top-3 van uitdagingen bleef gelijk, maar het onderwerp ‘levertijden’ (42%) klom in 2019 naar een vierde plek. Descartes stelt dat uit de verschuiving in de top-5 blijkt dat betere prestaties en productiviteit steeds belangrijker worden voor de logistieke sector. De grootste uitdaging voor logistieke bedrijven is kostenbesparing (78%), gevolgd door het beheer van de prestaties van de chauffeurs en een grotere stiptheid van leveringen. Minder papieren processen zakte naar plek vijf.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Sector transport en logistiek worstelt met personeelstekort

De sectoren transport en logistiek lijden onder een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Het personeelstekort beperkt veel ondernemers bij hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt volgens Briskmagazine.nl uit de meest actuele Sectormonitor transport en logistiek. Volgens deze sectormonitor zet de omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening zich voort. Er blijven echter tegelijk heel veel vacatures openstaan. Er zijn ook veel vacatures voor andere beroepen op het gebied van transport en logistiek.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Bol.com gaat minder verpakken

Verdwijnt binnenkort de blauwwitte doos van Bol.com? Als het aan bedrijf zelf ligt wel. De e-commerce gigant wil dit jaar al 3,5 miljoen producten versturen zonder haar welbekende verpakking. In plaats daarvan zal het gebruik maken van een verzendzak van gerecycled plastic. Deze zou voor 90% minder uitstoot zorgen dan de doos.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Robots nemen distributiecentra over

Hoewel distributiecentra nu nog amper gebruik maken van robots, zal daar in de komende paar jaar snel verandering in komen. Verwacht wordt dat in 2025 4 miljoen commerciële robots actief zullen zijn in ruim 50.000 magazijnen. Zo stelt een rapport van onderzoeksbureau ABI Research.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Zorglogistiek moet inspelen op patiëntstromen

Paul Buijs, assistent professor supply chain management aan de Universiteit Groningen ziet de zorg steeds complexer worden. “De zorgkosten stijgen, de patiënt staat steeds meer centraal en de zorg migreert vanuit de muren van het ziekenhuis naar buiten. Kijkend naar deze trends zie ik een grote uitdaging voor de logistiek die daarmee gepaard gaat. Hoe gaan we dat organiseren?”

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Nederlandse vrachtwagens vervoeren meer

Nederlandse vrachtwagens vervoerden in 2018 680 miljoen ton aan goederen. Dat is een stijging van 2,1% ten opzichte van 2017. Zowel het binnenlands vervoer als het internationaal vervoer van en naar Nederland is toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Brexit-noodplan voor haven Rotterdam

Een harde Brexit kan desastreuze gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Daarom is een noodplan nodig om een verkeersinfarct te voorkomen. Dat stelt een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat de gevolgen van Brexit voor de haven onderzocht. (meer…)

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres